Teknikstund: Input lag över lång bildkabel

Vid val av spelskärm är det viktigt med låg input lag med så låg latens som möjligt. Thomas Ytterberg förklarar hur detta påverkas av kvaliteten och längden på kabeln.

Att kabeln har betydelse har vi tagit upp i tidigare sammanhang. Längden och kvaliteten på kabeln avgör vilken bandbredd som kan överföras. Räcker inte kabeln till för den bandbredd som krävs i form av upplösning och frekvens kommer inte bilden fram. Förmodligen resulterar det i ingen bild alls och då blir bilden svart.

Eller så kommer bilden fram, fast med bitfel i överföringen och har då synliga störningar. Likt färgfel, snöeffekter eller helt enkelt blinkar fram och tillbaka mellan svart och bild.

HDMI-2.1-4.jpg

När lägsta möjliga input lag är prioriterat gäller det att hela systemet är med på samma låga latens. Då är det lätt att tänka att en lång kabel på 5, 10 eller till och med 20 meter kanske fördröjer än mer. Nu vet säkert många redan svaret på detta: nej, kabelns längd saknar betydelse för upplevelsen.

Det är ändå värt att berätta varför kabelns längd saknar betydelse för input lag. Men också när kabeln faktiskt kan ha en betydelse.

Kort svar: En lång kabel saknar negativ inverkan på input lag när vi talar om det mänskliga perspektivet för hur vi upplever latens och fördröjningar.

Strikt fysikaliskt kommer en lång kabel att överföra signalen med ungefär två tredjedelar av ljusets hastighet, vilket enligt följande sida är ungefär mellan 15 till 20 centimeter per nanosekund. En kabel på 10 meter fördröjer alltså bilden mellan 50 till 67 ns, för det är den tid den elektriska signalen att föras över kabeln. En nanosekund är en miljarddels sekund.

Nanosekunder jämfört med millisekunder

Input lag och latens beskrivs i millisekunder, ms, tusendelar av en sekund. Det går 1 miljon nanosekunder på en millisekund. Signalfördröjningen är alltså mellan 0,00005 till 0,000067 millisekunder över en tio meter lång bildskärmskabel.

För att kabeln ska ge 1 ms extra input lag måste den vara 15 till 20 mil lång

Eller om vi vänder på det: Det krävs 15 till 20 miljoner centimeter för att fördröja signalen en enda millisekund. En kabel som är 15 till 20 mil lång ger alltså extra input lag på om en enda millisekund. Detta alltså med helt vanliga passiva kablar med koppartråd.

Kabeln kan vara mer än endast en kabel

Nu kan en kabel kan vara mer än enbart koppartråd. Det kan vara en aktiv kabel som innehåller elektronik och bearbetar signalen i någon form. Till exempel kan den konvertera mellan elektrisk signal till optisk signal för fiber och sedan tillbaka till elektriskt igen i andra änden. Den typen av lösningar är vanliga i långa kablar och olika former av kabelförlängningar. Den elektroniken i signalomvandling och signalbearbetning kan innebära ökad latens och högre input lag.

06_VGA_HDMI_2_VGA.jpg

Den här typen av lösningar som aktivt konverterar signalen mellan format kommer att ge någon form av latens. Dock troligtvis så låg att det inte påverkar upplevd input lag.

Kablars längd kan ha enorm inverkan på hur elektronik fungerar och ställa tekniska krav på hur system konstrueras. Till exempel kan olika längder på analoga bildkablar faktiskt skala till att något olika latens får signalen ur synk så att färgerna inte överlappar exakt. Vilket kan vara ett faktiskt problem för den som drar långa kablar genom fastigheter och liknande.

För att sammanfatta är det i sammanhanget hur vi upplever spel inte något som helst problem med längden på kabeln i situationen med dator, kabel och skärm. Först när det handlar om speciallösningar kan vi – eventuellt – nå till den nivå av flera millisekunder som diskuteras för input lag.

Kommentarer till artikeln

43 debattinlägg

Skicka en rättelse
47

Rockstar utesluter inte Red Dead Redemption 2 för PC/Windows

När Rockstar frågas ut om en eventuell PC-version av kommande Red Dead Redemption 2 är svaren något kryptiska, men innebär att en framtida lansering för PC/Windows inte kan uteslutas. Läs mer

11

Intel trappar upp produktionen på 14 nanometer

I ett försök att mätta den höga efterfrågan på processorer som råder bekräftar Intel att de flyttar delar av produktionstesterna på 14 nanometer till ytterligare en fabrik. Läs mer

68

AMD spås tredubbla sin marknadsandel till följd av Intels kapacitetsproblem

Investeringsfirman Jefferies förutspår att AMD:s processordivision kan inneha 30 procent av marknaden i framtiden, vilket baseras på Intels rådande problem med att möta efterfrågan. Läs mer

SweClockers prestandaindex för grafikkort är uppdaterat med Nvidias Geforce RTX 2000

I SweClockers prestandaindex figurerar en uppsjö av grafikkort, och nu har tabellerna utökats med värden för Nvidias purfärska Geforce RTX 2000-modeller. Läs mer

48

Spelstudion Telltale Games lägger ned

Spelutvecklaren Telltale Games har bland annat producerat The Wolf Among Us. Nu meddelar företaget att de lägger ned, och 250 anställda sägs upp med omedelbar verkan. Läs mer

100

Helgsnack: Teknik i vardagsrummet

Vi är nyfikna på vad ni har för teknik i vardagsrummet! Har ni sparat farfars LP-skivor eller har ni uppgraderat? Hur ser ni på film? Hur lyssnar ni på musik? Diskutera i forumtråden! Läs mer

45

Snabbtest: Shadow of the Tomb Raider och Forza Horizon 4 Demo på Geforce RTX 2000

Med recensionen av Geforce RTX 2000-korten avklarad passar redaktionen på att smida medan järnet är varmt och bränna av ett snabbtest av två nya och högintressanta speltitlar. Läs mer

95

Intel Core i9-9900K, i7-9700K och i5-9600K prislistas hos återförsäljare

I höst väntas Intels nionde generations Core-processorer, där framförallt utökat antal kärnor för toppmodellerna står på menyn. Nu letar sig preliminära prisuppgifter ut på nätet. Läs mer

70

Quiz: Svindyra datorkomponenter och tillbehör

Geforce RTX 2080 Ti är Nvidias dyraste grafikkort på länge, men det är inte den första produkten att hamna i den övre delen av prisskalan. SweClockers bjuder på quiz om dyra datorprylar. Läs mer

11

Intervju med "PuMaH" – forummedlemmen som erbjuder gratis studiehjälp i Göteborg

Efter att ha lagt upp en minst sagt givmild annons om gratis studiehjälp i Göteborg fångas SweClockers-medlemmen "PuMaH" upp för en kort intervju om personen bakom smeknamnet. Läs mer

8

Corsair smygvisar vattenkylningsdelar för egna byggen i ny satsning

Inom kort väntas Corsair lansera sin satsning på lösa vattenkylningsdelar, och redan nu visar tillverkaren upp små glimtar av ett vattenblock för Geforce RTX 2000-serien på sociala medier. Läs mer

32

Samsung skruvar ned prognoserna för efterfrågan på minneskretsar

Efter nedskruvade prognoser för ökningen av efterfrågan på minneskretsar sägs Samsung sänka expansionstakten. Detta i ett försök att hålla tillgången stram och marginalerna höga. Läs mer