Test: Assassin's Creed Syndicate

Egenskap

Värde

Titel

Assassin's Creed Syndicate

Utvecklare

Ubisoft Quebec

Genre

Actionäventyr

DirectX-version

11

Lanseringsdatum

2015-11-19

Systemkrav

  • Intel Core i5-2400S, AMD FX-6350 eller motsv.

  • AMD Radeon R9 270, Nvidia Geforce GTX 660

  • 6 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade Very High (upplösning varierar)

Efter en riktigt skakig lansering av Assassin's Creed Unity återvände Ubisoft under förra året med det betydligt mer polerade Syndicate, där arenan är satt till 1800-talets London under den industriella revolutionen. Denna gång får vi följa lönnmördartvillingarna Jacob och Evie i sin kamp att ta tillbaka staden från de ständiga motståndarna tempelriddarna.

Spelet baseras kring grafikmotorn AnvilNext 2.0 som bjuder på riktigt trevligt ögongodis och ger våra grafikkortskombattanter en rejäl match att hålla bildfrekvensen uppe. Då titeln saknar en inbyggd testfunktion springer vi istället en förbestämd slinga genom stadens område Whitechapel.

När det ska lönnmördas i 1800-talets London placerar sig AMD:s Radeon RX 480 i mitten av tabellen när upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar står på menyn. Modellen lägger sig precis ovanför Nvidias Geforce GTX 970 och på exakt samma resultat som minstingen Radeon R9 Nano.

Med upplösningen inställd på 2 560 x 1 440 pixlar tappar Radeon RX 480 något mot resten av fältet, speciellt när den jämförs mot de populära korten med Hawaii-kretsar under huven. Modellen presterar här likvärdigt med Nvidias Geforce GTX 970 och drygt 48 procent bättre än förra årets Radeon R9 380X.

Slutligen når vi 4K UHD och AMD:s nya Polaris-tillskott tappar återigen mark mot Hawaii-korten, där det släpper förbi Radeon R9 390. Radeon RX 480 hamnar på samma position som Geforce GTX 970 och närmare 43 procent bättre till än Radeon R9 380X.

Renderingstider

Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.

Granskningen av renderingstiderna från Assassins Creed Syndicate avslöjar en ganska taggig graf genom sekvensen, dock utan några större spikar. Lyckligtvis reflekteras ojämnheterna inte i vår subjektiva bedömning av sekvensen, där denna flyter fullt godkänt – om än med något låg genomsnittlig bildfrekvens.