Asus ROG Swift PG258Q – 240 Hz-gamingskärm i premiumklass

Med PG258Q visar Asus var skåpet ska stå i fråga om minimala eftersläp, samtidigt som de lyckas pricka rätt med det mesta i fråga om funktion och handhavande.

Färgåtergivning

Trots att det är en TN-panel ska man inte underskatta möjligheten till hyfsat korrekta färger. Det som sedan förstör intrycken är just betraktningsvinklarna. Så länge du sitter rätt framför PG258Q är det faktiskt inte helt fel.

Nu kommer detta aldrig vara en lämplig fotoredigeringsskärm men den har fullt användbar potential som allroundskärm på ett sätt som enklare 1 920 × 1 080 och 144 Hz-gamingskärmar har. Betraktad rakt framifrån då.

asus_pg258q_matning_racing_mode.png

Notera att vi ändrat på skalan för Gamut Luminance för att få plats med den stora avvikelsen. Magenta lyser alltså 80 procent starkare än det borde vilket ger den tydliga rosa pastelltonen.

Överlag har PG258Q en tendens att ljusa upp en del skuggtoner. Framför allt blir bilden lite onödigt platt i kontrastintrycket. Färger återges överlag något för ljusstarkt vilket ger en mild pastellkänsla. Helt okej då mycket av detta förtas av att färgerna bleknar i vinkel på grund av TN-panelen. Vill du ha ett djupare kontrastintryck går det att köra med Gamma-inställningen på 2.4-läget.

Ställer vi oss på Colortemp: User-läget är PG258Q faktisk hyfsat okej i färgerna betraktad rakt framifrån. Vitbalansen är i alla där den bör vara. Där det avviker som mest är i nyanser av starkt rött, rosa och lila där panelen skjuter på väldigt mycket ljus med pastellaktig färg som verkligen sticker ut. PG258Q är faktiskt helt fantastisk på Barbie-bilder. Magenta lyser 80 procent ljusstarkare än det borde vilket ger en enorm skjuts i rosa färger.

Överdrivna rosa färger

Vad som händer är inte att PG258Q gör bilden rosa. Nejdå, dina omgångar i Doom kommer inte att vara mer rosa än något annat. Inte ens ganska ljusa spel som Counter-Strike blir rosa. Om du inte kör med rosa skins då förstås. Fast när färgen rosa väl förekommer är den just väldigt, väldigt rosa. Och inget illustererar detta bättre än Barbie.

asus_pg258q_barbie_korrekt.jpg

Barbie återgiven på hyfsat färgkorrekt IPS-panel

asus_pg258q_barbie_pg258q.jpg

Samma bild från PG258Q. Notera överstyrningen

Ovan är samma Barbie-bild jämförd med en hyfsat färgkorrekt skärm samt hur den ser ut på PG258Q. Fast inte riktigt då en kamera inte reagerar och fungerar som våra ögon. PG258Q skickar ut så mycket ljus att kamerasensorn här styr över till purpur. En gissning är att ljuset också har så mycket energi i våglängder även som stimulerar de blåa cellerna i kamerasensorn. Denna purpur syns endast av kameran medan blotta ögat får en attack av rosa.

asus_pg258q_matning_CC.png

Kontrollmätning av de standardiserade Color Checker-färgerna visar tydligt hur just purpur och magenta sticker iväg. Graferna visar felnivåer (delta-E-nivå) uppdelat på Delta-L, luminans, Delta-C, mättnad, Delta-H, ton samt totalt färgfel baserat på Delta-E 2000. En testkarta för Color Checker står i hyllan ovanför skärmen i videon.

Rekommenderad inställning

Asus PG258Q använder en TN-panel och det skulle kunna skrivas långa artiklar om hur de beter sig på olämpligt sätt. Nu ska vi inte gå in på alla dessa detaljer och varianter utan försöka att kort konstatera att bästa och mest färgkorrekta läget är som följer:

asus_pg258q_optimal_vinkel.png

För rät och optimal betraktningsvinkel

  • Racing Mode

  • Gamma: 2.2

  • Colortemp: User

  • Contrast: 50

  • Brightness: Sätts efter rummet. Du vill sällan över 200 nits. Se föregående avsnitt.

Detta betraktat rakt framifrån där bilden panelen är optimal. Skulle du vilja vinkla skärmen bakåt och titta på den något uppifrån behöver du kanske varierar någon inställning. Som nämnt i föregående avsnitt kommer vinkeln gör att du får olika bild i ovan och underkant:

För betraktningsvinkel ovanifrån

  • Racing Mode

  • Gamma: 1.8 eller 2.2 beroende på vinkel

  • Colortemp: Normal för att kompensera för gulare vitbalans

  • Contrast: 50

  • Brightness: Något högre än innan

ULMB påverkar nivåer en del

ULMB sänker kontrastreglaget till 45 och detta är ett måste för att inte skärmen ska klippa nivåer nära vitt allt för mycket. Detta sänker också kontrastförhållandet något till 900:1 med Color temp user. Ett minimalt problem med tanke på hur stor effekt detta har på rörelser och skärpa i bilden. Tonkurva och färger är densamma med ULMB aktiverat.

asus_pg258q_produkt_back_transp.png

Skärmen har en bunt bildlägen med namn som FPS Mode, Scenery Mode och liknande, men det är Racing Mode som ger minst knasigheter. De andra lägena förvränger framför allt tonkurvan. Den redan ljusa tonkurvan gör även Dark boost-reglaget lite onödigt. Allt det skapar är ännu ljusare skuggor och ännu plattare bild.

Kommentarer till artikeln

37 debattinlägg

128

Ge ditt bästa tips på spel för att fördriva tiden

Det diskuteras i forumet kring spel som passar som kortare tidsfördriv och inte kräver flera timmar åt gången. Gå med i diskussionen och dela med dig av ditt bästa tips. Läs mer

10

Guide till nätverk: Öka räckvidden

Kenneth "Yoshman" Jonsson är tillbaka med en ny del i hans nätverksguide, där olika handgrepp för att utvidga räckvidden hos hemmanätverkets Wifi studeras. Läs mer

64

Quiz: Allt om lagringsmedia

Det har blivit dags för ny quiz på SweClockers, där ämnet denna gång är olika typer av lagringsmedia genom tiderna. Läs mer

38

Rykte: AMD arbetar på nya grafikkort baserade på Vega 11

Nya uppgifter talar för att Radeon RX Vega 56 och RX Vega 64 följs upp av 13 nya grafikkort baserade kretsen Vega 11. Dessa ska ersätta modeller i Radeon RX 400- och RX 500-serien. Läs mer

44

Minnesstandarden DDR5 snart färdigställd – lanseras 2019

Minnesutvecklaren Rambus meddelar att de gjort framsteg med DDR5, där de nu har börjat göra tester med fungerande minnen. Lanseringen väntas dock dröja till tidigast 2020 för konsumenter. Läs mer

29

AMD släpper drivrutin med stöd för Multi-GPU med Radeon RX Vega

I och med den senaste drivrutinen för AMD:s grafikkort introduceras stöd för Multi-GPU, där två stycken kort ur Radeon RX Vega-serien nu kan användas tillsammans för ökad prestanda. Läs mer

50

Rykte: Nvidia Geforce GTX 1070 Ti lanseras i oktober

Prestandaskillnaden mellan Geforce GTX 1070 och GTX 1080 lämnar mycket att önska, men nu ryktas Nvida lansera en storebror till den förstnämnda som ska täppa till tomrummet. Läs mer

117

EU-studie: Piratkopiering skadar inte industrin nämnvärt

En sedan tidigare hemligstämplad EU-studie flyter nu upp till ytan och avslöjar att piratkopiering i flertalet europeiska länder inte påverkar den lagliga försäljningen generellt. Läs mer

16

Test: Bitfenix Portal

Är tårtan en lögn eller ett utsvävat datorchassi? Den frågan ställer vi oss när Bitfenix äntrar testlabbet med sin unika modell Portal, vars design inspirerats av en populär spelserie. Läs mer

27

Destiny 2 recenseras av FZ

Lite mer än en månad innan PC-lanseringen av Destiny 2 släpps spelet nu till konsol. SweClockers systersajt har recenserat speltiteln på Playstation 4. Läs mer

25

Tesla arbetar med AMD om AI-kretsar för självkörande bilar

Skräddarsydda kretsar för självkörande bilar är ett av de snabbast växande områdena. Nu framgår att biltillverkaren Tesla ingått ett samarbete med AMD för att ta fram en egen lösning för ändamålet. Läs mer

17

Toshiba säljer sin minnesverksamhet för 144 miljarder kronor

Efter flera månaders letande har nu Toshiba hittat en köpare för sin minnesverksamhet, där den slutgiltiga försäljningssumman hamnar på 144 miljarder kronor. Läs mer