Speltest: Civilization VI

Egenskap

Värde

Titel

Civilization VI

Utvecklare

Firaxis Games

Genre

Turbaserat strategispel

Lanseringsdatum

2016-10-21

Systemkrav

  • Fyrkärnig processor, 1,8 GHz eller bättre

  • Radeon HD 4800-serien, Geforce 9800-serien

  • 4 GB RAM

Testinställningar

Fördefinerade "Ultra" (1920), Fördefinerade "Medium" (1280)

Sid Meier's Civilization, spelserien som kännetecknas av "bara en runda till" och sedan är klockan 04:00 på natten, nådde under 2016 sin sjätte riktiga inkarnation. Under skalet syns en uppdaterad grafikmotor och ännu fler nationer att erövra världen med. Titeln är även duktig på att belasta processorn hårt, vilket gör den särskilt lämplig för denna typ av recension.

Med upplösningen ställd till 1 280 x 720 pixlar i Civilization VI klarar Ryzen 7 1800X inte riktigt av att att hålla jämna steg med Core i7-6900K och lägger sig på en liknande nivå som Intels Core i7-7700K. Ryzen 7 1700X landar något längre ner och klämmer sig in mellan Core i7-3770K och Core i7-2600K.

Upplösningen skruvas upp och Ryzen-processorerna tappar fotfästet något, även om det rör sig om marginella skillnader. Ryzen 7 1800X placerar sig i den övre delen av mittfältet alldeles strax bakom Core i7-3770K. Lillebror Ryzen 7 1700X halkar något längre ner och slåss med Intels gamla goding Core i7-2600K.