Så är det globala Internet uppbyggt

Så är det globala Internet uppbyggt

Vem som helst kan stoppa i en sladd och koppla upp sig mot nätet, men bakom uttaget döljs ett världsomspännande nätverk med fantastiska förmågor. Jörgen Städje går igenom hur Internet är uppbyggt och fungerar.

Inledning

Internet, det är väl sladden i väggen, som slutar i ett stort moln, där all data blandas och hittar rätt adress själv? Det visar alla systemskisser. Så är det inte riktigt. Att utreda hur Internet är uppbyggt är en stor uppgift. Internet är en samverkan mellan ett antal leverantörer, allt från din lokale sladd-operatör, till ägare av sjökablar som är så långa att de räcker jorden runt.

så här ser det inte ut.jpg

Så här är Internet inte uppbyggt, om du nu trodde det.

I korthet är Internet fysiskt uppbyggt i ett antal nivåer, som hanteras av ett antal operatörer. Varje stad eller kommun har normalt en stadsnätsoperatör som sköter kontakten med de enskilda användarna och företagen genom att lägga ut fiber inom en kommun och anslutna hushåll.

Ovanför detta finns regionoperatörer som knyter ihop alla stadsnät i en region som exempelvis Mellansverige med stora knippen av snabba fiberförbindelser. Ofta samexisterar flera regionoperatörer och stadsnäten är normalt anslutna till dem alla för redundans.

Regionoperatörerna utbyter data med varandra och med landsoperatörerna i så kallade samtrafikpunkter eller GIXar (Global Internet Exchange). Ett särskilt företag kallat Netnod har skapats för att ta hand om detta på riksnivå i Sverige.

På riksnivå har Netnod kontakt med de stora landsviorna som ägs av Telia, Telenor med flera. Netnod har också kontakt med ägarna av de stora internationella viorna, alltså ännu större fiberknippen som binder samman länder. På den allra översta nivån tar operatörerna kontakt med ägarna av de interkontinentala viorna, atlantkablarna, SEA-ME-WE med flera liknande som binder samman kontinenter.

Data vandrar upp från stadsnätsnivån, tillräckligt högt för att nå en via som kan ta det vidare till avsedd mottagare och därefter ned genom hierarkin igen, vare det inom samma stad, eller till andra sidan jorden. Metoderna för framförande och adressering är desamma oavsett avstånd.

På vägen kan operatörerna erbjuda andra tjänster, som till exempel tidstjänster, eller som på det senaste, datatunga tjänster som videoströmning. Video kräver hög bandbredd och brukar hanteras av globala företag som Akamai, med serverparker på regionnivå i olika länder, där videon injiceras.

Kommentarer till artikeln

64 debattinlägg

Skicka en rättelse
19

Komponenttillverkare förutspår låg efterfrågan och ökade priser under 2019

Minskat intresse för kryptovalutor och amerikanska handelstullar mot Kina väntas få konsekvenser för komponentmarknaden, med lägre efterfrågan och ökade priser i vissa segment. Läs mer

Battlefield V släpps för alla idag – diskutera och hitta medspelare i SweClockers forum

Idag, den 20 november, släpps Battlefield V på riktigt. Vill du diskutera spelet eller hitta likasinnade att spela med? Dyk då in i den dedikerade forumdelen! Läs mer

41

Kinesiska myndigheter uppges ha bevis på kartellbildning bland minnestillverkare

Kinesiska myndigheter har gjort framsteg i sin utredning av minnestillverkare, där de hävdar att de hittat bevis på kartellverksamhet mellan företagen. Läs mer

16

Google utvecklar HTTP-over-QUIC – efterträdare till internetprotokollet HTTP

I jakten på optimering utvecklar Google HTTP-over-QUIC – Ett UDP-baserat internetprotokoll som utlovar högre hastighet och säkerhet än nuvarande HTTP-protokoll med TCP i grunden. Läs mer

23

Kenneth och datorlådan – ett drama i flera delar

Kenneth har väntat, längtat och trånat efter ett nytt chassi sedan dinosaurierna vandrade på jorden. Nu är det äntligen dags – eller? Läs mer

I samarbete med AOC
14

Klumpig medlem vinner gamingskärmen C24G1 från AOC

I AOC:s senaste tävling ombads SweClockers medlemmar att dela med sig av sina klumpigaste ögonblick, och nu har en olycksfågel valts ut att kamma hem en splitter ny gamingskärm. Läs mer

43

Valves debutspel Half-Life fyller 20 år

Idag är det 20 år sedan Valve lanserade Half-Life, vilket blev startskottet på företagets framgångar och lade grunden för moderna förstapersonsskjutare. Läs mer

12

Galleriet: Retroosande dator av "pa1983"

Retrofantasten "pa1983" är tillbaka med ett nytt galleri, där han visar ett bygge med komponenter daterade sent 1990-tal, såsom AMD K6-2+ och Voodoo2. Läs mer

50

Nvidia Geforce RTX-serien "Turing" under 5 000 kronor dröjer till år 2019

Månader med överlager av grafikkretsar ur generationen Pascal är på väg att nå vägs ände, något som ytterligare talar för att mer prisvärda Turing-grafikkort dröjer till nästa år. Läs mer

17

Crysis systemkrav svårast i SweClockers quiz om memes

Förra veckans quiz fokuserade på memes av olika slag, och svårast var något oväntat en hårdvarufokuserad fråga om systemkraven för Crysis från 2007. Läs mer