Testsystem och utförande

Inför våra kommande grafikkortstester valde vi att uppgradera vårt testystem på många punkter. För att i möjligaste mån testa grafikkorten och minimera att processorn blir en flaskhals använde vi oss av en Core 2 Extreme QX9650-processor. Som operativsystem valde vi Vista (32-bitar) då inriktningen främst är på DirectX 10-spel. Av alla komponenter i testet har bildskärmen en mycket stor betydelse. Valet föll på Benq FP241VW som möjliggör tester i 1920x1200. Testar man riktigt dyra grafikkort är det en klar fördel om man kan testa dem med en bra skärm.

Här ser vi en del av de komponenter som användes, men dessa ändras ofta beroende på vad som skall testas. Vi bytte bland annat ut moderkortet till en modell från Abit.

Testsystem:

Mjukvara:

  • Windows Vista Ultimate (32-bitars)

  • Forceware 169.25 (Geforce 8800 GTS 512 MB)

  • Forceware 169.09

  • Rivatuner 2.06

  • Ntune 5.05.47.00

  • Catalyst 7.11 (hotfixen till Crysis användes under testerna i det spelet – vilket AMD rekommenderar)

  • 3dmark06 1.1.0

  • World in Conflict (DX10)

  • Fear (DX9)

  • Lost Planet Extreme Conditions (DX10)

  • Crysis (DX10)

Forceware 169.09 har tyvärr inte stöd för Geforce 8800 GTS 512 MB så vi var tvugna att använda 169.25. Skillnaderna mellan drivrutinerna handlar även om förbättrat stöd för SLI i Crysis. Eftersom det även kunde handla om prestandaskillnader med ett grafikkort testade vi Geforce 8800 GTX-kortet med 169.25 vid några upplösningar i varje spel, men skillnaden var liten jämfört mot 169.09.

Minnesinställningarna var 4-4-4-12 T2 (800 MHz).