Test: Speltester (DX12)

Med prestandan under DirectX 11 avklarad vänder vi blickarna mot det färskare gränssnittet DirectX 12. Nedan återfinns tre separata bildspel med prestandatester från totalt sex olika DirectX 12-titlar i upplösningarna 1 920 x 1 080, 2 560 x 1 440 samt 3 840 x 2 160 pixlar. För mer information om mjukvaror och inställningar, se recensionen av Radeon RX 580 och 570.

DirectX 12 ger i vanlig ordning något spretiga resultat, där vissa titlar vinner och andra tappar prestanda när det nyare grafikgränssnittet aktiveras. Vid 1080p tar återigen de fabriksöverklockade Geforce GTX 1080 Ti-korten position i toppen, där vissa titlar, som The Division och Rise of the Tomb Raider, tar bättre nytta av korten med DirectX 12 aktiverat.

Processorrelaterade flaskhalsar återstår dock i denna upplösning, där främst Forza Motorsport 6: Apex och Gears of War 4 slår i en hård vägg ihop med grafikkort i den översta prestandaklassen.

Med upplösningen ställd till 2 560 x 1 440 pixlar skiftar lasten mot grafikkorten, vilket ger våra kombattanter mer utrymme att använda sina förhöjda klockfrekvenser. Eftermarknadsvarianterna av Geforce GTX 1080 Ti tar återigen täten, där en viss prestandaövervikt kan skådas åt MSI-kortets håll. Ställt mot Nvidias referensvariant kan de fabriksöverklockade korten uppvisa uppemot 10 procent högre prestanda.

Sista anhalten vid 4K UHD är som tidigare bekant ett ytterst tungt belastningscenario för de testade grafikkorten, och det är här som modellerna i den yppersta prestandaklassen kan briljera. Eftermarknadskorten från Aorus, Asus och MSI hänger sig fast i toppen och turas om att hålla förstaplatsen. Prestandavinsten ställt mot Nvidias referenskort ligger här i många fall och svävar kring 9 procent till de fabriksöverklockade kortens fördel.