Slack tränar AI på användarnas privata meddelanden

Permalänk
Melding Plague

Slack tränar AI på användarnas privata meddelanden

Användare av den populära gruppkommunikationsplattformen Slack har chockats av upptäckten att företaget ger sig rätt att träna AI på allt innehåll.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Börjar faktiskt bli väldigt mycket tjat om AI.. lite som glutenpaniken under 2013..

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Börjar faktiskt bli väldigt mycket tjat om AI.. lite som glutenpaniken under 2013..

men... överkonsumption av gluten får ju ens balle att flyga av som en raket1!

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Skrivet av Pågenbröd:

Börjar faktiskt bli väldigt mycket tjat om AI.. lite som glutenpaniken under 2013..

Eller internet under 1996.

Ai är det stora som håller på att hända, vi går emot en utveckling där att använda Ai kommer att bli effektivare än manuellt arbete. Det går att diskutera när detta sker och det blir olika för olika saker.
Ett stort problem är att folk kan offra dataintegritet för att använda vissa Ai tjänster.

Permalänk
Medlem

Dags att börja acceptera/inse att allt som finns på internet är öppet för AI träning. Varken om man säger nej till det eller ej.
(Precis som att alla accepterat att alla stora företag samlar data om de)

Permalänk
Medlem

Ska bli sjukt intressant att se vart AI befinner sig om 5-10 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Eller internet under 1996.

Ai är det stora som håller på att hända, vi går emot en utveckling där att använda Ai kommer att bli effektivare än manuellt arbete. Det går att diskutera när detta sker och det blir olika för olika saker.
Ett stort problem är att folk kan offra dataintegritet för att använda vissa Ai tjänster.

Eller som hjulet 3000 f.kr.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

Borde inte allt man skriver på nätet vara upphovsrättsskyddat? Det kvittar ju vad som står i avtal osv, jag kommer alltid ha ideell upphovsrätt till denna litterära poetiska dikt till kommentar, som i mina ögon är ett ovärdeligt verk av högsta originalitet. Ingen på internet har i världshistorien komponerat ett sånt här stycke text på en lördagseftermiddag. Det vore stöld utan dess like om Sweclockers sålde detta mästerverk till ett AI-företag utan att ange mig som författare.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Eller internet under 1996.

Ai är det stora som håller på att hända, vi går emot en utveckling där att använda Ai kommer att bli effektivare än manuellt arbete. Det går att diskutera när detta sker och det blir olika för olika saker.
Ett stort problem är att folk kan offra dataintegritet för att använda vissa Ai tjänster.

Finns många problem med AI dock, till exempel att den misstolkar din input, hallucinerar, o.s.v.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

Dags att börja acceptera/inse att allt som finns på internet är öppet för AI träning. Varken om man säger nej till det eller ej.
(Precis som att alla accepterat att alla stora företag samlar data om de)

Alla har inte alls accepterat att alla stora företag samlar in data, och det är inte på något vis nödvändigt att acceptera att AI tränas fritt på all information på Internet. Det gynnar ingen, förutom dessa företag, att ge upp vår data och rättigheter på det viset du förespråkar.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bankai:

Ska bli sjukt intressant att se vart AI befinner sig om 5-10 år.

Typ som idag, fast den övervakar dig.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Kanske fel ute men jag har för mig att det enligt Gdpr är ok av ett företag att använda sig av anonymiserad data. Dvs så länge det inte från datat går att koppla till en person så är den ok att användas. Stämmer inte det?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kyraal:

Alla har inte alls accepterat att alla stora företag samlar in data, och det är inte på något vis nödvändigt att acceptera att AI tränas fritt på all information på Internet. Det gynnar ingen, förutom dessa företag, att ge upp vår data och rättigheter på det viset du förespråkar.

Jo, jo inte acceptera som att man gillar det, men att det händer. Inga direkta stora protester mot det eller annat. Några nya lagar hit och dit som påverkar kommer ibland, men inget som stoppar det, bara saker som får de att ändra på hur de gör det. Väldigt få som avinstallera alla google produkter, facebook med mer från mobiler och helt undviker att ha konton på de och andra sociala plattformar. Vilket är att acceptera att ja jag kommer bli spårad och jag kan lika gärna använda deras tjänster.

Precis som personer i helhet i längde kommer fortsätta använda internet, de populära sidorna, även trots all kommer använda din data för att träna ai. Lite protester nu, men de dör ut så fort AI träning av alla data blir mer och mer normalt.

Permalänk
Skrivet av Patrik356b:

Finns många problem med AI dock, till exempel att den misstolkar din input, hallucinerar, o.s.v.

Jag instämmer. Jag betalar just nu ej privat för någon Ai p.g.a detta. Man lägger ner en massa tid på av ställa en fråga där all information man ej vill ska komma ut utelämnas. Och sedan så får man inte ovanligt ett dåligt svar. Och man inser man skulle ha lagt denna tid på att Googla.

Men utveckling inom Ai går supersnabbt. Så för varje år blir bara Ai bättre. Beroende på vad man jobbar med så går det olika fort. Jag tänker även studenter som jobbar med fiktiv (påhittad) data, bara kan ge Ain tillgång till allt.

Permalänk
Medlem

Hallå! Det är 2024! Det finns ingenting som är "privat" på nätet. 🤣

Permalänk
Medlem

<företag> tränar AI på <data>

<surprised_pikachu.jpg>

Orkar inte vara förvånad längre

Permalänk
Medlem

Lösningen är som alltid self-hosting. skicka inte din data till storföretagens datorer.

Matrix.org exempelvis.

Permalänk
Skrivet av Nyhet:

Användare av den populära gruppkommunikationsplattformen Slack har chockats av upptäckten att företaget ger sig rätt att träna AI på allt innehåll.

Läs hela artikeln här

Det är just det: vaddå chockad? Du lägger dina privata meddelanden hos någon annan, för helvete. ”Oj, en tjänst som ägs av Salesforce försöker tjäna pengar på min data.” Nu till andra nyheter: Vatten är vått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Borde inte allt man skriver på nätet vara upphovsrättsskyddat? Det kvittar ju vad som står i avtal osv, jag kommer alltid ha ideell upphovsrätt till denna litterära poetiska dikt till kommentar, som i mina ögon är ett ovärdeligt verk av högsta originalitet. Ingen på internet har i världshistorien komponerat ett sånt här stycke text på en lördagseftermiddag. Det vore stöld utan dess like om Sweclockers sålde detta mästerverk till ett AI-företag utan att ange mig som författare.

Så snart du skriver på internet, till exempel i ett forum, övergår ofta texten till webbplatsen i fråga. Även om ditt namn står på inlägget har du inte automatiskt rätt att redigera eller radera texten. Under de senaste åren har det blivit tydligare att fler webbplatser håller hårt i inkommande data. Om detta är av ekonomiska skäl eller för att behålla kontinuiteten i trådar är oklart, men om avtalet inte säger annat kan det finnas ett stort spelrum för webbplatsen.

På vissa forum låses inläggen efter bara en timme, vilket innebär att du inte kan göra några ändringar efter det. Du kan naturligtvis välja att radera ditt konto och, i enlighet med GDPR, få dina texter anonymiserade. Men texterna (och eventuella bilder) kommer att ligga kvar så länge webbplatsen vill.

Även om det är möjligt att redigera och även radera så finns det alltid en risk att historiken finns kvar någonstans.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Så snart du skriver på internet, till exempel i ett forum, övergår ofta texten till webbplatsen i fråga. Även om ditt namn står på inlägget har du inte automatiskt rätt att redigera eller radera texten. Under de senaste åren har det blivit tydligare att fler webbplatser håller hårt i inkommande data. Om detta är av ekonomiska skäl eller för att behålla kontinuiteten i trådar är oklart, men om avtalet inte säger annat kan det finnas ett stort spelrum för webbplatsen.

På vissa forum låses inläggen efter bara en timme, vilket innebär att du inte kan göra några ändringar efter det. Du kan naturligtvis välja att radera ditt konto och, i enlighet med GDPR, få dina texter anonymiserade. Men texterna (och eventuella bilder) kommer att ligga kvar så länge webbplatsen vill.

Även om det är möjligt att redigera och även radera så finns det alltid en risk att historiken finns kvar någonstans.

Det där stämmer absolut inte. Allting du skapat har du upphovsrätt på och den kan inte en webbplats bara ta över ägandeskapet på oavsett om det är en bild, film eller text.

Är din text tillräckligt originell, exempelvis om du skrivit en krönika kan du enligt GDPR tvinga webbplatsen att ta bort ditt verk om du inte längre vill dela den; även om webbplatsen vill ha den kvar så kan de inte bara anonymisera och behålla den eftersom du äger krönikan.

https://www.prv.se/sv/upphovsratt/om-upphovsratt/fragor-och-s...

Permalänk
Skrivet av Bankai:

Ska bli sjukt intressant att se vart AI befinner sig om 5-10 år.

Skynet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Det är just det: vaddå chockad? Du lägger dina privata meddelanden hos någon annan, för helvete. ”Oj, en tjänst som ägs av Salesforce försöker tjäna pengar på min data.” Nu till andra nyheter: Vatten är vått.

Om du betalar för tjänsten slack som många företag gör så är de nog inte lika övertygade som du om att det är ok.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Så när man tränar AI så är det ok att läsa privata meddelanden?

Annars är det i princip olagligt.

Permalänk
Medlem

OpenAI sa själva att all information på internet inte räcker till för att träna ett AI, man får väl vända sig till privata meddelanden helt enkelt xD

Permalänk
Skrivet av Trihxeem:

Om du betalar för tjänsten slack som många företag gör så är de nog inte lika övertygade som du om att det är ok.

Jag tror väldigt få tycker det är OK om deras privata konversationer används på sätt som riskerar att få dem att läcka, men företag kan i alla fall be Salesforce låta bli.

Men min kommentar gällde specifikt formuleringen i nyhetsinlägget: De senaste månaderna har många stora företag visat att de hellre ber om ursäkt än om lov i de här frågorna, så ingen bör bli chockad när ett företag som är i visa-noll-respekt-för-individen-branschen visar noll respekt för individen. Det finns sätt att göra det här snyggare, nämligen att låta folk välja att låta sitt innehåll importeras i språkmodellerna, samt att betala rättighetsinnehavare för rätten att använda deras material för att i längden försöka tjäna pengar med hjälp av det, men alla med en ML/LLM-algoritm verkar ha för bråttom för vanligt hyfs…

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Eller internet under 1996.

Ai är det stora som håller på att hända, vi går emot en utveckling där att använda Ai kommer att bli effektivare än manuellt arbete.

Eller industrirobot-debaclet under 80-talet, och hur alla industrijobb skulle försvinna. Det hände ju inte, saker flyttade mer i sidled typ och industriarbetarna vidareutbildades för andra passande uppgifter som tex industrirobot-programmerare odyl.
Någon måste också laga och underhålla robotarna. I slutänden blev skillnaden inte jättestor.

Permalänk
Skrivet av adrian_vg:

Eller industrirobot-debaclet under 80-talet, och hur alla industrijobb skulle försvinna. Det hände ju inte, saker flyttade mer i sidled typ och industriarbetarna vidareutbildades för andra passande uppgifter som tex industrirobot-programmerare odyl.
Någon måste också laga och underhålla robotarna. I slutänden blev skillnaden inte jättestor.

Skulle väl säga att det är en välvillig tolkning av vad som händer. Jag misstänker att en hel del av den psykiska ohälsa som vi ser öka i samhället till stor del har att göra med att många inte passar in i de arbetsuppgifter som finns, men att man måste göra sitt bästa för att överleva, och därmed försöker stå ut ändå.

Tar ett exempel ur mitt liv, jag hade en tjänst där mina arbetsuppgifter förändrades över tid, och även om jag absolut hade kompetensen att göra de nya uppgifterna, så var det något hos mig som gjorde att jag blev oengagerad och rent mentalt hade väldigt svårt att göra ett bra jobb, vilket ledde till att varken jag eller företaget kände att det funkade. Nu hade jag tur att kunna hitta ett annat jobb, där jag funkade bättre, men det är inte alla som har den möjligheten, och det har satt spår i mig (även om jag absolut hade mentala ärr sedan tidigare också, vilket kan ha bidragit till att jag stannade längre än jag borde).

Men, för att sammanfatta: Alla funkar inte i alla roller, och det är inte säkert att de personer vars roller försvinner kan hitta nytt jobb med uppgifter som passar dem.

Permalänk
Skrivet av sharpless:

Skulle väl säga att det är en välvillig tolkning av vad som händer. Jag misstänker att en hel del av den psykiska ohälsa som vi ser öka i samhället till stor del har att göra med att många inte passar in i de arbetsuppgifter som finns, men att man måste göra sitt bästa för att överleva, och därmed försöker stå ut ändå.

Tar ett exempel ur mitt liv, jag hade en tjänst där mina arbetsuppgifter förändrades över tid, och även om jag absolut hade kompetensen att göra de nya uppgifterna, så var det något hos mig som gjorde att jag blev oengagerad och rent mentalt hade väldigt svårt att göra ett bra jobb, vilket ledde till att varken jag eller företaget kände att det funkade. Nu hade jag tur att kunna hitta ett annat jobb, där jag funkade bättre, men det är inte alla som har den möjligheten, och det har satt spår i mig (även om jag absolut hade mentala ärr sedan tidigare också, vilket kan ha bidragit till att jag stannade längre än jag borde).

Men, för att sammanfatta: Alla funkar inte i alla roller, och det är inte säkert att de personer vars roller försvinner kan hitta nytt jobb med uppgifter som passar dem.

Det är en utveckling som har pågått i flera århundrande. Jobb inom jordbruk försvinner folk får ta andra jobb, dessa jobb försvinner de med och det bli större fabriker som sedan läggs ner.

Min bild är att på 1800talet så var bra fingerfärdighet, mycket muskler och kondition det allra bästa. För varje år som går så bli social kompetens mer viktigt. Och det blir sådan "där flumjobb". Dessa jobb passar inte alla.

Hur Ai kommer in i bilden är oklart, Ai kommer förändra arbetsmarknaden. Ai kommer nog slå väldigt hårt emot vissa jobb som telefonförsäljare, telefonväxeloperatör, first line telefonsupport etc.
Men den närmsta tiden är det väldigt otydligt vad som händer med fysiska jobb som snickare, asfaltsanläggare. Systemutvecklarjobben kommer såklart förändras, de förändras hela tiden. Och det är även där väldigt oklart vad som händer.

Jag själv upplever ett stort problem inom IT är att man har ett problem, man har olika idéer på hur man skulle kunna lösa problemet. Men precis varenda timme man lägger ska debiteras med en skithög faktura och kund vill ej betala för det.

Se det lite som att man lämnar in en gräsklippare på lagning. De i verkstaden kan nog fixa det mesta, men ska de under all felsökning plus åtgärd debitera +1000kr/h, så säger nog kunden släng skiten om ni ej ser felet direkt.

Där jag ser att med Ai så skulle man inom många områden kanske kunna få lägga mer tid (för andra saker blev billigare) och man skulle kunna få Ai som hjälper en.

*edit*
Om vi tar skola så hur kommer Ai påverka jobben där? Troligtvis supermycket i framtiden. Kommer antal lärartjänster öka eller minska? Ja, jag tror egentligen det inte påverkas Ai. Med Ai så kan lärarna ge eleverna mer hjälp och då kan lärare med samma mänga personal ge eleverna bättre undervisning. De skulle kunna ta bort folk och sänka nivån till det den är idag, men det behöver de inte. De skulle även kunna anställa fler och öka den ännu mer.
Jag tror just detta val kommer det vara i väldigt många andra jobb.

Permalänk
Skrivet av sharpless:

Skulle väl säga att det är en välvillig tolkning av vad som händer. Jag misstänker att en hel del av den psykiska ohälsa som vi ser öka i samhället till stor del har att göra med att många inte passar in i de arbetsuppgifter som finns, men att man måste göra sitt bästa för att överleva, och därmed försöker stå ut ändå.

Tar ett exempel ur mitt liv, jag hade en tjänst där mina arbetsuppgifter förändrades över tid, och även om jag absolut hade kompetensen att göra de nya uppgifterna, så var det något hos mig som gjorde att jag blev oengagerad och rent mentalt hade väldigt svårt att göra ett bra jobb, vilket ledde till att varken jag eller företaget kände att det funkade. Nu hade jag tur att kunna hitta ett annat jobb, där jag funkade bättre, men det är inte alla som har den möjligheten, och det har satt spår i mig (även om jag absolut hade mentala ärr sedan tidigare också, vilket kan ha bidragit till att jag stannade längre än jag borde).

Men, för att sammanfatta: Alla funkar inte i alla roller, och det är inte säkert att de personer vars roller försvinner kan hitta nytt jobb med uppgifter som passar dem.

Min motfråga är: Ser vi verkligen mental ohälsa öka, eller är det bara att vi idag har lyxen att sätta ord på och försöka förbättra något som man tidigare inte kunde göra något alls åt? Jag har otroligt svårt att tänka mig att alla i ett bondesamhälle eller i ett jägar-samlar-samhälle trivdes med sina arbetsuppgifter. Det är bara att om man i ett sådant samhälle inte gör det man måste för att överleva vintern så dör man.

Det är uppenbart att många inte mådde bra då heller, men man hade i praktiken tre alternativ: Bit ihop och gör det som måste göras, börja supa, eller ha ihjäl sig. Alternativ två och tre var ungefär samma sak i praktiken, men alternativ två var mer utdraget.

Enkelt uttryckt: Vi har idag lyxen att kunna byta jobb inom vissa parametrar. Det är definitivt inte en självklarhet om man ser historiskt på det. Missförstå mig rätt: vi är inte klara med att förbättra läget för människor, men utvecklingen de senaste tvåhundrafemtio åren är, skulle jag säga, tveklöst nettopositiv för den absoluta majoriteten av mänskligheten.

Att arbetsuppgifter förändras och att man behöver följa med i utvecklingen är också - överlag - en bra grej. Övereffektivisering kan naturligtvis komma med en hel del nackdelar, men saker kan inte heller förändras till det bättre utan att man ändrar på hur man brukat göra saker. Det häftiga är också att med dagens mycket rikare medelklass finns faktiskt utrymme till och med för dem som vill göra saker på gamla, ineffektiva sätt, att överleva på detta. Kolla på alla hipstershoppar som dykt upp med allt från läderarbete till surdegshotell och handgjorda klockor och reservoirpennor och små-batch-rostat kaffe eller -bryggt öl..