Snabbtest: Nvidia Geforce GTX 1080 och GTX 1060 med snabbare minne

Snabbtest: Nvidia Geforce GTX 1080 och GTX 1060 med snabbare minne

Med snabbare minne under skalet vill Nvidia ta Geforce GTX 1080 och GTX 1060 till nya prestandahöjder. SweClockers laddar testriggarna och undersöker hur stor effekten blir.

Våren 2017 blev något oväntat fylld av nyheter på grafikkortsfronten, där den hittills största är Nvidias flaggskepp Geforce GTX 1080 Ti. I samband med avtäckandet av denna presenterades även nya OC-varianter av fjolårets Geforce GTX 1080 och GTX 1060, där grafikfrekvensen märkligt nog lämnades orörd.

DSC01501.jpg

Istället vred Nvidia upp reglagen på grafikminnet, något som ska handla om mer än simpel fabriksöverklockning. Med snart ett år på nacken har Nvidia haft tid på sig att finputsa grafikkretsarna GP104 och GP106 vilket möjliggör att köra grafikminnet snabbare och därmed skruva upp bandbredden till högre nivåer än tidigare.

Specifikationer: Geforce GTX 1080 OC och GTX 1060 OC

GTX 1080 OC

GTX 1080

GTX 1060 OC

GTX 1060

Teknik

16 nm TSMC

16 nm TSMC

16 nm TSMC

16 nm TSMC

Krets

GP104

GP104

GP106

GP106

Kretsyta

314 mm2

314 mm2

200 mm2

200 mm2

Transistorer

7,2 miljarder

7,2 miljarder

4,4 miljarder

4,4 miljarder

Arkitektur

Pascal

Pascal

Pascal

Pascal

CUDA-kärnor

2 560 st.

2 560 st.

1 280 st.

1 280 st.

Texturenheter

160 st.

160 st.

80 st.

80 st.

Rasterenheter

64 st.

64 st.

48 st.

48 st.

Klockfrekvens

1 607 MHz

1 607 MHz

1 506 MHz

1 506 MHz

GPU Boost

1 733 MHz

1 733 MHz

1 708 MHz

1 708 MHz

Beräkningskraft

8 873 GFLOPS

8 873 GFLOPS

4 372 GFLOPS

4 372 GFLOPS

Minnesbuss

256-bit

256-bit

192-bit

192-bit

Minnesmängd

8 GB GDDR5X

8 GB GDDR5X

6 GB GDDR5

6 GB GDDR5

Minnesfrekvens

11 000 MHz

10 000 MHz

9 000 MHz

8 000 MHz

Minnesbandbredd

352 GB/s

320 GB/s

216 GB/s

192 GB/s

Strömförsörjning

8-pin

8-pin

6-pin

6-pin

Utgångar

1 st. DL-DVI
1 st. HDMI 2.0b
3 st. DP 1.4

1 st. DL-DVI
1 st. HDMI 2.0b
3 st. DP 1.4

1 st. DL-DVI
1 st. HDMI 2.0b
3 st. DP 1.4

1 st. DL-DVI
1 st. HDMI 2.0
3 st. DP 1.2

TDP

180 W

180 W

120 W

120 W

Det handlar dock inte om två nya modeller, utan endast en möjlighet för tillverkare att släppa Geforce GTX 1080 och GTX 1060 med minnesfrekvenser på 11 000 MHz respektive 9 000 MHz – en ökning om 1 000 MHz för båda. I fallet GTX 1080 ger det 10 procent högre bandbredd än tidigare, medan GTX 1060 tar ett något högre kliv upp med 12,5 procent.

Det finns inga bestämda riktlinjer för hur partnertillverkare ska märka modeller som körs i de snabbare minneshastigheterna, utan det är upp till var och en att avgöra. Exempelvis skriver Asus ut de högre hastigheterna i namnen (11Gbps och 9Gbps) och MSI lägger till ett plustecken (+). Gigabyte tar förvirringen steget längre och och släpper helt nya modeller både med och utan tillägg i namnen.

Nämnvärt är att de högre minnesfrekvenserna dels möjliggörs av de optimerade grafikkretsarna, men också att mer högkvalitativt GDDR5X- och GDDR5-minne används. Det innebär också att slutanvändare kan vänta sig högre överklockning än för originalen, med omkring 1 000 MHz extra för Geforce GTX 1080.

Testmetod

Då Nvidia inte släppt referensmodeller av Geforce GTX 1080 och GTX 1060 med snabbare grafikminne tar redaktionen tidigare referensexemplar och överklockar dessa till de nya nivåerna. Detta ger prestandamässigt representativa värden, med nackdel att vi inte har möjlighet att testa hur det snabbare minnet överklockar.

Nvidia-1060-12.jpg

I övrigt är testsystem, mjukvara och metod exakt detsamma som i SweClockers senaste testsvit, som introducerades med testet av AMD Radeon RX 580 och RX 570. Värdena med överklockat grafikminne kommer även att ingå i kommande tester av grafikkort.

Spelprestanda: Geforce GTX 1080 OC (2560 x 1440 pixlar)

Spel

GTX 1080 (320 GB/s)

GTX 1080 OC (352 GB/s)

Skillnad

3DMark Fire Strike (Extreme)

10 358 grafikpoäng

10 694 grafikpoäng

+3,2%

The Division (DX11)

74 FPS

75 FPS

+1,4%

Ghost Recon: Wildlands (DX11)

70 FPS

72 FPS

+2,9%

Far Cry Primal (DX11)

76 FPS

78 FPS

+2,6%

The Witcher 3 (DX11)

78 FPS

79 FPS

+1,3%

Battlefield 1 (DX11)

93 FPS

98 FPS

+5,4%

Rise of the Tomb Raider (DX11)

85 FPS

87 FPS

+2,4%

Deus Ex: Mankind Divided (DX11)

61 FPS

63 FPS

+3,3%

Grand Theft Auto V (DX11)

82 FPS

85 FPS

+3,7%

Fallout 4 (DX11)

74 FPS

77 FPS

+4,1%

Prestandaindex (DX11)

123 poäng

127 poäng

+3,3%

Ett mönster vi sett i tidigare tester av grafikkort i Geforce GTX 1000-serien är att överklockning av minnet ger ett visst utslag i spelprestanda. Det blir också tydligt när SweClockers testar med enbart högre överklockat minne, men det handlar inte om någon motsvarande ökning på 10 procent. I snitt är prestandaökningen i strax över 3 procent, där utslaget är större i vissa spel än i andra.

Spelprestanda: Geforce GTX 1060 OC (2 560 x 1 440 pixlar)

Spel

GTX 1060 (192 GB/s)

GTX 1060 OC (216 GB/s)

Skillnad

3DMark Fire Strike (Extreme)

6 210 grafikpoäng

6 411 grafikpoäng

+3,2%

The Division (DX11)

44 FPS

45 FPS

+2,3%

Ghost Recon: Wildlands (DX11)

44 FPS

45 FPS

+2,3%

Far Cry Primal (DX11)

45 FPS

47 FPS

+4,4%

The Witcher 3 (DX11)

43 FPS

45 FPS

+4,7%

Battlefield 1 (DX11)

56 FPS

58 FPS

+3,6%

Rise of the Tomb Raider (DX11)

49 FPS

51 FPS

+4,1%

Deus Ex: Mankind Divided (DX11)

36 FPS

37 FPS

+2,8%

Grand Theft Auto V (DX11)

48 FPS

51 FPS

+6,3%

Fallout 4 (DX11)

44 FPS

47 FPS

+6,8%

Prestandaindex (DX11)

73 poäng

76 poäng

+4,1%

För Geforce GTX 1060 handlar det om en större ökning på strax över 4 procent, vilket är i linje med att minnesfrekvensen procentuellt sett också är större än för den snabbare varianten av GTX 1080. Det handlar dock, som väntat, inte om någon ökning motsvarande 12,5 procent.

Sammanfattande tankar

Nvidia Geforce GTX 1080 och GTX 1060 med spetsade minnesfrekvenser är två intressanta om än konstiga och framförallt förvirrande tillskott. Även om det bör handla om två nya modeller väljer Nvidia att sälja duon exakt samma varumärken som originalen, varpå tillverkarpartner får i uppgift att skilja på dessa.

De snabbare varianterna namnges ofta otydligt eller inte alls, vilket gör det svårt för intressenter att välja rätt vid köp. Vad som ser ut att vara återkommande är att partnertillverkare använder de snabbare minneskretsarna på mer modeller med väl tilltagna kretskort och kylare, något som trissar upp priserna extra.

Samtidigt handlar det om relativt små prestandavinster och antalet modeller som finns att köpa i svenska butiker är minst sagt skralt. Det är därför svårt att säga varken det ena eller det andra när det kommer till en rekommendation, utan det är något du själv får ta ställning till.

Det hela görs inte enklare av att framtiden för Geforce GTX 1080 och GTX 1060 är oviss. Det är mycket väl möjligt att varianterna med snabbare minne helt ersätter de som lanserades under fjolåret, men det kan också hända att de fortsättningsvis förblir en nisch som kostar mer än den smakar.

Geforce GTX 1080 med snabbare minne

Modell

GPU-frekvens

Minnesfrekvens

Pris

Asus GeForce GTX 1080 Strix Gaming 11Gbps OC 8 GB

1 721–1 860 MHz

11 010 MHz
(352,3 GB/s)

Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 8 GB

1 708–1 873 MHz

11 010 MHz
(352,3 GB/s)

Zotac GeForce GTX 1080 AMP Extreme+ 8 GB

1 771–1 911 MHz

11 200 MHz
(358,4 GB/s)

Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Xtreme Edition 11Gbps 8 GB

1 759–1 936 MHz

11 010 MHz
(352,3 GB/s)

MSI GeForce GTX 1080 Gaming X+ 8 GB

1 708–1 847 MHz

11 010 MHz
(352,3 GB/s)

Geforce GTX 1060 med snabbare minne

Modell

GPU-frekvens

Minnesfrekvens

Pris

Asus Geforce GTX 1060 9Gbps OC 6 GB

1 620–1 847 MHz

9 026 MHz
(216,6 GB/s)

Gigabyte Aorus Geforce GTX 1060 6 GB

1 607–1 860 MHz

9 026 MHz
(216,6 GB/s)

Zotac Geforce GTX 1060 AMP! Edition+ 6 GB

1 607–1 835 MHz

9 000 MHz
(216 GB/s)

Gigabyte Aorus Geforce GTX 1060 Xtreme Edition 9Gbps 6 GB

1 645–1 873 MHz

9 026 MHz
(216,6 GB/s)

MSI Geforce GTX 1060 Gaming X+ 6 GB

1 594–1 809 MHz

9 026 MHz
(216,6 GB/s)

Kommentarer till artikeln

52 debattinlägg

Skicka en rättelse
6

Föråldrad hårdvara ångar på i musikfest

Att all teknik inte åldras väl är allmänt känt, men ett klipp på Youtube visar att det fortfarande finns hopp för gamla komponenter. Mekaniska delar tuffar ofta taktfast på, oavsett ålder. Läs mer

52

Nintendo tillkännager SNES Classic Edition med 21 förinstallerade spel

Efter krympta NES Classic Edition tillkännager Nintendo SNES Classic Edition, som släpps i slutet av september med 21 förinstallerade spel. Ett av dessa är aldrig tidigare lanserade Star Fox 2. Läs mer

27

Gamestop-chefer bekräftar SNES Classic

Uppgifter om att Nintendo arbetar på en ny krympt klassiker stärks när två Gamestop-chefer meddelar att speljätten bakom stängda dörrar börjat tala om spelkonsolen. Läs mer

15

Google upphör med automatisk avläsning av e-post för Gmail

Efter flera års automatisk avläsning av användares e-post på Gmail tillkännager nu Google i ett blogginlägg att bolaget kommer upphöra med detta inom kort. Läs mer

7

Star Wars: Battlefront II Alpha till PC, Xbox One och Playstation 4

Ett nu borttaget inlägg på det officiella Battlefront-forumet avslöjar att de andra delen i titeln får ett Alpha-test. Läs mer

43

Intels Skylake- och Kaby Lake-processorer har Hyperthreading-relaterat fel

Snart två år efter lansering uppdagas ett fel i Intels Skylake-processorer, men även efterträdaren Kaby Lake, där Hyperthreading kan ge upphov till oförutsägbart systembeteende. Läs mer

107

MSI: "AMD Radeon RX Vega drar förbaskat mycket ström"

Mycket pekar mot att AMD:s flaggskepp Radeon RX Vega blir en energikrävande historia, något som stärks av såväl en marknadschef från MSI som nylanserade Radeon Vega Frontier Edition. Läs mer

5

Fler bilder från Casemod Championship 2017 på Dreamhack Summer 2017

En av de stora hårdvaruhändelserna under Dreamhack Summer 2017 var Casemod Championship, där såväl den svenska eliten som nya stjärnskott gjorde upp. Nu bjuder Geeks Gaming på en bildkavalkad från mästerskapen! Läs mer

15

Valve berättar mer om sina nya handkontroller för SteamVR

Nya handkontroller för SteamVR har nu börjat skickas ut till spelutvecklare. Dessa kallas för Knuckles och möjliggör mer naturliga rörelser i spel tack vare tryckkänsliga ytor. Läs mer

17

Imagination Technologies lägger upp sin verksamhet för försäljning

Efter att Apple bestämt sig för att övergå till egen tillverkning av grafikprocessorer för Iphone och Ipad säljer nu Imagination sin verksamhet, där ett flertal intressenter redan lagt bud på denna. Läs mer

4

Fulkultur om tidsresande mördarrobotar

Denna veckas avsnitt av Fulkultur bjuder på en djupdykning i de två första Terminator-filmerna, där James Cameron målar upp en dystopisk framtid med självmedveten artificiell intelligens. Läs mer

0

Alla teknik- och frågepaneler med SweClockers från Dreamhack Summer 2017

Årets upplaga av datorfestivalen Dreamhack Summer må ha tagit slut i början av veckan men lämnar dock efter sig en diger skara hårdvarurelaterade paneler som livesändes från scenen. Läs mer