Test: Middle-earth: Shadow of Mordor
Egenskap | Värde |
---|---|
Titel | Middle-earth: Shadow of Mordor |
Utvecklare | Monolith Productions |
Genre | Actionäventyr |
DirectX-version | 11 |
Lanseringsdatum | 2014-09-30 |
Systemkrav |
|
Testinställningar | Nivå Ultra, HD Texture Pack (Upplösning varierar) |
I ett av de mest prisade spelen för 2014 tar Monolith Studios oss på en resa i J.R.R. Tolkiens Midgård, där spelaren får axla rollen som den hämndlystna utbygdsjägaren Talion. Titeln är full underhållande orchslakt och snabb parkouraction, där de vackra miljöerna ser extra bra ut i PC-versionen tack vare fler grafiska inställningar och högupplösta texturer.
Den otippade höjdartiteln Shadow of Mordor skyfflar in AMD:s nykomling strax bakom det forna flaggskeppet Radeon R9 290X vid upplösningen 1080p. Vidare presterar Radeon RX 480 12 procent bättre än Geforce GTX 970 samtidigt som det presenterar drygt 31 procent högre siffror än Radeon R9 380X.
Med upplösningen ställd till 2 560 x 1 440 pixlar tappar Radeon RX 480 lite mark och landar 11 procent före Geforce GTX 970. I jämförelse med föregångaren Radeon R9 380X presterar nykomlingen 30 procent bättre.
Vid 4K UHD minskar marginaler ytterligare något, där Radeon RX 480 presterar ungefär 10 procent bättre än Geforce GTX 970. Vidare utpresterar nykomlingen sin föregångare Radeon R9 380X med 23 procent högre resultat.
Renderingstider
Graferna för renderingstider representerar hur lång tid varje bildruta tar att rita upp mätt i millisekunder. Värdet kan ge nya insikter runt prestandaproblem, men påverkas samtidigt starkt av flaskhalsar från till exempel processor eller spelmotor. Observera att sekvensen inte nödvändigtvis motsvarar underlaget för FPS-värdena ovan.
En närmare titt på renderingstiderna från Shadow of Mordor uppvisar en hel del spikar i grafen för Radeon RX 480. Dessa är lyckligtvis inte synliga när vi granskar sekvensen subjektivt, och även om flytet inte är perfekt är det inte nära på så illa som de uppmätta resultaten vill antyda.