Freesync och "nästan 4K"

Acer XR382CQK använder VESA Adaptive Sync-tekniken. Skärmen bär också AMD Freesync-logotyp vilket betyder att AMD själva har godkänt hur skärmen beter sig. Den adaptiva synkronisering sker inom intervallet 48–75 bildrutor per sekund och fungerar över Displayport och HDMI, vilket frigör en del valmöjligheter om du tänkt köra skärmen mot flera datorer.

Acer_XR382CQK_3840_pixelmapp.jpg

Rendering med 3 840 × 1 600 pixlar ger skarpare och tydligare grafik. Klicka för att se en större bild som tydliggör skillnaderna.

Acer_XR382CQK_2560_scaled.jpg

Skalning från 2 560 × 1 080 pixlar ger mjukare och kantigare grafik, men frigör resurser för grafikkorten att orka driva runt spelen i högre bildfrekvenser.

Upplösningen 3 840 × 1 600 pixlar är runt 6,1 megapixlar och i fråga om att vara tungdrivet är det i praktiken nästan lika svårt som med 4K UHD. Eftersom ganska få grafikkort får 3 840 × 2 160 pixlar att flyta över 30 bildrutor per sekund med hög grafikkvalitet kan vi ganska snabbt räkna ut att 560 färre pixlar på höjden inte gör så stor skillnad i praktiken. Att nå 30 eller 40 FPS är ungefär sak samma när man väl sitter där och försöker få ett njutbart spelflyt.

2 560 × 1 080 pixlar en kompromiss
Med andra ord är det en tuff match att i moderna spel hålla 3 840 × 1 600 pixlar i en konstant frekvens om 60 eller 75 bildrutor per sekund. Här hjälper Freesync väl till för att hålla igång spelen via AMD-baserade grafikkort så länge du kan hålla renderingen över 48 FPS. Det är ofta skillnaden mellan en ospelbar och fullt spelbar upplevelse.

Alternativet är förstås att köra en lägre pixlematris och låta skärmen skala om bilden. Att hålla sig på exempelvis 2 560 × 1 080 pixlar och 75 Hz i konstant flöde är inga större problem för moderna och inte allt för snåla grafikkort. Det referensklockade Radeon RX 480-kortet vi körde passerar problemfritt denna gräns så länge du håller dig under Ultra-nivåer och undviker allt för tunga kantutjämningar.

Acer_XR382CQK_2560_alternativet.jpg

Upplösningen 2 560 × 1 080 pixlar skalat till 3 840 × 1 600 pixlar fungerar hyfsat bra då det handlar om faktor ×1,5 rent matematiskt. På höjden är det inte exakt ×1,5 och det är en minimal ihoptryckning när man kör 2,37:1-formade 2 560 × 1 080 pixlar skalat till skärmens 2,40:1-format.

Acer XR382CQK har också 2 560 × 1 080 pixlar listat i EDID och det dyker upp som alternativ i Windows och moderna speltitlar. På 38 tum kan den här skalningen däremot dra ett filter över grafiken med grötigare detaljer och trappstegseffekter. Samtidigt gör det att spelen flyter bättre, även med enklare grafikkort. Då finns också utrymme för att laborera med grafikinställningar som just kantutjämning.

Freesync räddar flytet
Samma AMD Radeon RX 480-grafikkort och 3 840 × 1 600 pixlar i moderna speltitlar krävde långt större kompromisser. Likt att köra i grafiken i "Low"-läge för att orka upp mot 60 bildrutor per sekund. Här kommer den adaptiva synken via AMD Freesync/VESA Adaptive sync till mycket stor användning.

Utan Freesync igång halkar vi ned till 37/38 FPS (hälften av 75) med V-Sync aktivt. Eller pendlar runt 50 till 65 med tydlig tearing med V-Sync avstängt. Med Freesync fungerar det istället alldeles förträffligt att spela och utnyttja panelens förmåga till bildkvalitet och upplevelse.

IMG_0007.jpg

Grafikkort likt R9 Fury och Fury X rekommenderas för dig som vill ha mer kraft till den hör skärmen. Eller så får man vänta in nyare och snabbare produkter.

Just nu är det inte så många alternativ på marknaden annat än AMD:s R9 Fury, R9 Fury X samt även R9 Nano som når högre frekvenser. Där har du mer resurser för att behålla en högre grafikkvalitet jämfört med den Radeon RX 480 vi körde med. Räkna givetvis med att det varierar ordentligt med titeln.

4K en tuff match även med Freesync

Utgår man från siffrorna i SweClockers test av RX 480 för spel i Ultra-läge och 3 840 × 2 160 pixlar är det ganska tydligt att de kraftfullare R9 Fury-kretsarna kan lyfta bildfrekvensen betydligt mer. Men också att det fortfarande är svårt att nå både önskvärda frekvenser och hög grafikkvalitet. Vi får helt enkelt vänta på utvecklingen där innan vi kör 75 FPS på ultra-inställningar.

Du kan förstås också gå på Nvidia-spåret och där ha mer grundläggande kraft likt Geforce GTX 1080 och kraftfullare mojänger. Då får inte tillgång till den adaptiva synkroniseringen och det kan fortfarande vara klurigt att hålla sig stadigt över 60 eller 75 Hz med högre grafikinställningar. Här torde rådet närmast vara att vänta in en alternativ produkt till Acer XR382CQK med G-Sync istället.