Sex år efter den senaste installationen i Mafia-serien har det återigen blivit dags att axla rollen som organiserad kriminell. Utvecklaren Hangar 13 gör premiär med Mafia III, som denna gång tar oss med till den amerikanska södern under 60-talet. I huvudrollen syns Lincoln Clay, som precis kommit hem från Vietnam-kriget och nästan direkt blir indragen i fullt Maffia-krig.

Mafia3_OfficeTakedown_01.jpg

Redan under lanseringsdagen hamnade titeln i blåsväder, då PC-versionen "begåvats" med ett bildfrekvenslås på 30 fps. Lyckligtvis agerade utvecklarna snabbt och släppte ett fåtal dagar senare en uppdatering som låste upp bildfrekvensen helt och hållet. Med uppdateringen på plats finns det därför äntligen möjlighet för SweClockers redaktion att utföra ett snabbt prestandatest på det efterlängtade spelet.

Testsystem

Komponent

Modell

Processor

Intel Core i5-6600K @ 4,2 GHz

Moderkort

Asus Z170 Pro Gaming

Minne

8 GB Corsair Vengeance, 2 666 MHz

Grafikkort

  • AMD Radeon R9 Fury X (4 GB)

  • AMD Radeon R9 Fury (4 GB)

  • AMD Radeon RX 480 (8 GB)

  • AMD Radeon RX 470 (4 GB)

  • AMD Radeon R9 390X (8 GB)

  • AMD Radeon R9 390 (8 GB)

  • AMD Radeon R9 380X (4 GB)

  • AMD Radeon R9 380 (4 GB)

  • AMD Radeon R9 290X (Ü) (4 GB)

  • AMD Radeon R9 280X (3 GB)

  • Nvidia Titan X "Pascal" (12 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1080 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1070 (8 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX Titan X (12 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 Ti (6 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 980 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 970 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 960 (4 GB)

  • Nvidia Geforce GTX 780 Ti (3 GB)

Lagring

Samsung 850 Evo 250 GB

Nätaggregat

Corsair RM750x 750 W

Skärm

Dell P2415Q

Operativsystem

Windows 10 AU Professional 64-bit

För dagens tester används SweClockers Vinterdator 2015 som plattform. Datorn är utrustad med den fyrkärniga processorn Core i5-6600K, som vi överklockat till 4,2 GHz över samtliga kärnor. Mätningarna sker under en 60 sekunder lång bilsekvens i spelets tidiga skede, där bildfrekvensen plockas upp med hjälp av prestandaverktyget Fraps.

Drivrutinsmässigt används den senaste versionen från respektive tillverkare. Detta innebär Geforce Drivers 373.06 WHQL för Nvidia samt Radeon Software 16.10.1 Hotfix för AMD. Testerna körs i upplösningarna 1 920 x 1 080, 2 560 x 1 440 samt 3 840 x 2 160 pixlar vid den förinställda detaljnivån "High".

Mafia3_Enviro_BourbonSt_03.jpg

Ovanpå detta har vi valt att lyfta ut de två populära mellanklasskorten Geforce GTX 1060 och Radeon RX 480 för ytterligare tester. Dessa modeller körs i samtliga detaljnivåer vid ovannämnda upplösningar för att ge en bild av vilka inställningar som är hållbara att köra på kort i ett av de vanligaste prestandasegmenten.

Testresultat, Nvidia Geforce GTX 1060 (6 GB)

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

65/45 fps

51/40 fps

28/24 fps

Medium

46/34 fps

34/29 fps

17/13 fps

High

36/29 fps

29/24 fps

16/13 fps

Det blir snabbt tydligt att Mafia III är ett extremt krävande spel, som kanske inte nödvändigtvis är särskilt bra optimerat. Geforce GTX 1060 kan vid förinställda "Low" prestera ett snitt över 60 bilder per sekund vid upplösningen 1080p. När upplösningen vrids upp blir det dock desto tyngre, där 2 560 x 1 440 pixlar fortfarande uppvisar spelbara siffror medan 4K UHD inte kan hålla sig över 30 fps.

Högre detaljinställningar gör riktigt elaka saker med prestandan, där speciellt "High" ger en mindre bra upplevelse i samtliga upplösningar, även om 1080p fortfarande kan vara hållbart för användare som inte är bildfrekvenskänsliga.

Testresultat, AMD Radeon RX 480 (8 GB)

1 920 x 1 080

2 560 x 1 440

3 840 x 2 160

Low

53/33 fps

44/31 fps

25/19 fps

Medium

45/28 fps

29/22 fps

16/13 fps

High

31/22 fps

26/20 fps

15/12 fps

Ännu värre är det för AMD:s Radeon RX 480 som landar på avsevärt lägre siffror. Modellen uppvisar godkända resultat vid förinställda "Low" och upplösningen 1080p, men har samtidigt rejäla fps-dippar som gör avtryck i resultaten. Lägsta detaljnivån kan dock även fungera i 2 560 x 1 440 pixlar för den icke kräsna.

Men frågan är då, vad krävs egentligen för att driva Mafia III i förinställda "High" med en hög bildfrekvens? Vi laddar upp Vinterdatorn med en arsenal av grafikkort för att ta reda på detta!

Ännu en gång blir det uppenbart att Mafia III är orimligt krävande på en nästan löjlig nivå. Geforce GTX 1080, ett grafikkort som går loss på 7 500 kronor kan här inte ens prestera ett snitt på 60 fps vid upplösningen 1080p. Inte ens när vi klämmer in flaggskeppet Titan X blir det några direkta mirakelsiffror, och i just denna upplösningen står det klart att vi slår i en processorflaskhals ihop med det.

AMD-korten har svårt att hålla jämna steg med Nvidia här, och lider återigen av återkommande bildfrekvensdippar. Flaggskeppet Radeon R9 Fury X lägger sig på samma snitt som Geforce GTX 980 och några enstaka bildrutor ovanför Geforce GTX 1060.

Att driva runt Mafia III i 2 560 x 1 440 pixlar och höga detaljinställningar kräver riktigt rejäla doningar, och inte ens då får man ut en särskilt upphetsande bildfrekvens. Snordyra Titan X uppvisar här ett snitt på 55 bilder per sekund, men dippar då och då ned i 30 fps-regionen. Geforce GTX 980 kan med nöd och näppe prestera tillräckligt för att passera som spelbart för mindre kräsna användare.

Mafia III, 4K UHD och förinställda "High" är döden för nästan all grafikhårdvara. Flaggskeppet Titan X uppvisar siffror som möjligtvis skulle kunna passera, men det är knappast en njutbar upplevelse som presenteras. De flesta av korten i det högre prestandasegmentet kan få spelbar prestanda med detaljinställningen "Low", men då är det inga 60 fps vi snackar om.

Processorbelastning och renderingstider

Snabbtest i all ära, redaktionen passar även på att samla in lite ytterligare data. Processortestet körs med vinterdatorns båda grafikkort vid kvalitet High och upplösningen 1080p. Renderingstiderna fångas upp under 60 sekunder även där med kvalitet High.

mafia-cpu.png

Som synes pressar Mafia III Vinterdatorns processor riktigt hårt, där samtliga överklockade kärnor arbetar vid högvarv. Observera även den översta belastningsgrafen för Radeon RX 480, med rejäla nedåtgående spikar, något som tyder på en skakig upplevelse.

En närmare titt på renderingstiderna uppvisar en ganska skakig graf för Geforce GTX 1060, vilket även reflekteras i vår subjektiva bedömning av sekvensen – allt flyter inte helt hundra helt enkelt. Det är dock ingenting mot den katastrofala grafen från Radeon RX 480, där spikarna haglar hej vilt. Detta är tyvärr även något som reflekteras i verkligheten, med minst sagt skakig prestanda bitvis.

Sammanfattande tankar

Mafia III fick en riktigt risig start på PC, där världens datorspelare utbrast ett allmänt missnöje kring utvecklarnas val att låsa ner spelet till 30 bilder per sekund. Med uppdateringen på plats och bildfrekvensen upplåst är det dock fortfarande tyvärr lite svårt att inte bli besviken på titelns PC-prestanda.

2K_MAFIA3_E3_BAYOU_DRIVE.jpg

Den senaste inkarnationen av Mafia är inte särskilt fult, det kan till och med vara riktigt vackert under vissa sekvenser. Spelets grafiska kvalitéer återspeglar sig dock inte i prestandan som krävs för att driva runt spelet, där även riktigt svindyra grafikkort har svårt att hålla ångan uppe med allt ögongodis aktiverat.

Det största problemet med spelet är att prestandan är extremt ojämn. Under vissa sekvenser kan allt flyta kanon med silkeslena 60 bilder per sekund, för att under nästa stund dippa ner en bra bit. Denna kraftiga varians i bildfrekvens ger en allmänt skakig upplevelse, där i synnerhet AMD-kort drabbas av djupa dalar och märkbara hack i spelandet.

Sammanfattningsvis hoppas vi att titeln eventuellt kan komma att optimeras med framtida uppdateringar, även om det känns tveksamt att det kommer ske. Spelare som jagar hög bildfrekvens rekommenderas kika närmare på spelets förinställda "Low"-läge, vilket faktiskt inte är så mycket fulare än maxade "High".

Läs recensionen av Mafia III hos FZ