#vr

HTC Vive Cosmos lanseras 3 oktober – får prislapp på 9 590 kronor

Nästa generations VR-headset från HTC heter Vive Cosmos som bestyckas med högre upplösning, ett nytt spårningssystem och stöd för utökad funktionalitet via utbytbara frontplattor.

No Man's Sky får massiv uppdatering och byter till Vulkan-gränssnittet

Den nya Beyond-uppdateringen av No Man's Sky innehåller både en diger mängd nytt innehåll och prestandaoptimeringar, där det senare innefattar ett byte till Vulkan-gränssnittet.

ARM lanserar ny displaykrets med VR-fokuserade förbättringar

Med siktet inställt på VR-fokuserade förbättringar lanserar ARM en ny displaykrets för mobila lösningar. Bland nyheterna ingår bland annat bättre batteritid och bilduppdatering på 120 FPS.

Rykte: Valve utvecklar VR-headset med tillhörande Half-Life-spel

Valve har tidigare lanserat hårdvara i form av spelkontroller samt Steam Link. Nu ser företaget ut att äntra marknaden för virtuell verklighet med egenutvecklat VR-headset samt rörelsekontroller.

Virtuallink Group är samarbete för gemensam kabelstandard till VR

För att möjliggöra ett bredare genomslag för VR-headset bildar nu en rad ledande företag Virtuallink Group. Syftet är en gemensam kabelstandard som kan leverera ström, bild och data.

HTC antyder uppdaterad Vive med högre upplösning

Strax innan CES öppnar portarna avslöjar nu HTC att en ny version av VR-headsetet Vive kan vara på gång. Bolaget antyder även att högre upplösning är ett av paradnumren.

Oculus avslöjar pris för sin nya bundling

Priset på VR-headsets har länge varit elefanten i rummet för bredare omfamning av tekniken. Nu sätts ett fast pris på Oculus Rift inklusive Touch motsvarande omkring hälften av lanseringspriset.

Acer, Dell och HP visar VR-headset för Windows 10

Flera tillverkare passar på att under CES visa upp sina VR-headset planerade för Windows Holographic, där Acer, Dell och HP alla har glasögon på gång för lansering senare i år.

Valve visar prototyp av ny spelkontroller för HTC Vive

Under Valves utvecklarkonferens Steam Dev Days visas en ny prototyp av deras VR-spelkontroller, som bland annat ska vara mer precis och göra det mer naturligt att kasta virtuella objekt.

Starbreeze köper franska Epawn

Det svenska spelföretaget Starbreeze AB som i fjol gav sig in på VR-marknaden med StarVR har nu köpt upp företaget Epawn för deras teknologier inom NFC-baserad spårning.

Nvidias Simultaneous Multi-Projection kan ge prestandaskjuts utanför VR

Nvidias teknik Simultaneous Multi-Projection presenterades som en lösning för att uppnå en bättre VR-upplevelse, men enligt utvecklare kan funktionen utnyttjas för generella prestandaförbättringar.

Steam VR får stöd för spelmotorn Unity

I konkurrensen om VR-kunderna blir bra innehåll avgörande. Att Steam VR-plattformen nu får stöd för välanvända spelmotorn Unity öppnar upp fler möjligheter till bra innehåll.