En av stortitlarna det talades om inför lanseringen av nuvarande generationens spelkonsoler bestående av Microsoft Xbox One och Sony Playstation 4 var Destiny från utvecklarna Bungie. Utvecklingen drog dock ut på tiden och spelsläppet drog ut ett år till september 2014.
När spelet väl släpptes hyllade det världen över och fick miljontals aktiva spelare. Ständigt återkommande kritik har varit att Destiny inte släpptes för PC/Windows, där många anser att ett actionbaserat rollspel ur förstapersonsperspektiv gör sig bäst. Svaret på detta blev uppföljaren Destiny 2.
Destiny 2 bygger på samma tekniska grund som första spelet, men får för PC stöd för närmast självklara finesser som 4K-upplösning, ultrabreda 21:9-skärmar, upplåst bildfrekvens, och justerbart synfält. Unikt för detta är också att det är exklusivt Blizzards distributionsplattform Battle.net.
Nu är betatestet för PC/Windows i full gång och SweClockers passar därför på att köra ett snabbtest, för att se om spelet trots anor från spelkonsolerna är optimerat fullt ut för PC-plattformen.
Testsystem
Komponent | Modell |
---|---|
Processor | Intel Core i5-6600K @ 4,2 GHz |
Moderkort | Asus Z170 Pro Gaming |
Minne | 16 GB Corsair Vengeance, 3 000 MHz |
Grafikkort |
|
Lagring | Samsung 850 Evo 500 GB |
Nätaggregat | Corsair RM750x 750 W |
Skärm | Dell P2415Q |
Operativsystem | Windows 10 CU Professional 64-bit |
Prestandatestet av Destiny 2 Beta utförs på SweClockers Vinterdator 2016, där grafikkortet är den enda komponenten som roteras. Datorn kommer med den populära fyrkärniga processorn Core i5-6600K, som vi överklockat till 4,2 GHz över samtliga kärnor. Mätningarna görs med hjälp av mätverktyget OCAT, där vi fångar upp bildfrekvensen från de första 55 sekunderna av introuppdraget "Homecoming".
Drivrutinsmässigt används den senaste versionen från respektive tillverkare. Detta innebär Geforce Drivers 385.41 WHQL för Nvidia samt Radeon Software 17.8.2 för AMD – båda två med uttalade optimeringar för Destiny 2-betan. Testerna körs i upplösningarna 1 920 x 1 080, 2 560 x 1 440 samt 3 840 x 2 160 pixlar vid den förinställda detaljnivån "Highest".
Nämnvärt är att förinställda "Highest" aktiverar kantutjämning i form av MSAA, en metod som i dagsläget är trasig i Destiny 2 – både visuellt och prestandamässigt. Vi väljer därför att justera om denna till SMAA.
Vi inleder prestandatesterna med att köra igenom samtliga detaljlägen med Vinterdatorns ursprungliga grafikkort, nämligen ett Palit Geforce GTX 1070 Super Jetstream.
Testresultat, Palit Geforce GTX 1070 Super Jetstream (8 GB)
1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 | |
---|---|---|---|
Low | 160/120 | 129/96 | 71/53 |
Medium | 154/110 | 109/91 | 60/46 |
High | 142/100 | 100/81 | 56/44 |
Highest* | 119/90 | 65/55 | 33/29 |
*Då kantutjämningsläget MSAA är trasigt i betaversionen av Destiny 2 ställer vi om denna till SMAA vid förinställda "Highest".
Som synes flyter Destiny 2-betan på riktigt fint ihop med ett Geforce GTX 1070. Upp till detaljnivån "High" presenteras välflytande siffror, och det är först uppe vid 4K UHD det börjar bli något skakigt. I 1080p vid förinställda "Low" ser vi helt klart ut att slå i en processorflaskhals.
För att aktivera allt ögongodis tycks det dock krävas rejäla doningar på grafikfronten. Som synes blir det rejäla prestandastraff när förinställda detaljläget "Highest" aktiveras, vilket med Geforce GTX 1070 är fullt gångbart i 1 920 x 1 080 pixlar samt dugligt för den icke-kräsne i 2 560 x 1 440 pixlar. För 4K UHD bör dock reglaget vridas ner ett snäpp eller två för att få till flytet ordentligt.
Härnäst är det dags att kasta in 16 populära grafikkort från AMD och Nvidia och se hur de klarar sig i samtliga upplösningar vid den förinställda detaljnivån "Highest".
Vid upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar är det inte helt oväntat Nvidias värsting Geforce GTX 1080 Ti som plockar hem förstaplaceringen med en riktigt hög bildfrekvens. Kikar vi nedåt i tabellen följs kortet av lillebror Geforce GTX 1080, och av prestandaskillnaden att döma slår Geforce GTX 1080 Ti i en processorflaskhals vid denna upplösning.
Kikar vi på det röda laget ser vi hur färskingarna Radeon RX Vega 64 och 56 landar något efter sina respektive konkurrenter från Nvidia. Detsamma gäller de lägre segmenten, där exempelvis Radeon RX 580 har svårt att tävla med Geforce GTX 1060.
När vi når upplösningen 2 560 x 1 440 pixlar sätts det betydligt mer press på grafikkortet. Geforce GTX 1080 Ti klarar sig fortsatt bra och likaså dess lillebror Geforce GTX 1080. Därefter blir det allt svårare för korten att bibehålla en stabil bildfrekvens över 60 fps, där speciellt AMD:s Vega-familj dippar rejält bitvis.
Slutligen når vi 4K UHD och i princip samtliga grafikkort går på knäna, utom möjligtvis Geforce GTX 1080 Ti som fortfarande kan puttar ut ett snitt på 49 fps. Det står snabbt klart att högsta detaljnivån i Destiny 2 ihop med skyhöga upplösningar inte är att rekommendera för merparten av användarna.
Men vad hände egentligen med de där 60 bilderna per sekund vid 4K-upplösning som det tjatades om i reklamkampanjerna för PC-versionen av Destiny 2? Vi laddar upp för ytterligare ett litet test, där vi begränsar antalet kort och vrider ner detaljnivån ett snäpp till "High" – ett läge som fortfarande ser förbannat bra ut.
Som synes gör det mirakel för bildfrekvensen att bara justera detaljnivån nedåt ett steg. Geforce GTX 1080 Ti svingar här upp rejält och kan presentera fullt spelbara siffror. Likaså gäller även Geforce GTX 1080 och Radeon RX Vega 64, där båda parade med Gsync/Freesync-skärmar bör kunna bjuda på en trevlig upplevelse.
Processorbelastning
Snabbtest i all ära, redaktionen passar även på att samla in lite ytterligare data. Processortestet nedan körs med ett Geforce GTX 1070 samt ett Radeon RX Vega 56 vid upplösningen 1 920 x 1 080 pixlar och förinställda detaljnivån "Highest".
Som synes ovan pressas Vinterdatorns processor hårt, där samtliga fyra kärnor får arbeta, dock med en viss övervikt när det kommer till den Nvidia-baserade konfigurationen. Den överklockade Core i5-6600K-processorn blir dock främst en flaskhals i låga upplösningar ihop med de absoluta flaggskeppen på grafikkortsfronten.
Sammanfattande tankar
Det var säkerligen många PC-spelare som blev besvikna när det utannonserades att första upplagan av Destiny skulle bli en konsolexklusiv titel. Med facit i hand var det dessutom många konsolspelare som kände sig snuvade på konfekten när titeln först släpptes, då den kändes bristfällig innehållsmässigt – något som dock Bungie till en viss del lyckades rätta till med framtida expansioner.
Med Destiny 2 är det upp till bevis för utvecklaren, där det ska göras om och göras rätt. Detta gäller både innehållsmässigt och när det kommer till plattformar, då vi snart äntligen ska få äntra Destiny-universumet med våra kära persondatorer. Om Destiny 2-betan är en fingervisning av vad PC-spelarna kan vänta sig finns det god potential för en succé framöver.
PC-versionen av Destiny 2 känns i dagsläget ytterst välslipad, och nästan som stöpt för att spelas med mus och tangentbord. Grafikmässigt är det riktigt vackra scenerier som målas upp, och det är svårt att tro att den gamla spelmotorn från föregångaren ligger och ruvar där under någonstans.
Prestandamässigt rullar titeln mycket bra på modern hårdvara, där även lite äldre kort kan vara med att leka. Man ska dock vara beredd att överge det maximala ögongodisläget "Highest" till fördel för "High". Det förstnämnda läget gör slarvsylta med det mesta under det absolut högsta prestandasegmentet, och ger inte direkt något mirakel tillbaka i visuell avkastning.
Detta gäller speciellt ägare av AMD-baserade kort, där dessa drabbas extra hårt av att stega upp till den absolut högsta detaljnivån. Nvidia har generellt prestandaövertaget i Destiny 2, oavsett detaljläge, men det kanske inte är helt förvånande med tanke på att de verkar ha jobbat en del med Bungie på titeln.
Sammanfattningsvis har vi goda förhoppningar om Destiny 2 när det släpps i oktober, där det vi önskar nu efter att ha kört betan främst är mer innehåll snarare än buggfixar och prestandaoptimeringar. Den som är intresserad av en försmak har chansen att själv spela den öppna betan mellan den 29 till 31 augusti genom att ladda ner denna via speltjänsten Battle.net.