Bildanslutningar del 1 – Pixelklockan

Bildanslutningar del 1 – Pixelklockan

Vad krävs egentligen för att driva en skärm? DVI, HDMI och Displayport är självklarheter men specifikationer säger sällan allt. SweClockers guidar bland pixelklockor och videosignaler.

8, 10 och 12 bitars färg

Standard är 8 bitars färgdjup vilket räcker för 256 nyanssteg av Röd, Grön och Blå eller då sammanlagt 256 × 256 × 256 nyanser, även känt som ”16,7 miljoner färger”. I signalen alltså. Vad skärmen sedan är fysiskt kapabel till att alstra är en helt annan historia. När vi talar om signalen är detta dock av stor betydelse eftersom mer färgdjup kräver mer bandbredd. Då 8 bitars färgdjup är standard är det mesta av exemplen på bandbredd baserade på just 8-bitars färgdjup.

Bitdjup

Effekt

Bandbreddskrav

8 bitar

Standard för i princip all datorgrafik

10 bitar

Används för HDR samt en del specialfall

1,25×

12 bitar

Används för krävande HDR

1,5×

Med HDR-signal, High Dynamic Range, kommer ett behov av 10 och 12 bitars färgupplösning, där 10 bitar är en praktisk gräns. Detta hänger ihop med hur HDR täcker in nyanser i förhållande till hur våra ögon fungerar. Då krävs minst 10 bitars färg för att undvika allt för tydliga steg mellan närliggande nyanser och färger. 10 bitars färgdjup ger 1 024 nyanssteg av Röd, Grön och Blå.

Mer läsning om hur skärmen fungerar

Denna artikel fokuserar på själva bildsignalen. För mer information om hur skärmar beter sig kring färgdjup, hur de approximerar nyanser (FRC) och även tappar nyanser (posterisering), komplettera gärna med avsnittet i SweClockers guide till bildskärmar.

Miljarder färger sällan det i praktiken

1 024 × 1 024 × 1 024 nyanser ger ”1,07 miljarder färger” men också där är det en annan sak vad din skärm är fysiskt kapabel till. De flesta skärmar vilka specificeras som ”10 bitar” använder någon form av halvtonsmönsterteknik för att approximera den nivån av nyanser. Det vill säga att panelen alternerar mellan två eller fler nyanser eftersom den inte finns exakt precision för 1024 diskreta nivåer av ljus.

Också värt att nämna är att även om du kan välja 10 eller 12 bitar i Windows är det sällan du får det i praktiken eftersom mjukvaran som regel endast arbetar med 8 bitars ordlängd. Väljer du 10 eller 12 bitar som bildsignal slösar du egentligen endast på bandbredd. Ett av undantagen från detta är just HDR där det finns en poäng med mer än 8 bitar.

HDR behöver 10 bitar och metadata

HDR, High Dynamic Range, är i sig självt inte en mer krävande signal jämfört med SDR, Standard Dynamic Range – alltså vanlig signal. Men eftersom HDR använder en större färgrymd och annan luminanskurva jämfört med SDR kommer ett krav på minst 10 bitars färgdjup vilket också ökar bandbreddskravet med 25 procent. HDR som signal betraktat använder också metadata om hur bilden är ljussatt och detta kräver att hårdvaran kan skicka denna metadata. Detta ställer däremot inte krav på bandbredden och bildsignalen utöver de 10 bitars färgdjup man vill uppnå.

Idealet för HDR är dessutom ännu bättre täckning av nyanser. HDR-format som Dolby Vision använder 12 bitar och då är det 4 096 × 4 096 × 4 096 eller ”68,7 miljarder färger”. Behovet för 12 bitar på datorskärm är ännu så länge en bit bort. Skärmar som ger verklig 12 bitars precision är heller inget som ännu existerar på konsumentnivå.

Ökat bitdjup är av betydelse för HDR och där kombineras det ofta med reducerade färger, chroma subsampling. Nästa avsnitt.

Kommentarer till artikeln

85 debattinlägg

Skicka en rättelse
28

Nvidia berättar hur bolaget förbättrar uppskalningstekniken DLSS

Uppskalningstekniken DLSS har släppts för Metro Exodus och Battlefield V, med blandade resultat. Nvidia avslöjar nu hur bolaget ska förbättra teknikens bildkvalitet framöver. Läs mer

23

Nvidia Geforce GTX 1660 Ti får prestandasiffror – i klass med GTX 1070

Lanseringen av arkitekturen Turing utan ray tracing-funktioner kommer allt närmare. Först ut väntas GTX 1660 Ti, vilket nu får prestandasiffror i Final Fantasy XV. Läs mer

I samarbete med EVGA
41

Ray tracing – djupdykning i tekniken och betydelsen för framtidens spel

När Nvidia lanserade Geforce RTX 2000-serien slogs det på stora trumman för ray tracing. Vad är det, hur skiljer det från traditionell rastrering och varför beskrivs det som "den heliga graalen"? Läs mer

I samarbete med Eset
36

Så upptäcker antivirus skadliga program

I veckans Så fungerar-avsnitt lyfter vi en fråga som är ständigt återkommande i forumet. Vi frågar oss hur antivirus fungerar och besöker Eset, skaparen av Nod32. Läs mer

13

Intel Core 9000-serien för bärbara hittar ut på webben – upp till 8 kärnor och 16 trådar

Med fjolårets Coffee Lake-H-serie från Intel tog bärbara datorer ett kliv upp till sex kärnor. Nu skymtas information om seriens nästa generation, där antalet kärnor ökar ytterligare. Läs mer

25

ID Cooling släpper ultrakompakt processorkylare med kylförmåga på 100 watt

Kraftfulla komponenter i kompakta chassin är på modet i entusiastkretsar. Nu släpper ID Cooling en 30 mm hög processorkylare som utlovar kompetent kylförmåga. Läs mer

140

Forumet: Berätta om din första egna dator

Nostalgin flödar i SweClockers forum när det börjar pratas om gamla ägodelar. Vilken var din första datorn och när kom du in i hårdvarusvängen? Gå in i forumet och dela med dig! Läs mer

9

Fredagspanelen 169: Radeon VII, Nvidia DLSS i spel och kemikalieskatten

Strax innan Jonas och Jacob ska ge sig iväg till Växjö för en medlemsträff hoppar duon in i studion för att gå igenom stora händelser från senaste två veckorna. Läs mer

13

SweClockers öppnar ny kategori för smarta hem och hemautomation i Galleriet

Intresset för hemautomationsprojekt av olika slag fortsätter öka på SweClockers, och därför öppnar vi nu en ny kategori i Galleriet för just detta Läs mer

49

Fortsatt sjunkande priser på SSD-enheter – 1 TB för runt 1 500 kronor 

På bara fyra månader har det skett stora förändringar på marknaden för SSD-enheter, där många modeller i de större storleksklasserna börjar komma ned i pris. Läs mer

77

Nvidias senaste kvartalsrapport visar på sjunkande försäljning inom gamingsegmentet

Försäljningen av Nvidias grafikkort har sjunkit under det senaste kvartalet, vilket gjort avtryck på företagets intäkter för det senaste kvartalet. Läs mer

15

Galleriet: Hemmabyggt arkadspel tillverkat i ek

"Pettzoon" känner suget efter retrospel och bygger ett eget arkadkabinett i ek, vilket han visar i galleriet. Läs mer