Test: Far Cry 4

Egenskap

Värde

Titel

Far Cry 4

Utvecklare

Ubisoft Montreal

Genre

Förstapersonsskjutare

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2014-11-18

Systemkrav

  • Intel Core i5-750/AMD Phenom II X4 955 eller motsv.

  • Radeon HD 5850/Geforce GTX 460

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Förinställda Ultra, SMAA (upplösning varierar)

Far Cry 4 går vidare i samma fotspår som föregångaren med en fri och öppen miljö. Under skalet ruvar grafikmotorn Dunia 2, fullmatad med de senaste teknikerna. Handlingen utspelar sig i fiktiva staten Kyrat i hjärtat av Himalaya. Det innebär gott om grafiskt påkostade landskap för huvudpersonen Ajay Ghale att utforska.

Far Cry 4 går relativt hårt åt processorn, något som ujtämnar resultatet en smula i den lägre upplösningen. Geforce GTX 980 Ti presterar ungefär 13 procent bättre än fjolårets GTX 980.

Med fler pixlar att skyffla kan grafikkorten sträcka på benen. Geforce GTX 980 Ti drar ifrån och landar cirka 22 procent över GTX 980 samt 28 procent framför Radeon R9 290X.

Vid 4K UHD är prestandavinsten 29 procent ställt mot Geforce GTX 980. Radeon R9 290X tar dock tredjeplatsen, ett par bildrutor per sekund före fjolårets Nvidia-flaggskepp.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan. Mer information finns på sidan "Testsystem, mjukvara och metod".

Renderingstiderna landar på en bra nivå, vilket bekräftas av en subjektivt mjuk upplevelse. Vissa hack finns dock, men dessa stör inte nämnvärt.