Resultat och användning
Båda spelmöss har använts som primärt pekdon både hemma och på jobbet i ett antal veckors tid, och på så sätt simuleras vardagligt användande. Trots att de är inriktad för spelare ska de kunna användas till vardagliga sysslor, utan att krångla eller vara för obekväm.
Underlagen som har använts under testandet är två stycken tygmattor. Ena är Logitech G640, medan den andra är Xtrfy XTP1-L4-NiP-LI. Sistnämnda är smyckad med ett motiv och motparten har en helt svart yta.
Enotus Mouse Test
500 DPI
Uppdateringsfrekvens | Hastighet |
---|---|
125 Hz | 10,65 m/s |
250 Hz | 11,60 m/s |
500 Hz | 12,65 m/s |
1 000 Hz | 13,25 m/s |
I vanlig ordning är sensorhastigheten först ut, där PMW 3366 inte helt oväntat visar utmärkta siffror. Även den lägsta hastigheten på 10,65 m/s är långt över vad som kan åstadkommas för hand.
1 800 DPI
Uppdateringsfrekvens | Hastighet |
---|---|
125 Hz | 8,54 m/s |
250 Hz | 8,97 m/s |
500 Hz | 9,98 m/s |
1 000 Hz | 12,34 m/s |
Med ökad upplösning på 1 800 DPI blir det större spridning på resultatet än med den lägre upplösningen. Trots det har lägsta nivån god marginal även vid snabba handrörelser, vilket sällan används i spel, där 1 000 Hz är klart fördelaktigt.
6 400 DPI
Uppdateringsfrekvens | Hastighet |
---|---|
125 Hz | 8,74 m/s |
250 Hz | 9,36 m/s |
500 Hz | 10,82 m/s |
1 000 Hz | 11,86 m/s |
I skyhöga 12 000 DPI är hastigheten fortfarande på en riktigt bra nivå, vilket återigen inte är så oväntat från den välkalibrerade och Logitech-exklusiva sensorn Pixart PMW 3366.
Microsoft Paint
500 DPI
Sett till avvikelser i sensorn finns det inga tydliga tecken på något sådant, då resultatet är helt godkänt i båda rapporteringsfrekvenserna.
1 800 DPI
Med ökad upplösning finns det något mer udda linjer, som dyker upp i långsammare handrörelser. Detta kan även bero på en skakig hand i kombination med precisionen i sensorn. Under testperioden så har den betett sig som väntat.
12 000 DPI
Med DPI-värdet på hela 12 000 ser det otroligt skakigt ut i 1 000 Hz, vilket mycket väl kan vara en blandning mellan Jitter och att det är otroligt svårt att kontrollera sådan hög upplösning.
Speltest
Under testets gång spelas en rad olika spel där två titlar används som riktmärke på både prestandafronten men även komfort. Dessa titlar är Counter-Strike: Global Offensive och populära rollspelet Diablo 3: Reaper of Souls. För Counter-Strike: Global Offensive används 500 DPI med en uppdateringsfrekvens på 1 000 Hz, vilket kombineras med känslighetsinställning på ett värde av två i spelet.
Utformningen på G403 Prodigy är absolut inget märkvärdigt, vilket även gör det enklare vid första användning. Formen gör det enkelt att använda musen med en helt del olika handgrepp utan att vara obekväm. Rent prestandamässigt är det som väntat, båda mössen har fungerat utmärkt under hela testperioden oavsett anslutningsform. En skillnad som märktes av var rullhjulet som inte var lika distinkt på den trådade varianten, vilket tyder på en viss variation på exemplaren.
Slitage
Båda mössen har klarat av slitage och smuts väldigt bra under testperioden. Värt att nämna att båda sidorna enkelt kan få en del märken men, beroende på hur grovt det är, går att gnugga bort lika enkelt. Båda modellerna ser nästintill ut att vara i nyskick efter ett par veckors användning, något som bådar gott för framtiden.