Snabbtest: Total War: Warhammer med DirectX 12

Snabbtest: Total War: Warhammer med DirectX 12

Svulstiga strategispelet Total War: Warhammer har fått stöd för DirectX 12, vilket kittlar redaktionens nyfikenhet. Häng med på ett snabbt prestandatest i det nya gränssnittet.

Gränssnittet DirectX 12 är ett hett ämne bland alla entusiaster. Ersättaren till DirectX 11 letar sig sakta men säkert ut i speltitlar, där flera stora lanseirngar under året kan skryta med stöd redan från dag ett.

Total War: Warhammer tillhör kategorin som fått betamärkt DirectX 12-stödet påklistrat i efterhand. Med många samtidiga enheter och gott om beräkningar är titeln i teorin ett bra exempel på scenarion där det nya gränssnittet har potential att göra skillnad.

Redaktionen är givetvis nyfikna, och för att få lite kött på benen inför höstens tester installeras Total War: Warhammer på testriggarna. Målet är att samla erfarenheter runt hur titeln beter sig i DirectX 12 – kvaliteten på implementationen varierar som bekant stort mellan olika speltitlar.

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i7-5930K @ 4,4 GHz

Moderkort

Asus Rampage V Extreme

Minne

16 GB Corsair Vengeance LPX, 2 133 MHz, 15-15-15-36

Grafikkort

  • AMD Radeon R9 Fury X (4 GB)

  • AMD Radeon RX 480 (8 GB)

  • Sapphire Radeon RX 470 (4 GB)

  • AMD Radeon R9 390X (8 GB)

  • AMD Radeon R9 280X (3 GB)

  • Nvidia Titan X "Pascal" (12 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 Ti (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 970 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 780 Ti (3 GB)

Lagring

Corsair LX 512 GB

Nätaggregat

Corsair AX1200i 1 200 W

Operativsystem

Windows 10 Professional 64-bit

Maskinen som används är SweClockers vanliga testsystem för grafikkort. Installerade drivrutiner är senaste från AMD och Nvidia, Radeon Software 16.8.1 Hotfix respektive Nvidia Geforce 368.98. Mer information om system och testmetod finns i recensionen av Sapphire Radeon RX 470.

total-war-warhammer-17.jpg

Inställningarna som används är spelets fördefinerade Ultra, kompletterat av 4× MSAA för kanututjämning. Redaktionen slår även på funktionen för Unlimited Video Memory, vilken motverkar dynamisk kvalitetsskalning.

Observera att det i första rummet handlar om nyfikna experiment på redaktionen, inget fullskaligt test. Tron och förhoppningen är dock att även entusiasterna bland SweClockers medlemmar finner siffrorna intressanta.

Vid 1 920 x 1 080 pixlar syns det omgående två trender bland de testade korten. För Nvidia är DirectX 12 rejält långsammare än DirectX 11, någon som blir speciellt tydligt för toppmodellen Titan X "Pascal".

I AMD-lägret är situationen dock annorlunda. Radeon R9 Fury X, R9 390X och RX 470 vinner samtliga en smula på det nya gränssnittet. Samtidigt drar Radeon RX 480 lika oavsett metod, och R9 280X tappar marginellt när DirectX 12 kopplas in.

Samma Nvidia-trend håller i sig när upplösningen skruvas upp – DirectX 11 presterar bättre än efterföljaren. På AMD-sidan glider Radeon RX 470 och RX 480 över till den negativa DirectX 12-sidan, samtidigt som Fury X och R9 390X prestetar fortsatt bättre med det nya gränssnittet.

Vid 4K UHD blir det i någon mån tredje gången gillt. Marginalerna är mindre, men Nvidia-korten är fortsatt starkare i DirectX 11. För AMD fortsätter den inslagna vägen, där endast Radeon R9 390X fortfarande visar ett övertag vid DirectX 12.

Tester med processorskalning

En av höjdpunkterna med DirectX 12 är bättre utnyttjande av datorns processor. För att snabbt sätta konceptet på prov laddar redaktionen systemet med Radeon RX 480 samt Geforce GTX 1060 – två jämförbara modeller ur den allra senaste generationen.

Total-War-Warhammer.jpg

Processorn klockas ned till sin standardnivå, vilket innebär en maximal turbofrekvens på 3,7 GHz. Efter det slår redaktionen i omgångar av tekniken Hyperthreading samt processorkärnor för att i någon mån simluera mer avskalade modeller.

Resultatet är intressant. För Geforce GTX 1060 är trenden tydlig rakt igenom – DirectX 11 presterar bättre än DirectX 12. Nivåerna är mer eller mindre de samma fram tills endast två processorkärnor återstår, då faller medelvärdet kraftigt.

För Radeon RX 480 är det rörigare. Vid de lägre prestandanivåerna matchar modellen beteendet från GTX 1060, med tappad bildfrekvens när DirectX 12 används. När fler processorkärnor kopplas in vänder dock beteendet och det nya gränssnittet landar aningen högre.

Sammanfattande tankar

På många sätt känns Total War: Warhammer som en typisk DirectX 12-titel sett till situationen idag. Prestandan varierar kraftigt beroende på grafikkort, där det nya gränssnittet i det stora hela inte kan sägas vara speciellt mycket bättre.

DirectX 12 i Total War: Warhammer är fortfarande märkt som beta, vilket öppnar upp för kommande förbättringar. Redaktionen ser dessutom fram emot titlar som förhoppningsvis har bättre implmentationer av det nya gränssnittet – till exempel Battlefield 1 och Deus Ex: Mankind Divided.

Läs recensionen av Total War: Warhammer hos FZ

Kommentarer till artikeln

114 debattinlägg

Skicka en rättelse
12

Finaldags i Geeks Gamings CS:GO-turnering

Efter en intensiv vecka står det nu mellan två lag i Geeks Gamings CS:GO-turnering. Följ sista bataljen på gängets Twitch-kanal, med start klockan 19:00 lördag kväll. Läs mer

23

Testpilot: AOC Agon AG251FZ – 240 Hz för den otålige

Testpiloten David Kvist tar pulsen på Agon AG251FZ, den senaste spelskärmen från AOC med en bilduppdateringsfrekvens på 240 Hz och en upplösning på 1 920 x 1 080 pixlar. Läs mer

8

Live från SweClockers monter på Dustin Expo

SweClockers återvänder till Dustin Expo med egen monter och direktsänder hela evenemanget direkt via Youtube. Läs mer

53

Nintendo väntas sälja 20 miljoner Switch-enheter under första året

Nintendo uppskattar att de totalt kommer sälja 20 miljoner Switch-enheter under konsolens första år, en siffra som dock kan komma att påverkas av nya lanseringar från Microsoft och Sony. Läs mer

53

Battle.net får nytt namn – döps om till Blizzard

Ett halvår efter tillkännagivandet att tjänsten Battle.net skulle döpas om har nu Blizzard gjort just detta. Namnbytet görs bland annat för att få in tjänsten under företagets eget varumärke. Läs mer

90

AMD Ryzen 5 prislistas hos svenska återförsäljare

Om mindre än en månad lanserar AMD Ryzen 5, vilket innebär fyra nya processorer med fyra och sex kärnor. Inför detta läggs de nu upp för förbokning hos två svenska återförsäljare. Läs mer

39

Moderkortsförsäljningen minskar trots nya processorlanseringar

Trots nya processorer från både AMD och Intel minskade försäljningen av moderkort under årets första kvartal, med rekordlåga siffror för både Asus och Gigabyte. Läs mer

21

Futuremark lägger till stöd för Vulkan i 3DMark

Det syntetiska speltestet 3DMark får en uppdatering som lägger till stöd för det populära grafikgränssnittet Vulkan, vilket ersätter det AMD-skapade Mantle i API Overhead-testet. Läs mer

40

Snabbtitt: Corsair One Pro

Corsair ger sig ut på nya jaktmarker med färdigbyggda speldatorer. Vattenkylda Corsair One Pro med Core i7-7700K och Geforce GTX 1080 under huven dyker in i testlabbet för en snabbtitt! Läs mer

43

Vulkan med flera grafikkort är inte låst till Windows 10

Inom kort väntas det bli möjligt att använda Vulkan med mer än ett grafikkort. Nu meddelar utvecklarna av Vulkan att stöd för detta kommer finnas på såväl Windows som Linux. Läs mer

26

Krönika: "Lita på det gröna hänglåset?"

Det gröna hänglåset i webbläsaren är bra, men kan invagga användare i falsk trygghet. Det menar gästkrönikören Karl Emil Nikka, och presenterar samtidigt möjliga lösningar på problemet. Läs mer

50

Qualcomm Snapdragon 835 i tidiga prestandatester

Qualcomms nya systemkrets Snapdragon 835 introduceras inom kort i ett flertal flaggskeppstelefoner, men redan nu har utvald media fått chansen att prestandatesta denna. Läs mer