Framtiden för grafikprocessorer har under många år varit ljus, inte minst då de är skalbara tack vare arbetslasternas ofta parallella natur. Processorer hanterar oftare seriella laster, där prestandan hänger på klockfrekvens och instruktioner per klockcykel (IPC) snarare än antal kärnor, vilket gör stora prestandaökningar svårare.

Utvecklingen har varit gynnsam inte minst för Nvidia, då bolagets produkter inte bara återfinns i grafikkort för spel utan även bilar och datacenter – där djupinlärning (eng. machine learning) och simuleringar står på menyn. Här är marginalerna och köpkraften god, något som ger avtryck i bolagets färska kvartalsrapport.

Q2 2018

Q1 2018

Q2 2017

Intäkter

$3,1 miljarder

$3,2 miljarder

$2,2 miljarder

Rörelseresultat

$1,16 miljarder

$1,3 miljarder

$688 miljoner

Nettovinst

$1,1 miljarder

$1,24 miljarder

$583 miljoner

Bruttomarginal

63,3%

64,5%

58,4%

Höjdpunkten stavas fortsatt hög bruttomarginal, vilken landar på 63,3 procent, upp från 58,4 procent samma period året innan. Intäkterna ser också ett påtagligt skutt uppåt med 40 procent, samtidigt som den förbättrade marginalen leder till att rörelseresultatet ökar med 68 procent till 1,16 miljarder USD.

Ökningarna tillskrivs dels fortsatt stark efterfrågan för högpresterande grafikkort till spel, och dels strukturell tillväxt från branscher som använder grafikkort för djupinlärning, visualisering och AI. Även Tegra bidrar till resultaten, där försäljning av Nintendo Switch samt hårdvara för självkörande bilar går fortsatt starkt.

För att säkra framtida intäkter krävs dock nya produkter och erbjudanden, vilket nu kommer i form av nyligen utannonserade grafikarkitekturen Turing. Under de två åren med arkitekturen Pascal har Nvidia lyckats pressa upp försäljning och lönsamhet rejält, men med Turing spår Nvidia en ännu ljusare framtid tack vare flera tekniksprång.

Rent konkret ska detta åstadkommas till stor del genom förbättrad hårdvaruaccelerering av strålspårning (eng. ray tracing) som är en av huvudnyheterna med Turing.

Strålspårning möjliggör inte bara mer avancerad rendering i spel och existerande tillämpningar, utan ska även öppna upp marknaden för visuella effekter för bolagets grafikkort. Denna värderas till 250 miljarder USD och ska enligt Nvidia vara en stor potentiell framtida intäktskälla.

Grafikarkitekturen Turing avtäcktes 13 augusti för beräkningskorten i serien Quadro, men den 20 augusti väntas konsumentinriktade kort i serien Geforce RTX 2000 tillkännages. Först ut sägs Geforce RTX 2080 och 2080 Ti vara, där prislapparna kan landa på 9 250 respektive 11 500 kronor inklusive moms.

Läs mer om Turing!
PNY läcker specifikationer och pris för Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti.
Nvidia Geforce GTX 2060 prestandatestas i 3DMark
Geforce RTX 2080 och RTX 2080 Ti från Asus, EVGA, Zotac och Palit på bild