En djupdykning i modern spelutveckling

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen.

En förenande utveckling

Våra intervjuer med hårdvarutillverkarna har målat upp en intressant inblick i hur spelutveckling på dagens plattformar ser ut, hur det fungerar jämfört med det som varit och hur spelutveckling kan komma att se ut framöver. En sak som framkommer tydligt är att utveckling mot lågnivågränssnitt inte är en "promenad i parken" och kräver stor kunskap och erfarenhet från utvecklarens sida för att de ska vara en möjlig eller ens rimlig investering för ett spelprojekt.

Lågnivågränssnitt ställer inte bara stora krav på att utvecklaren undviker de fällor som äldre gränssnitts kontrollmekanismer fångar upp, det ställer också krav på att utvecklaren investerar signifikanta resurser i att göra spelen optimerade för en myriad av tillgängliga hårdvarukonfigurationer.

Att investera resurser i ett projekt för att få det på samma prestandamässiga nivå som ett projekt utvecklat för de äldre högnivågränssnitten är inte något som de mindre utvecklarna kan göra just nu. Den närmaste framtiden lär de riktigt lyckade lågnivå-baserade projekten komma från spelindustrins giganter som kan tillägna en hel grupp programmerare till att optimera spelmotorn för både lågnivå- och högnivågränssnitt och kanske även flera plattformar.

MS_PlayAnywhere.jpg

I takt med att operativsystem, hårdvaruplattform, utvecklargränssnitt och distributionsmetod blir enhetlig suddas gränserna mellan konsol och PC ut.

Just utveckling för flera plattformar är en intressant utveckling inom spelindustrin som förändras markant i och med åttonde generationens konsoler och den allt mer strömlinjeformade PC-upplevelsen med Windows 10. När både spelkonsol- och PC-sidan erbjuder en gemensam utvecklingsmodell med lågnivågränssnitt, avancerade operativsystem och förmågan att uppdatera spel i efterhand minskas gapet mellan de två för utvecklarna.

Att spelkonsolerna nu dessutom uppgraderas mitt i generationscykeln innebär dels att konsolgenerationer som begrepp börjar suddas ut, och dels att gapet mellan vilka funktioner och prestanda som erbjuds minskas mellan PC och konsoler.

Uppgradering av konsolernas kapacitet minskar gapet, men det innebär också att utvecklarna inte kan utnyttja den maximala potentialen i de olika konsolmodellerna som de kunnat under tidigare generationers konsoler. Ett problem som konsolerna nu delar med den föränderliga PC-plattformen.

Det kan potentiellt innebära ett problem när de uppgraderade modellerna har funnits ett par år på marknaden då utvecklarna fortfarande måste använda konsolens baskonfiguration som grund för spelprojekt. Ett potentiellt undantag från detta vars framtida utveckling är något otydlig är Project Scorpio.

Project Scorpio innebär dels en större uppgradering än Playstation 4 Pro, sett till ren teoretisk beräkningskapacitet (FLOPS) är den mer än 4,5 gånger så kraftfull som basmodellen av Xbox One S, och dels representerar den en utveckling där hårdvaran närmar sig utvecklargränssnittet.

Här har Microsoft valt att skräddarsy den del av grafikkretsen som tar emot instruktioner från processorn och exekverar den på grafikkretsen. Denna krets kallar Microsoft för Command Processor och ska vara skräddarsydd för att arbeta mer i enlighet med hur DirectX 12 fungerar.

digitalfoundry-2017-project-scorpio-revealed-the-full-story-149125290221.jpg

Den skräddarsydda kommandoprocessorn i Project Scorpio kan vara en stärkande faktor för konsolen, eller nästa steg även för hårdvaran i PC-lägret.

Exakt hur detta går till gick Microsoft inte in på under vårens avtäckande av Porject Scorpio, men företaget nämnde att kommandoprocessorn ska kunna minska antalet nödvändiga beräkningsanrop från tusentalet ner till elva, vilket ska minska latens och låta utvecklarna utnyttja processor- och grafikkärnorna bättre. Detta har potentialen att ge Porject Scorpio en fördel över konkurrenten från Sony, och bättre hålla jämn fot med PC-plattformen över tid.

Då Xbox One och Project Scorpio använder DirectX 12 som utvecklargränssnitt kan utvecklare i teorin optimera koden för gränssnittet och automatiskt få vinster på Project Scorpios kommandoprocessor. Om utvecklare längre fram tillåts att sikta in sig enbart på Project Scorpio är i dagsläget inte känt, och därmed om utvecklarna kan optimera spelen för att maximera potentialen i hårdvaran.

Konceptet bakom Command Processor i Scorpio kan också vara något som grafikkortstillverkarna anammar i kommande produktlanseringar, vilket borde förbättra situationen för både befintliga och kommande DirectX 12-kompatibla speltitlar på PC-sidan.

Kommentarer till artikeln

31 debattinlägg

Skicka en rättelse
20 ÅR
96

Gallerier vi minns: Hangar 101 av "SleepstreameR"

Hela 13 år har gått sedan proffsmoddaren "SleepstreameR" visade sitt science fiction-inspirerade projekt Hangar 101 i galleriet, där allt från chassi till hållare för hårddiskar är egentillverkade. Läs mer

13

Samsungs telefon Galaxy Fold med hopvikbar skärm hittar ut på webben

Inför kvällens evenemang hittar nu bilder på Samsung Galaxy Fold ut på webben. Det handlar om den länge omtalade modellen med hopvikbar skärm. Läs mer

12

Noctua inkluderar monteringskit för sockel AM4 vid köp av processorkylare

Tillverkaren Noctua har länge erbjudit monteringskit för sockel AM4, men börjar nu skicka med dessa direkt vid köp av nya processorkylare. Läs mer

50

"Internetsladd i hårddisken" förevigat på episk t-shirt

Vad som mycket väl kan vara den läskigaste dataläckan i svensk IT-historia står motiv för den senaste t-shirten i butiken, som dessutom säljs med fri frakt. Läs mer

7

Google avtäcker ny spelsatsning under GDC 2019 i mars

Google har skickat ut inbjudningar till en presskonferens på GDC 2019, där företaget väntas avtäcka sin spelsatsning med en tjänst för att strömma spel över internet. Läs mer

120

Forumet: Vilket är det bästa spelvapnet?

Vapen i spel kommer i alla olika former och storlekar, med allt från kofötter till lasergevär. Vilket vapen är din favorit? Gå in i forumet och delta i diskussionen! Läs mer

I samarbete med Samsung
33

Sista chansen – säkra din biljett till Galaxy Unpacked med SweClockers

Idag presenteras Samsung Galaxy S10. Missa inte chansen att få följa avtäckandet tillsammans med SweClockers, FZ och 99. Läs mer

10

Galleri: SweClockers Meet & Geek i Växjö

Den första Meet & Geek för året ägde rum i Växjö, där eldsjälen @MyScnd stod för initiativ och planering inför. Kvällen blev dock inte riktigt vad varken han eller någon annan väntat sig ... Läs mer

62

Test: Logitech MX518 Legendary – klassisk spelmus med modern sensor

Logitech återupplivar trotjänaren MX518 och utrustar spelmusen med optiska sensorn Hero 16K. Häng med för att se hur nygamlingen står sig mot dagens konkurrenter. Läs mer

19

Galleriet: NASA-inspirerad dator i kompakt format

"fillishave" visar sin NASA-inspirerade "superdator" BH7-FO-1 i galleriet, komplett med tillhörande reklamblad. Läs mer

264

Datainspektionen granskar 1177 Vårdguiden efter upptäckt säkerhetsbrist

Tillsynsmyndigheten Datainspektionen ska nu granska 1177 Vårdguiden, efter att de lagrat känslig patientinformation helt oskyddat på webben. Läs mer

17

Globalfoundries kan säljas till Samsung och SK Hynix

Enligt uppgift överväger investeringsbolaget ATIC att sälja av Globalfoundries verksamhet, och både Samsung och SK Hynix sägs vara potentiella kunder. Läs mer