Redaktionen blir grafikkortsnostalgiska och drömmer sig tillbaka till svunna tider

Redaktionen blir grafikkortsnostalgiska och drömmer sig tillbaka till svunna tider

SweClockers-medlemmarnas oändliga gömma av bilder på klassiska grafikkort har fått redaktionen att nostalgiskt drömma sig tillbaka till våra bästa pixelskyfflare genom åren.

Jacob Hugosson, Emil Åkered och Jonas Thörnqvist

Inför artikeln om en historisk återblick på grafikkortsmarknaden stötte teknikoraklet Andreas Eklöv på patrull – en karaktär från ett japanskt rollspel hade stulit hans fotoalbum med bilder gamla grafikkort. Eller så hade han inget album från första början. Hur som helst vände han sig till SweClockers entusiaster för hjälp med att samla in illustrationer till nästa stora alster.

Har du bilder på gamla GPU-klassiker?

När medlemmarna grävde i gömmorna från förr blev gensvaret enormt och tråden fylldes snabbt av såväl antikviteter från det senaste decenniets flaggskepp såväl som de som fortfarande är färska i minnet. Det här fick nostalgin att flöda på redaktionen, som inspireras av bilderna och delar med sig av anekdoter från förr.

Jacob Hugosson – Mitt första scratchbygge

Jag registrerade mig på SweClockers i samband med att jag skulle bygga min första dator från scratch. Känner du igen dig? I slutet av år 2007 var jag visserligen spelnörd av rang och älskade redan då teknik, men var inte insatt i detaljerna. Vad jag däremot visste var att min dator med Nvidia Geforce 4 Ti 4200 var trött.

Nvidia-Geforce-8800-GT-svensktiger.jpg

Nvidia Geforce 8800 GT pressade ned priset rejält från toppmodellerna 8800 GTS och svindyra 8800 GTX. Bild: Svensktiger

Tajmingen för min registrering kunde inte varit bättre. Endast elva dagar senare släpptes Nvidias Geforce 8800 GT, som erbjöd liknande prestanda som 8800 GTS men till ett mycket lägre pris. Jag fick lära mig att det var ett grafikkort många väntat på då det väntades erbjuda mycket prestanda för pengarna. Fåtalet veckor senare kontrade AMD med Radeon HD 3870 och HD 3850.

Efter detta började jag som nykläckt 18-åring som gick sista året på gymnasiet och jobbade extra spara ihop till mitt första scratchbygge. En kombination av stram budget och då nyfunnen fanboyism (läs: dumheter) slutade till slut i ett bygge som kretsade kring en AMD Athlon 64 X2 4000+ "Brisbane", som jag lyckades skruva upp från 2 100 till strax över 3 000 MHz stabilt, och ett Radeon HD 3870.

Valet av grafikkort var trots färska varumärkespreferenser inte enkelt då Radeon HD 3870 och Geforce 8800 GT erbjöd liknande "prestanda per krona", där det senare kostade några hundralappar extra och således också presterade bättre. Det är även Nvidias dito som gjort störst avtryck på mig. Än idag kan jag komma på mig själv med att tänka tillbaka på vad det gjorde med marknaden för grafikkort i prestandasegmentet.

Grafikkortshösten 2007 och i synnerhet Geforce 8800 GT är utan tvekan en av de händelser som väckte min inre glöd, vilket senare utvecklades till en besatthet och i förlängningen ett liv, som kretsar kring hårdvara.

Emil Åkered – Matrox i första hemdatorn

Runt millennieskiftet rullade den så kallade "Hem-PC-reformen". I korthet handlade det om möjlighet att hyra ett komplett datorpaket med tillbehör mot bruttolöneavdrag. Systemen togs fram av en rad olika aktörer, och såldes sedan via arbetsgivarna i diverse olika konfigurationer.

qqnrrFa.jpg

Matrox Mystique 220 – hjärtat i hemdatorn från SAAB. Bild: Svensktiger

För oss innebar det en av de första "riktiga" datorerna in i hemmet. Som brukligt på den tiden placerades maskinen i ett centralt rum, där hela familjen kunde ta del av härligheten. De exakta specifikationerna är förlorade i tidens dimmor, men en sak minns jag – Matrox Mystique. Även där är det dock en smula stökigt, där jag inte 100 procent kan sätta fingret på om det var Millennium eller Mystique som gällde.

Hursomhelst, kortet var helt ärligt ganska ruttet redan då, med snabbare modeller från både AMD och Nvidia runt hörnet eller redan lanserade. Jag minns stunder med specialdrivrutiner från tveksamma källor som skulle krama det sista ur kretsen, och pressa upp bildfrekvensen i då purfärska Counter-Strike.

En kul sidoeffekt jag tydligt kommer ihåg är också det halvbra stödet för Direct3D som gjorde att vissa väggar och objekt blev osynliga, i praktiken inbyggt wallhack. Tveksamt om det blev någon fördel dock, då det eventuella fuskandet effektivt motarbetades av en bildfrekvens söder om 20 FPS.

Mycket vatten har flutit under broarna, och reformen runt Hem-PC är sedan länge historia. Matrox Millennium kommer dock för alltid representera första gången jag hade en "egen" dator med riktigt grafikkort. Därför förtjänar det en evig plats i min mentala historiebok.

Jonas Thörnqvist – Geforce äntrar scenen

Strax innan millennieskiftet började jag tröttna på mitt åldrande 3dfx Voodoo 2-kort och sökte därför efter vettiga uppgraderingsvägar. Siktet var till en början inställt på Nvidias Riva TNT2, men efter inrådan från en mer datorkunnig kompis valde jag att avvakta med nyinköpet, då mer spännande doningar väntade runt hörnet.

geforce_256.jpg

Nvidia Geforce 256 DDR från Leadtek. Bild: Trigger

Det kompisen pratade om var Nvidias Geforce 256, företagets första kort i Geforce-familjen. Kortets grafikprocessor NV10 utmärkte sig med hårdvarubaserat stöd för transform och lighting (T&L) – en teknik som annars kördes förhållandevis långsamt i mjukvaruläge på den tidens processorer.

Något annat som utmärkte Geforce 256 var faktumet att det erbjöds i en variant med DDR-baserat grafikminne, vilket gav kortet en imponerande dubblering i minnesbandbredd ställd mot modellen med SDR-minne.

Jag valde i slutändan att punga ut extraslantarna för att få DDR-versionen av kortet, något som i efterhand var lyckosamt då SDR-ditot av Geforce 256 ofta begränsades prestandamässigt av sin låga minnesbandbredd vid högupplösta scenarion med 32-bitars färg.

Andreas Eklöv och Thomas Ytterberg.

Skicka en rättelse
91

Jämnt rymdskägg i quiz om sci-fi i spel

Utöver debatt om huruvida Star Wars är sci-fi eller fantasy visade förra veckans quiz om sci-fi i spel jämnt fördelade resultat. Läs mer

12

Svenskt 5G försenas av säkerhetspolitiska skäl

Den tidigare planerade auktionen av 5G-frekvenser skjuts på framtiden på grund av en ny säkerhetspolitisk lagändring. Läs mer

18

AMD "Navi" med ray tracing visas på CES 2020

I början av januari avtäcker AMD nästa generation av grafikarkitekturen RDNA med bland annat hårdvarustöd för ray tracing. Läs mer

9

Intel Xe – arkitektur från bärbart till Exascale

En grafikarkitektur uppdelad i tre tydliga segment för olika ändamål. Intel avslöjar fler detaljer om kommande Xe. Läs mer

21

Google Pixel 4 tittar fram i svenska Google Store

Inför lanseringen av speltjänsten Stadia råkar Google visa den kompatibla telefonen Pixel 4 i svenska Google Store. Läs mer

20 ÅR
22

Stort bildspel från SweClockers Live!

På Skyddsrummet i Stockholm blev det en storartad nördkväll. Häng med när vi visar runt i ett matigt galleri med proffsiga foton! Läs mer

18

Microsoft tror inte på mikrotransaktioner för Age of Empires IV

Med Age of Empires IV ser Microsoft att spelet ska leva länge via nedladdningsbart innehåll, inte mikrotransaktioner. Läs mer

20 ÅR
27

AMD:s Joe Macri ger sin 10-årsvision för stationära datorn på SweClockers Live!

Hur kommer den stationära datorn se ut om 10 år? Ingen vet med säkerhet, men AMD:s teknikchef siade om saken på SweClockers Live! Läs mer

276

Veckans fråga: Hur stor TV har du hemma?

Det börjar bli mörkt på riktigt ute, vilket traditionellt innebär läge att parkera bakdelen i soffan för TV-mys. Hur stor är skärmen du normalt tittar på? Läs mer

91

Missa inte veckans quiz om science fiction i spel!

Med Star Wars Jedi: Fallen Order ute testar SweClockers vad medlemmarna vet om science fiction i spelsammanhang. Sätter du alla rätt? Läs mer

20 ÅR
22

Intervju med SweClockers grundare – Edin om hur allt började

Under SweClockers Live! intog SweClockers grundare Edin Mehinovic scen för att berätta om hur allt började i pojkrummet. Läs mer

59

Path of Exile 2 avtäcks med trailer och gameplay-video

Det blåser upp till storm i rollspelsvärlden och i framtiden får Diablo IV sällskap av nytt Path of Exile, där uppdaterad grafik och ny kampanj bygger ut föregångaren. Läs mer