Test: Prestanda vid överklockning

Överklockning på papper i all ära, mest intressant är givetvis reella prestandavinster. Redaktionen laddar med några snabba tester för att se vilka fördelar frekvenshöjningarna innebär.

Våra frekvensökningar ger tydliga utslag när vi bildrenderar i Cinebench R15. När samtliga trådar används kan Core i7-6950X avnjuta en prestandaskjuts på närmare 23 procent över sitt oklockade dito, medan Core i7-6800K vinner ungefär 21 procent högre prestanda vid överklockning.

Även Blender kan utnyttja frekvensökningarna på ett effektivt sätt. Både Core i7-6950X och Core i7-6800K vinner en hel del värdefull renderingstid på överklockning.

I Dragon Age: Inquisition plockar våra överklockade processorer ut mellan 13 och 15 procent högre prestanda vid låga iställningar. I 1080p slår är skillnaderna dock minimala, där istället grafikkortet agerar flaskhals.

Historien upprepar sig i The Witcher 3, men med lite mindre marginaler. Vid den låga upplösningen kliver modellerna upp cirka 10 procent i jämförelse med sina oklockade diton, medan de uppskruvade inställningarna flyttar flaskhalsen till grafikkortet.

Fallout 4 vinner väldigt mycket på uppskruvade klockfrekvenser, åtminstone sett till Core i7-6950X som är förhållandevis lågt klockad ur kartong. Modellen lägger sig här 26 procent högre i jämförelse mot processorn i grundutförande vid upplösningen 1080p. Core i7-6800K plockar ut cirka 12 procent bättre prestanda i spelet när modellen överklockas.

Uppskruvade klockfrekvenser i kombination med spänningshöjningar ger tydliga utslag i effektmätningarna. Båda modellerna landar ungefär 100 W över sina oklockade diton, vilket ställer en del krav på en ordentlig kyllösning om överklockning står åp menyn.