#battlefront

Electronic Arts: "Vi lär oss av misstagen med mikrotransaktioner i Battlefront II"

Efter kritiken kring Star Wars: Battlefront II uttalar sig Electronic Arts Patrick Söderlund om misstagen som begicks, och att utgivaren tar med sig lärdomarna till framtida spel.

DICE berättar mer om nya belöningssystemet i Star Wars: Battlefront II

Inom kort introduceras ett nytt belöningssystem för Star Wars: Battlefront II, och nu berättar utvecklaren DICE mer om vad detta innebär.

Lootlådor kan klassas som lotteri i Sverige

Civilminister Ardalan Shekarabi berättar att fenomenet lootlådor börjat utredas av regeringen, och att det kan komma att klassas som lotteri under 2019.

Star Wars: Battlefront II underpresterar efter kontrovers kring mikrotransaktioner

Electronic Arts speltitel Star Wars: Battlefront II missade försäljningsmålet på 10 miljoner, något som utgivaren själva säger beror på kritiken mot spelets mikrotransaktioner.

Star Wars: Battlefront II får omarbetat belöningssystem

EA och utvecklaren DICE lovade bot och bättring efter kritiken mot belöningssystemet i senaste Battlefront. Nu avslöjar DICE att den nya lösningen presenteras i mars.

EA: "Inte säkert att mikrotransaktioner återkommer till Battlefront II"

Efter debaclet kring Star Wars: Battlefront II och titelns mikrotransaktioner stängdes dessa av temporärt. Nu visar det sig att det kan bli en permanent lösning.

EA tappar 25,9 miljarder kronor i börsvärde under november månad

November blev inte en rolig månad för EA:s aktieägare, då bolaget tappade motsvarande 25,9 miljarder kronor i börsvärde. Vissa menar på att Star Wars: Battlefront II är boven i dramat.

EA: "Kosmetiska föremål passar inte in i Star Wars-universumet"

Electronic Arts förklarar nu att de valde bort att ha kosmetiska föremål i loot-lådorna i Star Wars: Battlefront II. Anledningen är att dessa inte passar in i varumärkets etablerade kanon.

Intäkter från mikrotransaktioner har fördubblats sedan 2012

Trots högljudd kritik mot fenomenet visar ny statistik att mikrotransaktioner växt mycket de senaste åren, där intäkterna från dessa i free-to-play-spel fördubblats sedan 2012.

Belgien klassar lootlådor som hasardspel – vill förbjuda dem i EU

Efter en tids utredning fastslår nu Belgien att vissa mikrotransaktioner i spel bör klassas som hasardspel och förbjudas. Detta dels då de kan vara skadliga för barns mentala hälsa.

Analytiker: "Utgivare tar för lite betalt för sina spel"

Enligt analytikern Evan Wingren är spelarnas reaktion mot Star Wars: Battlefront II överdriven. Detta då spelet är billigare än det borde vara, sett till antal timmar underhållning.

Disney uppges vara missnöjda med EA:s sena agerande

Nyligen lanserade Electronic Arts Star Wars: Battlefront 2 utvecklat av svenska Dice. De fördelar som kan köpas för riktiga pengar har kritiserats av Disney, som nu är missnöjda med EA.

Star Wars Battlefront II recenseras av FZ

Två år efter rebooten av Battlefront-serien är det dags för Star Wars Battlefront II från DICE. Nu recenseras speltiteln av SweClockers systersajt FZ.

AMD släpper drivrutin för Star Wars: Battlefront II

DICE satsar på detaljrik grafik i senaste Star Wars: Battlefront II, tillsammans med bolagets spelmotor Frostbite. AMD bistår nu med optimerade drivrutiner för titeln.

EA: "Vi lyssnar på kritiken och kommer fortsätta göra ändringar"

Under en AMA-session på Reddit berättar nu utvecklarna av Star Wars: Battlefront II att de tagit till sig av kritiken, samt att de är fast beslutna om att reparera relationen med spelarna.