Asus ROG Swift PG258Q – 240 Hz-gamingskärm i premiumklass

Med PG258Q visar Asus var skåpet ska stå i fråga om minimala eftersläp, samtidigt som de lyckas pricka rätt med det mesta i fråga om funktion och handhavande.

Eftersläp och latens

Latenstiderna hos PG258Q är som väntat låg, under 10 ms, där vi kan ana att vi ligger någon millisekund efter CRT-skärmen. Sedan tar det ett par millisekunder för kristallerna att vrida sig men i alla praktiska hänseenden är det ungefär så minimala latenstider det går att få med LCD-teknik.

asus_pg258q_respons_ulmb.jpg

Minimala eftersläp vid 240 Hz. Så gott som borta med ULMB

De synliga eftersläpen är milda, mycket milda rent av och det som påverkar mest är som väntat uppdateringsfrekvensen. Ju lägre frekvens du kör skärmen i, desto synligare blir släpen. Nu finns det sällan någon anledning till att köra skärmen i långsammare frekvens än dess maximala. Skulle du tvingas sänka till frekvenser som 120 eller 144 Hz är PG258Q inte sämre än någon annan gamingskärm.

OD: Normal lär bli valet

Menyerna har ett OD-reglage för att påverka panelens overdrive och den står i Normal-läget som är det mest balanserade. Off-läget ger synligare släp och Extreme-läget ger istället tydliga skuggor och konturer i grafiken.

Detta beteende är ännu en sak vi sett från tidigare G-Sync-skärmar. G-Sync-modulen reglerar panelen och sköter overdrive. Där har funktionen trimmats in efter hur panelen beter sig och väldigt ofta blir det ett bra resultat direkt ur kartong.

asus_pg258q_respons_overdrive.jpg

Overdrive-reglaget ställt på OD: Normal torde bli förstahandsvalet.

Jämfört med tidigare testade Benq Zowie XL2540 har Asus PG258Q skarpare rörelser. Skillnaden går att fånga på bild men i praktiken ska det mycket till för att märkas. Vet du med dig att du är väldigt känslig för eftersläp? Då har Asus PG258Q ett övertag.

Mycket effektiv eftersläpsreducering

Jämförelsen fortsätter, för där Zowie-skärmen svek eller nästan svek oss var med eftersläpsreducering som ligger dold och icke-officiellt i servicemenyn. Hos Asus PG258Q och dess egenskap som G-Sync-skärm finns eftersläpsreduceringen ULMB, Ultra Low Motion Blur, inbyggd.

Denna kan aktiveras när du kör 100, 120 eller 144 Hz och har en drastisk effekt på eftersläpsnivån. Särskilt jämfört med 144 Hz vanlig drift och även klart skarpare jämfört med 240 Hz-drift.

asus_pg258q_respons_jmfr_zowie.jpg

Zowie-skärmens inofficiella eftersläpsreducering kan arbeta i högre frekvenser än 144 Hz. Fast den är inte lika effektiv som ULMB-funktionen hur vi än vänder på det. Nöjer du dig med 144 Hz och vill minimera eftersläp är därför Asus PG258Q det vassare valet. Här skulle vi till med kunna säga att PG258Q i 144 Hz med ULMB är den absolut skarpaste skärm vi sett i fråga om att hålla eftersläpen borta.

ULMB Pulse Width-reglaget ökar nedsläckningsperioden och detta gör bilden mörkare. Det finns en viss subtil förbättring på eftersläpen mot mörk bakgrund med detta. Fast då till priset att flimmernivåerna blir tydligare.

asus_pg258q_produkt_right_transp.png

I vanlig ordning går det inte att aktivera ULMB och G-Sync samtidigt. Detta eftersom eftersläpsreducering bygger på ett modulerande av bakgrundsljuset. Med dynamiska frekvenser som adaptiv synkronisering innebär måste också bakgrundsljuset moduleras dynamiskt. Vilket antagligen är mer komplext än det låter och troligtvis inte blir särskilt angenämt. Troligtvis kommer skärmens ljusstyrka pendla eller tydlig flimra.

Kommentarer till artikeln

37 debattinlägg

17

Galleri: Egentillverkat tangentbord från medlemmen Felion1337

Medlemmen Felion1337 bygger ett eget tangentbord från botten upp med modifierade Cherry MX Silent-brytare, i jakten på ett tyst mekaniskt tangentbord i minimalistisk formfaktor. Läs mer

34

Blizzard upphör med stöd för Windows XP och Windows Vista

Trots att Microsoft själva officiellt avslutat stödet för både Windows XP och Vista har Blizzard behållit stöd för operativsystemen i ett flertal spel, nu bekräftar Blizzard att det är slut med det. Läs mer

70

Varumärkesansökan av Nintendo pekar på ett Nintendo 64 Classic Edition

En användare på forumet Neogaf har upptäckt en varumärkesansökan på vad som verkar vara den klassiska spelkontrollen för Nintendo 64, vilket kan antyda att en revision av konsolen är på gång. Läs mer

5

Arctics trio av vattenkylare får stöd för AMD Ryzen Threadripper

Lanseringsdatumet för AMD:s mångkärniga processorer i Threadripper-serien närmar sig och samtidigt dyker fler uppgifter om kylare upp. Läs mer

28

Moderkort i Mini ITX-format från Gigabyte för sockel AM4 når svenska butiker

Några månader efter lanseringen av AMD Ryzen är det fortfarande glest i lagren när det kommer till ITX-moderkort för AMD:s nya sockel AM4. Nu blir det ändring på det när Gigabyte äntrar scenen. Läs mer

39

Microsoft bekräftar avslutat stöd för Intels Clover Trail-familj

Kort efter att inkompatibilitet mellan äldre Intel-processorer och senaste uppdateringen för Windows 10 uppdagats, bekräftar Microsoft att den är permanent. Läs mer

24

EagleTree Capital i förhandlingar om att köpa Corsair Components

Anonyma källor till Reuters gör gällande att investeringsbolaget EagleTree Capital befinner sig i förhandlingar om att köpa amerikanska Corsair Components. Läs mer

34

Microsoft introducerar kortare nedtid vid uppdateringar med Fall Creators Update

Med lanseringen av uppdateringen Fall Creators Update väntas kortare nedtid vid uppdateringar eftersom bolaget stuvar om uppdateringsprocessen. Läs mer

32

Testpilot: Komplett Gamer Xtreme a70

För den kräsne gamern som bara vill starta upp datorn och börja lira står numera även AMD på menyn hos Komplett. Testpiloten Simon Alling granskar prestandapaketet Gamer Xtreme a70. Läs mer

12

Alphabet återupplivar AR-glasögonen Google Glass med fokus på företag

Moderbolaget till Google visar upp nya modellen av AR-glasögonen Glass som går under namnet Enterprise Edition, vilka är tänkta att öka produktionen och effektiviteten på industrigolvet. Läs mer

16

Fulkultur om Zelda i våra hjärtan

Zelda-universumet har funnits i drygt 31 år, som under den tiden resulterat i ett antal speltitlar. Häng med när Andreas Eklöv och Jakob Nilsson dyker ner i Zeldas långa historia. Läs mer

24

Samsung växlar upp produktionstakten av HBM2-minne

HBM har länge dragits med problem som höga priser och låga kapaciteter, något Samsung försöker råda bot på med ökad produktion av minnestypen. Läs mer