Resultat och användning
Musen har använts som primärt pekdon både hemma och på jobbet i ungefär två veckors tid, och på så sätt simuleras vardagligt användande. Trots att musen är inriktad för spelare ska den kunna användas till vardagliga sysslor, utan att krångla eller vara för obekväm.
Underlagen som har använts under testandet är två stycken tygmattor. Ena är Logitech G640, medan den andra är Xtrfy XTP1-L4-NiP-LI. Sistnämnda är smyckad med ett motiv och motparten har en helt svart yta.
Enotus Mouse Test
500 DPI
Uppdateringsfrekvens | Hastighet |
---|---|
125 Hz | 11,07 m/s |
250 Hz | 11,21 m/s |
500 Hz | 11,54 m/s |
1 000 Hz | 11,68 m/s |
Med resultaten i hand syns det gott och väl varför PMW 3360 uppskattas vara en av de bästa sensorerna på marknaden, med en helt klart imponerande hastighet. I vanlig anda så sjunker siffrorna i takt med rapporteringsfrekvensen.
1 800 DPI
Uppdateringsfrekvens | Hastighet |
---|---|
125 Hz | 8,95 m/s |
250 Hz | 9,11 m/s |
500 Hz | 9,43 m/s |
1 000 Hz | 9,61 m/s |
Med upplösningen i mellansteget för testet hoppar hastigheten ned till en cirka 9 m/s runt hela frekvensspannet, där 1 000 Hz inte helt oväntat hamnar i topp.
16 000 DPI
Uppdateringsfrekvens | Hastighet |
---|---|
125 Hz | 8,97 m/s |
250 Hz | 9,39 m/s |
500 Hz | 9,53 m/s |
1 000 Hz | 9,59 m/s |
Med Pixart PMW 3360 har nya musen numera ett högsta DPI-värde på 16 000, där hastigheten är nästintill identisk med den tidigare upplösningen. Sensor har inga problem att leverera bra prestanda oavsett upplösning.
Microsoft Paint
500 DPI
Med blicken vänd mot jitter-testet är resultaten inte helt oväntat på en bra nivå, med minimala avvikelser i högsta rapporteringsfrekvensen.
1 800 DPI
Liknande avvikelser syns med upplösningen i mellansteget på 1 800 DPI, vilka är något mer påtagligt men återigen inte på en nivå som kan uppfattas som störande. Dock bör precisionsarbete undvikas i denna upplösning.
16 000 DPI
Med upplösningen i topp syns det allt mer jitter än tidigare, med ett resultat som är väldigt likt tidigare testade möss från Logitech. Likheterna i sensorprestanda är inte oväntad då Logitechs PMW 3366 i stora drag baseras på den i Rival 700.
Speltest
Under testets gång spelas en rad olika spel där två titlar används som riktmärke på både prestandafronten men även komfort. Dessa titlar är Counter-strike: Global Offensive och populära rollspelet Diablo 3: Reaper of Souls. För Counter-strike: Global Offensive används 500 DPI med en uppdateringsfrekvens på 1 000 Hz, vilket kombineras med känslighetsinställning på ett värde av två i spelet.
Testperioden med Rival 700 har funkat utmärkt, och har varit helt utan problem trots alla unika funktioner som finns. Det som var mest intressant och användbart var den haptiska återkopplingen, vilken är monterad vertikalt då det horisontella läget kunde göra musen något instabil. Positioneringen av motorn funkar som tänkt då den enbart ger en lätt vibration utan att röra själva konstruktionen. Sett till inställningar finns gott om möjligheter att forma den efter eget tycke, där undertecknad mest uppskattat att få återkoppling vid låg ammunition eller efter att ha dödat en motståndare.
Något som inte har lika stor inverkan är OLED-panelen som finns monterad på vänster framkant av musen. Det som kan ställas i via mjukvaran är enbart statistiksiffror, vilka må vara roliga men även smått onödigt. Skärmen i sig är placerad ganska djupt in i konstruktionen, vilken betyder att man måste vrida antingen på huvudet eller musen för att se ordentligt vad det står.
Trots att musens unika funktioner inte fungerar i Diablo 3, och många andra spel, är det absolut inga problem att använda den i alla möjliga spel, där den mer eller mindre fungerar som en vanlig Rival med en skräddarsydd panel på sidan av musen.
Slitage
Trots daglig användning både på kontoret och hemma är musen fri från både märken och smutslagringar. Om det inte vore för märkena på gliddynorna undertill kan den misstas för helt ny ur kartong, vilket får ses som ett godkänt betyg.