Digitala färger – Adobe RGB och sRGB

Digitala färger – Adobe RGB och sRGB

Vad är egentligen rätt val när det gäller bildskärmar och färger? Att en skärm kan återge fler färger än vanligt låter som en fördel, men kan i själva verket vara ett stort problem. Häng med på en guidad tur genom de digitala färgernas värld.

Tvärtom: Krympt gamut

Vad händer ifall skärmens färgrymd är mindre än den standard jag vill arbeta mot? Så här långt är det tydligt att för stor gamut ger överdrivna färger och endast kan hanteras genom profilering eller genom att skärmens kalibreras till att begränsa sig till rätt ljus. Men hur blir det när vi tvärtom har en skärm med för liten gamut?

Svaret är ännu en gång att du får det ljus du betalar för. En stor del skärmar på marknaden, särskilt enklare modeller med TN-paneler i stationära skärmar i budgetklass men särskilt i bärbara datorer, har en gamut om inte ens överlappar sRGB/Rec.709-färgrymden. Som vi tog upp i allra första början kommer de att återge nyanserna blekare och kanske förskjutna på andra sätt. En sådan skärm kommer inte nödvändigtvis att se överdriven ut, utan vad som händer är att du missar att se hur stark en färg egentligen ska vara.

Detta kan bli ett problem ifall du producerar bilder med hjälp av sådan skärm. Du kanske tycker att hudtoner ser lite väl bleka ut (vilket är helt rätt, skärmen producerar fel sorts ljus) och intuitivt skjuter du på mer färg i bilden. När bilden sedan reproduceras på en skärm som följer sRGB kommer ansikten att se ut som solariekatastrofer. Först då ser du felen eftersom din dåliga skärm aldrig kunde visa dig vad som händer när du pillar med färgerna i bilden. Skärmen saknar den fysiska kapaciteten att skapa rätt sorts ljus.

Mätutrustning hjälper inte alltid

Många gånger plågas de här skärmarna även av problem med att de nyanser som finns inte bara saknar rätt nivå av mättnad. Även ton och intensitet, deras ljusstyrka är fel. Rött kanske ligger inom området för orange och lyser pastellaktigt – för att ta ett vanligt exempel.

Detta kan du inte kalibrera bort. Begränsningen är fysisk. Du får det ljus du betalar för och det är inget ett grafikkort kan trolla bort. Profilering och kalibrering kan i slutändan hjälpa till med att få rätt vitbalans och gamma, men färger kommer inte att vara pålitliga.

adobe_srgb_krympt_gamut.jpg

Tyvärr brukar mätutrustning inte hjälpa allt för mycket då många av de enklaste panelerna kan ha långt fler problem är en krympt gamut, till exempel en avvikande gamma, stora fel på vitbalansen och att de redan är begränsade till 6-bitars färg. Att försöka korrigera så pass stora fel via grafikkortet kan sluta med en bild som i praktiken är mycket sämre.

Samma problem finns med skärmar som följer sRGB eller generellt är av typen ”wide gamut” och du vill arbeta mot Adobe RGB. Grafikkortet kan inte trolla fram fler färger ifall skärmen saknar de fysiska egenskaperna för rätt sorts ljus. Därför kan aldrig ta en godtycklig skärm, hur bra den än må vara och förvänta dig att kunna arbeta med pålitligt färgintryck mot AdobeRGB bara för att du använder mätutrustning och Photoshop.

Vill du arbeta mot en viss färgrymd behöver du en skärm som kan återge rätt sorts gamut. Är skärmens gamut större än Adobe RGB och sRGB kan den täcka in rätt färger eftersom skärmen då kan begränsa sitt ljus genom profilering eller allra helst kalibrering och därmed undvika de nyanser som ligger utanför gamut. Men ifall din skärms gamut är för liten i förhållande till ditt mål kan du aldrig lita på den helt och hållet.

För att knyta samman säcken: Du får det ljus du betalar för och tänkesättet är att från början välja rätt färgrymd.

Kommentarer till artikeln

86 debattinlägg

Skicka en rättelse
99

Intervju från arkivet: Sven Rollenhagen – specialist på datorspelsberoende

WHO vill klassa dataspelsberoende som en sjukdom, vilket ger bränsle till debatten om huruvida för mycket gaming är skadligt. Under 2014 intervjuade SweClockers Sven Rollenhagen i ämnet, och svaren är lika aktuella idag. Läs mer

I samarbete med Phanteks
17

Rösta fram snyggaste RGB-bygget i Phanteks tävling

Fem medlemmar är i final i Phanteks RGB-inspirerade tävling och nu är det upp till SweClockers läsare att rösta fram bidraget som vinner ett presentkort på 5 000 kronor hos Webhallen. Läs mer

11

Jonas sammanfattar chassinyheterna från Computex 2018

Årets Computex-mässa bjöd likt tidigare upplagor på en uppsjö av nya chassimodeller. Då dessa lätt drunknar i flödet passar Jonas på att sammanfatta modellerna som redaktionen kikade på. Läs mer

0

Galleriet: Bilder från Dreamhack Summer 2018

Spana in galleriet från årets stora LAN-fest Dreamhack, som bjöd på spelturneringar, moddningstävlingar och ett överflöd av Billys pan pizza. Läs mer

4

Samsung vill utveckla egna grafikkretsar för mobiltelefoner

Precis som Apple före dem ska Samsung börja utveckla egna grafikprocessorer, vilka ska användas i billigare mobiltelefoner samt självkörande fordon. Läs mer

288

Hur mycket har du lagt på Steam genom åren?

Genom ett nytt verktyg gör Valve det möjligt att kolla upp hur mycket pengar som gått åt på Steam genom åren. Jacob ligger på blygsamma $997,04. Hur mycket mer eller mindre ligger du på? Läs mer

5

Vinnare korade i Dreamhack Casemod Championship på Dreamhack Summer 2018

Årets kamp i Dreamhack Casemod Championship stod mellan allt från miniatyrbyggen till massiva skrivbord, där juryn nu har korat en riktig tung vinnare med sällskap av en temariktig skapelse. Läs mer

5

SweClockers följer med bakom kulisserna på Dreamhacks Counter Strike-turnering

Dreamhack är inte bara en LAN-fest utan också centrum för ett flertal tävlingar i e-sport. SweClockers tar tillfället i akt och kikar in bakom kulisserna på CS:GO-tävlingen. Läs mer

11

5G-standarden spikas av 3GPP – sista pusselbiten innan kommersialisering

Efter 34 månaders mangling har industrin enats om specifikationen för 5G. Det innebär att det är fritt fram för tillverkare att färdigställa och slutligen kommersialisera 5G-produkter. Läs mer

I samarbete med Mionix
4

Wrestling och krossade skrivbord när medlem vinner kringutrustning från Mionix

Svenska Mionix sommartävling är nu avgjord och en lycklig SweClockers medlem går därmed vinnande ur striden med en helt ny uppsättning påkostade gamingtillbehör. Läs mer

5

FZ pratar Rage 2 och svensk spelutveckling med Avalanche Studios Magnus Nedfors

Svenska Avalanche Studios är utvecklarna bakom kommande Rage 2. Carl Johansson-Sundelius på FZ har pratat med spelets regissör Magnus Nedfors. Läs mer

66

Teknikstund: Bästa TV:n för sport

Fotbolls-VM är igång och med det ökar försäljningen av stora TV-apparater. Thomas Ytterberg går igenom fenomenet TV för sport och slår hål på de vanligaste myterna. Läs mer