Prestanda: Fear

Det kan även vara intressant att ha med ett äldre DirectX 9-spel och vi valde att testa korten i Fear.

Det som förvånade mest av resultatet var att HD 2900 XT får märkbart bättre prestanda än HD 3870. Det är frestande att tro att det beror på dålig optimering i drivrutinen för HD 3870 eftersom det är ett nytt kort. Samtidigt hade många förväntat sig mycket stora förbättringar hos HD 2900 XT och även om det skedde vissa optimeringar över tiden var dessa i regel inte så stora.

Radeon HD 3850 presterar märkbart bättre än Nvidias 8600-serie men i övrigt när man ser på mellan- och budgetkorten dominerar Nvidia.

När man överklockar grafikkorten knappar HD 3870 in på HD 2900 XT, vilket gjorde att skillnaden blev liten dem emellan (när båda är överklockade).

Fördelningen har inte förändrat sig mycket här.

Överklockar man blir det fyra Nvidia-kort i toppen.

Även när man går upp till 1920x1200 ser vi mer eller mindre samma fördelning som vid de lägre upplösningarna.

Nvidia dominerar helt klart i Fear hitintills.

Vid mer avancerade inställningar så som kantutjämning ökar skillnaden i Nvidia-kortens favör.

HD 3870 och HD 2900 XT presterar här i det närmsta identiskt, av någon anledning verkar HD 3870 bättre klara av dessa inställningar och hamnar inte längre märkbart efter 2900 XT.

Här börjar Crossfire-tekniken utmärka sig. Vi har sett Geforce 8800 GTX mer och mer ökar avståndet till 8800 GTS (512 MB) och 8800 GT tack vare de mer och mer krävande inställningarna.

Radeon HD 3870 och HD 2900XT presterar här i princip jämnt med de båda GTS-korten.

Förutom HD 3850 är en stor skillnad mellan prestandakorten och mellansegmentet, vilket både Nvidia och ATI bär skulden för.

Radeon HD 2900XT och HD 3870 är före GTS-korten, men fortfarande efter Nvidias bäst presterande kort.

Utav prestandakorten är det som vi vant oss vid Nvidia-modellerna som tjänar mest på högre frekvenser.

Man kan även se att Crossfire-tekniken fungerar utmärkt i spelet Fear.