Teknikstund: Bästa skärmen för 3 000 kronor – alltid en kompromiss

SweClockers går igenom vad som gäller när det kommer till att köpa en skärm för 3 000 kronor. Någon "bästa" produkt finns inte utan det handlar om viktigt val mellan två helt olika kategorier.

Att köpa en skärm för 3 000 kronor plus minus några hundralappar är den i särklass vanligaste köprådsfrågan kring skärmar i forumet. Den budgeten räcker till många olika alternativ men är fortfarande för lite pengar för att rymma alla tänkbara funktioner. Därför går det heller inte att tala om den ”bästa” skärmen, utan det handlar om det rätta skärmen. Den rätta skärmen som matchar dina behov. Med 3 000 kronor måste du också göra ett distinkt val och det är detta val vi går igenom här.

acer_xb271hubmiprz_rosa_ljus.jpg

Vi har förstås den stora volymen av budgetskärmar med 1 920 × 1 080-paneler och 60 Hz-kapacitet där det är så enorm variation mellan produkterna att köparen aldrig riktigt vet vad denne får. Här finns det både bättre och sämre produkter av alla sorter.

En budget på 3 000 kronor räcker dock i många fall långt och vi kan i grunden säkra två nivåer av kvalitet. Men det är antingen eller, det går inte att få båda. Köparen måste därför göra ett val mellan två olika typer av skärmar.

Basgamingskärmen ger 144 Hz men inte mycket mer

Det ena alternativet är den renodlade basgamingskärmen med TN-panel (samt även VA) och 1 920 × 1 080 pixlar med 144 Hz som typisk frekvens. Den är specialiserad på spel med just höga frekvenser, låg latens och minimala eftersläp. Ifall vi talar om spel som kräver koordinations- och reaktionsförmåga, likt förstapersonsskjutare och rappa onlinespel är detta den optimala skärmen för priset.

Aoc_G2460PF_extra_1.jpg

Men basgamingskärmen är också en skärm som i stort sett inte är lämplig för något annat än just spel. Alla andra aspekter av skärmen kan rentav vara direkt undermåliga, särskilt för dig som ställer krav på färgåtergivning.

Foto och grafik är problematiskt då det är svårt att avgöra ifall det som ser fel ut på skärmen beror på panelen eller på innehållet i ditt foto eller din grafik. Betraktningsvinklarna är lidande liksom förmågan att sätta färger med precision.

Allroundskärmen ger allt men endast 60 Hz

Det andra alternativet är allroundskärmen med paneler baserade på IPS-teknik samt 2 560 × 1 440 pixlar. Det som saknas här är mer än 60 Hz och vi tappar spelegenskaperna jämfört med basgamingskärmen. Samtidigt nås en högre nivå av färgpålitlighet med denna typ av skärm. För foto, grafik och allmänt bruk är allroundskärmen det lämpliga alternativet.

asus_mg279q_reflex_1.jpg

Allroundskärmen är heller inte värdelös på spel. Tvärtom kan den bättre färgkvaliteten och även lugnare karaktären på bilden resultera i att skärmen fungerar för spel där prioriteten ligger på upplevelse och grafikkvalitet. Det kan till exempel handla om strategispel, äventyrsspel och grafiktunga AAA-titlar där det i vilket fall är svårt att nå särskilt mycket högre än 60 FPS.

Det går självklart fortfarande att spela onlineshooters med en allroundskärm. Ska vi peka med hela handen mot någon form av samlad visdom från forumet är det dock svårt att gå tillbaka till 60 Hz för den typen av spel, när användaren väl vant sig vid 144 Hz eller annan högre frekvens.

Handlar om att säkra kvaliteten

Denna kategori av allroundskärmar rymmer många produkter och budgeten om 3 000 kronor täcker endast in de enklare modellerna i denna kategori. Men tekniken som sådan med de 2 560 × 1 440-paneler som används innebär att dessa säkrar en hög lägstanivå. Detta då till skillnad från de paneler med IPS-teknik med 1 920 × 1 080 pixlar där det kan variera enormt från produkt till produkt.

acer_xb271hubmiprz_acer_produkt_2.png

Vill du hade både bildkvalitet och spelförmåga med höga frekvenser och minskade eftersläp? Då finns det premiumskärmar som är just både och. Kraven på budgeten sträcker sig dock långt över 3 000 kronor med flera tusenlappar till.

Den nivån av budget vi då kommer upp i räcker även till spelskärmar där det går att kliva upp i kvalitet jämfört med basgamingskärmen. Vi går igenom alla dessa kategorier av skärmar i Guiden till bildskärmssköpet.

Mer läsning i ämnet kring att köpa bildskärm:
SweClockers guide till bildskärmar – tekniken i skärmar
Guiden till bildskärmsköpet – de olika produkterna
Guiden till premiumskärmen – skärmarna som är bra på ”allt”
SweClockers forum för bildskärmar – diskutera!

Kommentarer till artikeln

78 debattinlägg

Skicka en rättelse
26

Snabbtest: Battlefield V i DirectX 11 och DirectX 12 med tio grafikkort

För någon dag sedan lanserades Battlefield V skarpt och SweClockers har kämpat runt på slagfältet med tio olika grafikkort för att se vad som krävs att driva runt spelet. Läs mer

0

AMD Radeon RX 590 från HIS och Asrock hittar ut på webben

Uppgifterna kring Radeon RX 590 duggar tätt och nu dyker ytterligare två modeller upp på webben, som denna gång är signerade tillverkarna HIS och Asrock. Läs mer

28

Youtube kan tvingas blockera videoklipp på grund av EU:s nya upphovsrättslagar

Youtubes VD Susan Wojcicki riktar kritik mot EU:s nya upphovsrättslagar, och menar att det kan leda till att de tvingas blockera stora mängder videoklipp på plattformen. Läs mer

64

The Elder Scrolls VI och Starfield använder åldrande spelmotorn Creation Engine

Med anor från år 1997 är spelmotorn Creation Engine uråldrig ställt mot andra. I en intervju berättar Bethesdas Todd Howard att den lever vidare i framtida Starfield och The Elder Scrolls VI. Läs mer

9

SFX-bygge med sidopaneler i plywood tar hem Månadens Galleri

Medlemmarna har sagt sitt och det står klart att doldisen "deeshu" med sitt plywood-bestyckade Dan Cases tar hem Månadens Galleri. Läs mer

38

Battlefield V får ray tracing innan 20 november

Nvidia meddelar att Battlefield V blir först ut med att implementera ray tracing, och att detta sker i och med en uppdatering som släpps innan lanseringen den 20 november. Läs mer

24

Kopieringsskyddet Denuvo kringgås i Hitman 2 före officiell lansering

Spelserien med Agent 47 i huvudrollen har utökats med ytterligare en del, och nu meddelas att det inbyggda kopieringsskyddet från Denuvo knäckts redan innan lansering på bred front. Läs mer

23

Rykte: Valve utvecklar VR-headset med tillhörande Half-Life-spel

Valve har tidigare lanserat hårdvara i form av spelkontroller samt Steam Link. Nu ser företaget ut att äntra marknaden för virtuell verklighet med egenutvecklat VR-headset samt rörelsekontroller. Läs mer

14

Testpilot: Phanteks Enthoo Evolv X – rymligt chassi med vattenkylning i åtanke

Phanteks nykomling Enthoo Evolv X en lyxig låda i aluminium och härdat glas, och som även rymmer stora mängder med vattenkylning. Testpiloten "Laine" kikar närmare. Läs mer

66

Serielegendaren Stan Lee är död – blev 95 år

Mannen bakom många av de namn som förknippas med "superhjältar" och Marvel har gått ur tiden. Serielegendaren Stan Lee blev 95 år gammal. Läs mer

19

SweClockers besöker Café på Bit i Skellefteå

I samband med SweClockers senaste Meet & Geek i Skellefteå passade redaktionen på att besöka Café på Bit, fyllt till brädden med TV-spel, brädspel, flipperspel, T-shirts och så klart även fika. Läs mer

75

AMD: "Ett tag kvar innan DirectX Raytracing slår igenom på riktigt"

UPPDATERAD. I en intervju berättar AMD att de kommer "svara på" DirectX Raytracing, men att tekniken inte kommer slå igenom på riktigt förrän den erbjuds i samtliga produktsegment. Läs mer