Testmönster är ett måste
Svart och vitt i bilden handlar om två saker som ska matcha. Signalen från grafikkortet ska matcha ljuset från skärmen. Signalnivån för svart är #0 och signalnivån för vitt i #255. I alla fall som det ser ut för en dator och som det sett ut i praktiken i decennier med 8-bitars färgdjup.
För skärmen handlar svart om att släcka ned så mycket ljus det bara går för att skapa ”svart”. Samt då tända så mycket ljus det går för att skapa ”vitt”. Detta elektrooptiska förhållande är grunden för att vi får med hela bilden.
För en dator är situationen väldigt enkel. Vi har en dator och en skärm med en sladd emellan. Signalnivåerna i ett vanligt 8-bitars system (16,7 miljoner färger) går från #0 för svart till #255 för vitt. Här finns egentligen inte så mycket att missuppfatta med systemet och detta är också vad de flesta av oss stöter på i någon form. Detta kallas för datornivåer 0–255.
Färgdjup | Datornivåer | Videonivåer |
---|---|---|
8-bit | 0 – 255 | 16 – 235 |
10-bit | 0 – 1023 | 64 – 940 |
12-bit | 0 – 4095 | 256 – 3760 |
För att sätta nivåerna rätt och ankra signalsvart mot skärmsvart behöver vi testmönster. Ett av de enklaste och mest grundläggande finns direkt i webbläsaren (via www.lagom.nl) och förekommer ofta i artiklar runt och tester av skärmar:
Testmönster för videonivåer
För videonivåer är situationen annorlunda, där systemet tar hänsyn till referensnivåer och svart är #16 och vitt är #235. Informationen under svart och över vitt ska också hanteras på rätt sätt. Något som blir än mer komplext när vi talar om att blanda nivåer och system, likt att använda en dator för att spela upp video.
Testmönster för video kräver att vi tänker i en kedja av instanser och därför behövs också andra testmönster. En kedja kan vara allt ifrån TV-stationens kameror till satelliter och antenner. Men också något så förhållandevis enkelt som din dator, det program du använder för att spela video och de codecs som används, samt hur de agerar mot grafikkortet eller inte. För att inte tala om operativsystemet och aktiva profiler. Alla dessa detaljer är instanser som påverkar bilden i en kedja.
Dubbelkolla och arbeta iterativt
Värt att tänka på när du använder testbilder är att reglage som påverkar var du ankrar svart också kan påverka var vitt ankras någonstans. Och vice versa. Därför är processen att ställa in rätt nivåer en iterativ process. Du måste hela tiden dubbelkolla testmönstren för hur svart och vitt ankras när du utför andra ändringar på bilden.