Musen i arbete

Nu till den viktigaste delen i produkttestet - musen i arbete. Vi har valt att angripa denna del lite annorlunda jämfört med tidigare recensioner. Det kommer att gå till så att vi ger vår subjektiva uppfattning om musen i specifika program/spel för att ni som till exempel bara spelar Counter-Strike kan läsa direkt om hur musen fungerar i detta spel.

Photoshop / motsvarande bildprogram

I Photoshop känns musen stabil. Ritar man med frihandsverktyget blir linjerna väldigt jämna och det är mycket enkelt att göra snygga cirklar till exempel. På grund av musens vikt är det svårt att få till finliret, det vill säga rörelser som är mindre än fem pixlar på skärmen. Med glasmusmattan (IceMat) blev detta extra svårt på grund av friktionen mellan kuddarna på musen och underlaget vilket inte fungerande speciellt tillfredsställande.

Generellt Windows-arbete

Testsystemet hade som tidigare nämnt Windows 2000 installerat. När det gäller surfande och andra vanliga program (IRC-klienter, FTP-klienter och så vidare) känns musen riktigt bra. Då man oftast har gjort rörelserna (till exempel starta programmen på startmenyn) så pass många gånger påverkar inte vikten precisionen speciellt mycket. Rörelserna känns mycket följsamma som tidigare nämnt och det finns inget att klaga på när det gäller rörelser med musen.

När man inte använt musen på cirka 10-15 sekunder så går den i ett sorts vänteläge. För att få igång den igen måste man röra den en centimeter för att den skall börja fungera igen. Detta kan uppfattas som irriterande. När man chattar till exempel så rör man knappt musen utan använder tangentbordet till de flesta kommandon (IRC till exempel) vilket gör att musen väldigt ofta går i vänteläge. Här skulle man kanske kunna infoga en funktion i mjukvaran vilket reglerar antalet sekunder tills musen går i vänteläge.

Counter-Strike

I detta populära actionspel är mina känslor blandade. Tyngden känns mycket i detta spel och ökar precisionen vid mindre rörelser (det gav fler "headshots" än med en IE 3.0 till exempel). De större rörelserna, över 90 grader horisontellt, gick sämre än med till exempel Microsofts Intellimouse 3.0 på grund av vikten och storleken på musen. Generellt fungerar den bra men det känns som det krävs någon sorts acceleration ifall man kör låg känslighet på musen. Detta på grund av den dåliga precisionen vid större rörelser som är beroende av precist siktande.

Doom III

I ID Softwares Doom 3 fungerade musen nästintill perfekt. Eftersom spelets musrörelser baserar sig på stora svepande rörelser är vikten mycket positiv. Precisionen känns mycket stabil och exakt. En perfekt mus för detta storsäljande spel.

WarCraft III

I Blizzards storsäljande strategispel WarCraft III fungerade musen väl. När det gäller stora svepande rörelser är musen mycket följsam och det är ett skönt flyt i rörelserna i detta spel med Logitech MX1000. Väldigt små rörelser känns precis som i Counter-Strike lite oprecisa i detta spel.

Generellt spel

De tre exempel vi har tagit upp här står för genrer som är populärast bland datorspelare. Det finns dock en hel del spel som inte passar in under dessa genrer. I online-spel (MMORPG-spel till exempel) är musen mycket skön att arbeta med. Just de stora svepande rörelserna är så otroligt sköna med denna mus, samtidigt som man inte är speciellt beroende av precision ner till en-två pixlar i musrörelserna, vilket denna mus är lite sämre på.

Eftersom det är mycket olik muskänsla i till exempel actionspel har vi valt att sammanfatta lite kort vad vi tycker.

Små rörelser, mellan fem och nittio gradersrörelser fungerade mycket tillfredsställande i Counter-Strike. De små rörelserna (en till fem pixlars rörelse) fungerade inte lika bra
Stora som små rörelser (dock inte väldigt små) rörelser fungerar utomordenligt i Doom III.
Actionspel som kräver snabba rörelser och väldigt precis siktande fungerar Logitech MX1000 inte hundraprocentigt i (exempel: Counter-Strike)
Actionspel som kräver stora och snabba rörelser fungerar mycket bra med Logitech MX1000 (exempel: Doom III)