Freesync och 21:9-format

Skärmens format kallas ”Ultra Wide” eller 21:9 och i stor sett stämmer med 2,35:1 för biofilmer. Med sina 2560×1080 pixlar är det många som ifrågasätter de här skärmarnas existensberättigande eftersom du får 2560×1440 pixlar och IPS-panel för samma eller lägre pris plus att du vinner fler pixlar på höjden.

Något som det kan verka lätt att hålla med om. Varför betala mer för färre pixlar på höjden? Inte minst som mycket av programvaror och informationen presenteras på höjden, till exempel sweclockers.com. Ja, de här motargumenten får du räkna med ifall du funderar över en 34UM67 eller för den delen någon annan skärm i 21:9-format som har det lite snålt med pixlar.

Här ska undertecknad också erkänna sin skepsis. 2560×1080 pixlar, är inte det lite, tja, korkat?

Svaret är att med det formatet på skärmen är det en riktigt häftig spelupplevelse och man måste testa själv på plats framför en 21:9-skärm för att verkligen förstå varför de är så lockande. Det breda perspektivet drar fram gamla klyschan om en ny dimension. En ny dimension till spelandet. Spelen som fungerar med formatet ger ett bredare perspektiv och du får en bättre uppsikt över flanken. Har man fastnat för det breda formatet är det svårt att släppa det.

LG_34UM67_219_wastedspace.jpg

Resten av världen är sällan 21:9-anpassad

Vad som möjligen kan störa för dig är att 2560×1080 pixlar på 34 tum innebär stora pixlar och på normalt avstånd är det en synlig pixelstruktur, ”screen door”-effekt med ett rutnät av pixlar över hela bilden.

Därför är det lika breda men tätare 3440×1440 pixlar lättare att ta till sig för den som räknar pixlar. Det är ungefär dubbelt så många pixlar och är väldigt trevligt när man vill ha både bredden och arbetsytan på höjden, till exempel AOC U3477PQU vi nyligen testade.

2560×1080 pixlar fortfarande ”lättdrivet”

Den typen av skärm, för ett par tusenlappar till, med 3440×1440 pixlar kan vara en mer gångbar skärm för dig som vill ha både 21:9-formatet och arbetsytan. Ur spelsynpunkt ställer det däremot betydligt högre krav på grafikkorten och det är tungdrivet ifall du tänker utnyttja alla pixlarna fullt ut. 2560×1080 pixlar har trots allt fördelen att det är förhållandevis lättdrivet även för grafikkort med några år på nacken.

Bilderna nedan visar den faktiska skillnaden mellan att köra 2560×1440 och 2560×1080 pixlar med spel som är anpassade för 21:9-format. Du får mer information åt sidorna och ett bredare perspektiv (Bilderna har olika format!)

LG_34UM67_farcry4_1440p_169.jpg
LG_34UM67_farcry4_1080p_219.jpg

Freesync från 48 Hz

LG använder Freesync på 34UM67 och Freesync verkar inom intervallet 48 till 75 Hz. Detta är ett synnerligen snävt intervall och de flesta kombinationer av spel och grafikkort lär pendla inom betydligt större intervall och alltså nå både ovanför och under den gränsen när du rör dig runt i spelen.

Vi gick igenom Freesync och dess positiva effekt i en separat artikel.

En sak som blir extra aktuell med LG 34UM67 är huruvida du ska välja att kombinera Freesync med V-sync aktiverat eller inte. Med V-sync kommer alla spel att adaptivt synka perfekt från och med 48 fps. Kliver grafikkortet ovanför 75 fps händer ingenting. Men kliver det under 48 fps kommer Freesync att koppla ur och skärmen V-syncar normalt till vad som till synes är 24 fps, alltså halva lägsta möjliga frekvensen. Då går spelet från snyggt flyt till väldigt tydliga hack och struttande. Inte alls roligt.

Alternativet är att köra utan V-sync och då kommer det precis som innan med Freesync flyta helt perfekt mellan 48 och 75 Hz. När du kliver ovanför gränsen riskerar däremot tearing att uppstå och bilden kan delas mitt itu. Samma sak när vi kliver under 48 fps. Tearing uppstår. Samtidigt blir det inte lika ryckigt när vi kliver under 48 fps eftersom uppdateringarna kommer så snabbt som grafikkortet orkar.

Vi valde tearing

Därför blir det att välja mellan tearing eller ryck med den här skärmen. Eller att spela mindre krävande spel eller välja lägre grafikkvalitet så att du ligger stadigt över 48 fps. Samma situation gäller i grunden andra Freesync-skärmar men jämför man med en skärm som Benq XL2730Z där Freesync-intervallet är 40 till 144 Hz, blir inte frågeställningen inte alls lika tydligt som med LG:s mycket snävare intervall.

LG_34UM67_farcry_219.jpg

Freesync hjälper, ingen tvekan om saken. Men effekten blir förhållandevis blygsam med en skärm som 34UM67 och därför kommer du aldrig helt från att du måste välja mellan tearing eller ryckighet. Pick your poison.

Samtidigt så hjälper Freesync ändå en hel del. Lite Freesync är fortfarande trevligare än inget Freesync alls. Förvänta dig en bättre spelupplevelse men förvänta dig inte samma totala balsameffekt som hos andra skärmar med adaptiv synkronisering, likt den testade Benq-skärmen.