Test: Tomb Raider

Egenskap

Värde

Titel

Tomb Raider

Utvecklare

Crystal Dynamics

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2013-03-05

Systemkrav

  • Intel Core 2 Duo 1,86 GHz eller motsvarande

  • Radeon HD 2600XT, Geforce 8400

  • 2 GB RAM

Testinställningar

Ultimate, 2× SSAA, 16× AF (upplösning varierar)

I amerikanska Crystal Dynamics "omstart" av populära spelserien Tomb Raider får vi följa med gravplundraren Lara Croft till den mystiska ön Yamatai utanför Japan. Nytt denna gång är en mer öppen spelvärld till skillnad från föregångarnas mer linjära uppbyggnad, samt en kraftigt förbättrad grafikmotor. Spelet erbjuder dessutom en inbyggd funktion för prestandatest som vi gladeligen använder.

Vid den lägsta upplösningen leder GTX Titan X ligan med en marginal på cirka 6 procent ned till Geforce GTX 980 Ti. Glappet till GTX 980 ligger på cirka 25 procent.

Med fler pixlar att dra runt ökar marginalen till GTX 980 något. Geforce GTX 980 Ti landar på i snitt 85 fps, cirka 27 procent över lillebror.

Vid 4K UHD hostar Geforce GTX 980 Ti upp 39 fps i snitt. Det är 30 procent fler än för GTX 980, men något färre än GTX Titan X.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Renderingstiderna från Tomb Raider ser genomgående fina ut för samtliga kort med endast mindre spikar i grafen. Rent subjektivt flyter sekvensen bra utan några konstiga ryck eller frysningar.