Test: Grand Theft Auto V

Egenskap

Värde

Titel

Grand Theft Auto V

Utvecklare

Rockstar North

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2015-04-14

Systemkrav

  • Intel Core 2 Quad Q6600, AMD Phenom 9850 eller motsv.

  • AMD Radeon HD 4870, Nvidia Geforce 9800 GT

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Nivå "Ultra" (upplösning varierar)

Det vankas brottslig karriär för trio Franklin, Michael och Trevor och ingen i Los Santos går säker – speciellt inte eftersom alla tre är mer eller mindre vansinniga. Precis som för tidigare GTA-titlar handlar mycket om öppna miljöer, mängder av fordon och frihet att på egen hand utforska det vidsträckta landskapet.

GTA V har ett inbyggt prestandatest som bitvis fungerar bra. SweClockers använder sista halvan av den fjärde sekvensen, vilken lägger förhållandevis hög belastning på både processor och grafikdel.

När vi når det sista speltestet tar Geforce GTX 1080 tillfället i akt att spruta ur sig en rejäl dos bildrutor i upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar. Nvidias nykomling tar en stark förstaplacering med närmare 26 procent högre prestanda än Geforce GTX Titan X samtidigt som det springer förbi Radeon R9 Fury X med hela 55 procent bättre resultat.

Upplösningen 2 560 × 1 440 pixlar uppvisar fortsatt dominans för Geforce GTX 1080, där modellen återigen ligger 26 procent ovanför förra flaggskeppet Geforce GTX Titan X. Vidare presterar Nvidias nykomling cirka 51 procent bättre än Radeon R9 Fury X medan det piskar sin föregångare Geforce GTX 980 med hela 69 procent högre prestanda.

Geforce GTX 1080 är det enda kortet i testet som presterar en någorlunda spelbar bildfrekvens i 4K UHD, där modellen utpresterar Geforce GTX Titan X med 29 procent bättre resultat. Sist men inte minst lägger sig nykomlingen ungefär 48 procent ovanför AMD:s Radeon R9 Fury X.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

GTA V bjuder på en relativt rak, om än något taggig graf när renderingstiderna mäts upp ihop med Geforce GTX 1080. Subjektivt finner vi dock inget att klaga på, utan sekvensen flyter på utan märkbara hack.