Panel, reflexer och vinklar
Den 40-tum lätt välvda panelen har ett blank reflexfilter som ger tydliga reflexer där kan spegla dig själv mot en mörk bakgrund. Välvningen gör också att reflexer från sidorna gärna dras ut en del. Fönster och ljusskällor kommer därför att störa en hel del och placering av skärmen blir extra viktig.
Förtjänsten med en blank skärm är annars att när rummet väl är dämpade framträder högre kontrastförhållandet hos VA-panelen. Fast filtret hos BDM4037UW är förhållandevis ineffektivt och "djup svärta" är inte det bestående intrycket. Här har vi sett många andra och betydligt blankare reflexfilter vilka ändå dämpar mer.
Håller bildkvaliteten även i vinkel
Betraktningsvinklarna är bättre än väntat. Det är en VA-panel och de visar alltid upp skiftningar i färg och nyanser så fort man får en vinkel mot någon del av skärmens yta. Något som är omöjligt att undvika med den här skärmstorleken på ett skrivbord. 40 tum på 50-60 centimeters avstånd och det är tydligt att intrycket av mörka nyanser nära svart skiljer sig åt baserat på din vinkel. Ju mer vinkel, desto ljusare skuggtoner och de får också ett drag av rött.
Detta är inte allt för besvärande sett ut allround-synpunkt. För att vara en VA-panel är det milda skiftningar. Samtidigt är det tillräckligt tydligt för att det ska försämra möjligheterna för BDM4037UW att fungera som skärm för exempelvis fotoredigering. Du vet aldrig riktigt om det du ser beror på VA-panelen eller på hur du exponerar din bild.
Väger du också in behovet av rörlig bild och video, såväl produktion som reproduktion, har BDM4037UW väldigt problem med skuggtoner. Alla rörelser blir så mycket besvärligare av eftersläpen i just skuggtoner och där hjälper knappast betraktningsvinklarna inverkan.
Skärmen har en pixelorbiter-funktion och en varningsruta som varnar för skador vid statiska bilder. Vi lyckades dock inte någon gång framkalla minsta tänkbara "inbränning" av kvardröjande bilder. Inte inom ett tidsfönster av en timme i alla fall.
Bildläge för bättre uniformitet
BDM4037UW är inte utan sina goda sidor. Nivån av posterisering är minimal när vi kör 10 bitars signal över Displayport. Bilden är också uniform men kan bli än mer uniform med Smartuniformity-läget. Detta sänker ljusstyrkan totalt med cirka 30 procent. Samtidigt blir ljusnivåerna ungefär likadana över hela ytan. Brightness-reglaget fungerar som följer:
Brightness-reglaget | Ljusstyrka |
---|---|
100 | 250 nits |
69 | 200 nits |
48 | 160 nits |
27 | 120 nits |
7 | 80 nits |
0 | 65 nits |
Detta gäller för såväl fabriksinställningen med 6500K-läget såväl som i sRGB-läget. Belysningen är fri från flimmer. I mörka rum med dämpad belysning vill du sällan ha mer än 80 nits. Kontorsmiljöer varierar såklart med kontoret, men över 200 nits kan vara för mycket. Fabriksinställningen sätter Brightness-reglaget på 100 och maximal ljusstyrka.
Notera att specifikationen säger 300 nits ljusstyrka. Detta stämmer om vi frångår normalt vitbalans och istället låter skärmen gå hela vägen mot ett turkosblått ljus.