3D-grafik

SPECviewperf 8.01 är ett testprogram som bygger på flera kända 3D-program. Resultaten presenterars i hur många bilder per sekund systemen klarat i respektive test. Normalt brukar man ange ökad spelprestanda som främsta argument för SLI-tekniken, men det är minst lika intressant att se hur den presterar i professionella 3D-applikationer.

I det första testet verkar det faktiskt som om SLI-tekniken skulle ge en mindre prestandaförhöjning.

I Catia är förhållandet mera osäkert, har rör det sig om små skillnader.

I EnSight förlorade man på SLI med 6600GT-kort.

Skillnaderna i Lightscape var mycket små.

Det är först i Maya som vi fick en "märkbar" prestandahöjning, även om den knappast är speciellt stor.

Har tjänar man lite på SLI med 6600GT-kort, men förlorar på det med 6800Ultra.

Inga stora skillnader, möjligen förlorar man på SLI med 6800Ultra.

I Unigraphics är det för små skillnader för att dra någon slutsats. SLI-tekniken verkar inte vara något för professionella 3D-program. Skillnaderna är för små, om de ens är positiva. Till de programmen finns det andra och bättre lämpade grafikkort. Här är det dock betydligt jämnare mellan Gigabyte och Asus.