Den senaste generationens spelkonsoler från Sony och Microsoft kritiseras ofta för att inte kan driva runt de senaste stor spelen i 60 bilder per sekund (fps), detta trots att upplösningen samtidigt brukar vara nedskruvad under 1 920 x 1 080 pixlar. Det här är någonting Id Software vill ändra på med kommande Doom.

I den tredje delen av bloggserien "22 Reasons to Love DOOM" skriver utvecklarna inte enbart om handling och spelmekanik, utan har också med ett inslag om den nya spelmotorn Idtech 6. Här framgår att Id Software har en hög ambitionsnivå för Doom till Xbox One och Playstation 4.

We want players to wonder how DOOM and idTech 6 games can be so visually stunning at 60 frames-per-second at 1080p on all platforms, when other titles cannot even achieve a similar look at 30 frames-per-second. Our goal is to be the best-looking game at 1080p at 60fps.

Enligt projektledaren Billy Khan kommer Doom att köras i 1080p och 60 fps på alla plattformar. Han gör samtidigt ett magstarkt utlåtande om att spelet tack vare spelmotorn Idtech 6 dessutom kommer se bättre ut än andra titlar, där utvecklare tvingats skruva ned bildfrekvensen till 30 fps.

Doom lanseras för PC/Windows, Playstation 4 och Xbox One den 13 maj.