Speltest: Civilization VI

Egenskap

Värde

Titel

Civilization VI

Utvecklare

Firaxis Games

Genre

Turbaserat strategispel

Lanseringsdatum

2016-10-21

Systemkrav

  • Fyrkärnig processor, 1,8 GHz eller bättre

  • Radeon HD 4800-serien, Geforce 9800-serien

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "Medium" (1280)

Sid Meier's Civilization, spelserien som kännetecknas av "bara en runda till" och sedan är klockan 04:00 på natten, nådde under 2016 sin sjätte riktiga inkarnation. Under skalet syns en uppdaterad grafikmotor och ännu fler nationer att erövra världen med. Titeln är även duktig på att belasta processorn hårt, vilket gör den särskilt lämplig för denna typ av recension.

Efter ett flertal omtestningar landade vi i ganska avvikande resultat för generation Skylake och Kaby Lake i Civilization VI. Båda dessa landade nämligen en bit under Haswell Refresh-baserade Core i7-4790K, något som vi helt enkelt inte kan förklara i dagsläget. Möjligtvis aktiveras någon specifik funktion för just Skylake och Kaby Lake utan att användaren informeras om detta, vilket i sin tur leder till sämre resultat.

Även i den högre upplösningen syns avvikande resultat i jämförelse med Core i7-4790K, där Core i7-7700K halkar efter. Den sistnämnda modellen presterar dock runt 13 procent bättre än sin föregångare Core i7-6700K. I toppen syns Broadwell-familjens Core i7-5775C som tycks trivas väldigt bra ihop med Civilization VI.

I deltestet "AI Benchmark", vilket räknar ut genomsnittlig tid för de datorbaserade spelarna att göra sitt drag, återställs dock ordningen. Denna del är förhållandevis enkeltrådat och vinner mycket på höga klockfrekvenser, vilket innebär att Core i7-7700K och Core i5-7600K landar i den absoluta toppen.