Teknikstund: Ljusstyrka på skärmar

Bemästrar du ljusstyrkan på din skärm får du en behagligare bild, undviker problem med kantblödningar och annat ondskefullt. SweClockers teknikstund handlar om det allra mest grundläggande som rör en skärm: Hur starkt den lyser.

Bakgrunden och användaren

I Sweclockers forum kommer den här frågeställningen ofta. En vanlig uppfattning om nya skärmar är att de ”skär” i ögonen. Bilder och exempel på tydliga kantblödningar poppar upp över internet hela tiden, tillsammans med klagomålen och att det svarta är för ljust, på annat sätt för gråblaskigt med fläckar, clouding, kantblödningar, back-light bleeding, och ljusa hörn, glow.

teknikstund_ljusstyrka_clouding.jpg

Clouding extra allt. Nejdå. Det ser aldrig ut så här i verkligheten. Bilderna måste överdrivas för att problemen ska bli synliga på en annan skärm.

I nio av tio fall är det en fråga om ett foto på skärmen som överexponerats av kameran. Därför finns ett par saker som är värda att tänka på kring foton på skärmar. Först och främst stämmer de aldrig med verkligheten för det är fysikaliskt omöjligt med dagens teknik att återge de förhållande som just din skärm uppvisar genom att tända och släcka pixlar via en jpeg-bild på en annan skärm.

För att problem som blaskig svärta och fläckvis återgivning i svart ska synas tydligt på någon annans godtyckliga skärm – likt din skärm just nu – måste ljusnivåerna i bilden förstärkas och multipliceras flera gånger om. Det blir en skräckbild.

Speglar frustrationen – inte verkligheten

De fysikaliska ljusnivåerna i de här skräckbilderna som nu återges på din bildskärm är så mycket som 50 till 100 gånger högre jämfört med om du sett den fotade skärmen på plats med egna ögon. Förutsatt då att din skärm du nu sitter på har korrekt inställt dynamisk omfång och följer en gamma 2.2-tonkurva. Har du inte det är godtycket ännu större. Teknisk förklaring i nästa avsnitt.

teknikstund_ljusstyrka_glow.jpg

”Glow”-effekter med ljusare hörn där hela bakgrunden runt skärmen är svart? Definitivt en överexponerad bild!

Med andra ord: Ser du en bild postad på internet med hemska kantblödningar och glow-effekter från en skärm du är sugen på att köpa? Kom ihåg att bilden i första hand speglar köparens frustration. Bilden speglar inte verkligheten. Bilden kan inte ens spegla verkligheten. Det är tekniskt omöjligt.

Bilden speglar en frustration som börjar med att användaren kör skärmen alldeles för ljusstarkt. En frustration som beror på att användaren jämför med den förra skärmen som de efter så många år är vana med att de inte längre ser dess brister. En frustration som bygger på ett förväntat negativt intryck baserat på alla andra internetbilder leder till en nitisk jakt efter problem på den nya skärmen.

Ingen skärm är perfekt

Det är en ständig rundgång på internet av överexponerade glow-, clouding- och back light bleeding-bilder. Denna negativa förväntan får köpare att leta efter samma problem och sedan posta nya bilder. Cirkeln är sluten.

teknikstund_ljusstyrka_BLB-forumet.jpg

Ett av många exempel från trådar på Sweclockers forum. Än en gång: ingen skärm ser ut så i verkligheten. Grundfelet är att ljusstyrkan på skärmen är för hög och kameran exponerar bilden automatiskt. Kameran försöker skapa en tydlig bild av en situation där det finns väldigt lite ljus till att börja med.

En sak är säker: Du kan alltid finna fel på en bildskärm. Köp den dyraste skärmen som säljs och du kommer att finna fel bara du letar tillräckligt noga. Alla tekniker har sina styrkor och svagheter.

Konsten att bli nöjd handlar därför om att välja skärmen efter dess styrkor och lära sig leva med svagheter. Men genom att förstå mer om hur skärmar och ljus fungerar kan man också minimera effekten av de brister som inte går att få bort.

Eizo_foris_fs2735_bleed_tele.jpg

Fortfarande ljusare än verkligheten, men ett mer rimligt exempel på "IPS Glow" från hörn och kanter på en skärm vars ljusstyrka är anpassad efter rummet. Syns det inget? Kolla nästa bild.

Eizo_foris_fs2735_bleed_wide.jpg

Samma skärm, samma ljusstyrka, samma kamera. Men objektivet på vidvinkel. Kamerans brännvidd och exponeringen förstärker fenomenen. Förra bilden är mer rättvis för hur skärmen upplevs.

Här finns också en fysikalisk förklaring: skärmarna är idag ljusstarkare än vad de var för flera år sedan. Problem som kanske alltid funnits där med LCD-teknik lyser idag bokstavligen igenom med ännu starkare tydlighet.

Vi är idag överlag mer kräsna ifråga om bildkvalitet jämfört med tidigare. Varje ny förändring och varje ny bildskärm tränar också våra ögon och våra hjärnor i konsten att betrakta en skärm.

Kommentarer till artikeln

88 debattinlägg

Skicka en rättelse
I samarbete med Arlo
23

Kom igång med övervakning av hemmet – smarta övervakningskameror

Stölder, inbrott och busiga barn. Medlemmen Yoshman går igenom grunderna inom smarta övervakningssystem och vad som är möjligt för den som vill hålla ett extra öga på hemmet. Läs mer

21

Origin Big O är vattenkylt system med kraftfull dator och spelkonsoler under skalet

Under huven för Origin Big O syns spelkonsolerna Playstation 4 Pro, Switch och Xbox One X. I samma chassi finns också en speldator utrustad med Intel Core i9-9900K och Nvidia Titan RTX. Läs mer

39

Priset för DRAM-kretsar har stigit med över 20 procent i juli 2019

Strömavbrott och geopolitiska konflikter uppges ligga bakom kraftigt ökande prisnivåer för DRAM-kretsar, som bland annat används i smarta telefoner och DDR4-minnen. Läs mer

196

Undersökning: Hjälp oss bygga SweClockers 20-årsjubileum!

Vi är igång! SweClockers 20-årsjubileum står för dörren och med fyra månader kvar behöver vi din hjälp. Vad vill du se att vi fyller eventet med? Hjälp oss bygga årets fest! Läs mer

43

Asus presenterar ROG Phone II – spelinriktad telefon med 120 Hz-skärm

Under huven för Asus kommande mobiltelefon sitter Qualcomms spelanpassade och överklockade systemkrets Snapdragon 855 Plus, som får sällskap av 12 GB primärminne och påkostad skärm. Läs mer

69

Vad tycker du ska automatiseras i ett smart hem?

Intresset för hemautomation har ökat världen över och inte minst bland SweClockers medlemmar. Vilka saker tycker du är vettiga att automatisera? Dela med dig i forumet! Läs mer

33

Nvidia Geforce RTX 2080 Super hittar ut i prestandatest för Final Fantasy XV

Den 23 juli ska Nvidias Geforce RTX Super-serie kompletteras med RTX 2080 Super. Nu skymtas modellen i ett prestandatest, där en prestandaökning på drygt 8 procent visas. Läs mer

47

Qualcomm döms att betala 2,5 miljarder kronor för konkurrensbrott i EU

Rättsapparaten i EU går varm, där miljardböter på miljardböter delas ut till företag. Senast ut är Qualcomm, som döms för att ha sålt 3G-kretsar till förlust för att slå ut konkurrenter. Läs mer

36

Google: "Stadia Pro är inte spelvärldens Netflix – mer likt Playstation Plus"

Google förtydligar vad som ingår och inte ingår i prenumerationstjänsten Stadia Pro. Det blir inget stort spelbibliotek i stil med Netflix, utan istället ges omkring ett spel ut varje månad. Läs mer

73

Använder du kylning till din M.2-enhet, eller går det bra utan?

Många nya SSD-enheter utrustas med högpresterande minneskontroller, och sätts sedan i mer eller mindre okylda M.2-platser. Hur har du löst eventuella värmeproblem som kan uppstå, eller är det inget att oroa sig över? Läs mer

94

AMD: "Ursprungspriserna på Radeon 5700-serien var en fälla för Nvidia"

I en intervju avslöjar Radeon-chefen Scott Herkelman att AMD satte påhittade priser på Radeon RX 5700-serien innan lanseringen för att lura Nvidia att sätta för höga priser. Läs mer

14

TSMC tidigarelägger produktionsstarten för 5 nanometer

Med både Intel och Samsung hack i häl accelererar nu TSMC sina planer för utrullningen av tillverkning på 5 nanometer. Massproduktion inleds redan första halvan 2020. Läs mer