År 2007 lanserades första Assassin's Creed-titeln till dåvarande konsolerna Playstation 3 och Xbox 360 samt även till PC. Efter det har Ubisoft skapat en myriad av speltitlar i serien, där senast ut är Assassin's Creed Odyssey och placerar sig som nummer 21 i listan.
Likt förra titeln Assassin's Creed Origins används grafikmotorn AnvilNext 2.0 för att den här gången kunna rita upp antikens Grekland och alla dess underverk. Spelstudion tar ett något högre kliv i detaljrikedom som då sätter extra press på hårdvaran, något som redaktionen gärna vill sätta på prov.
Testsystem
Komponent | Modell |
---|---|
Processor |
|
Moderkort |
|
Minne | 16 GB Corsair Vengeance LPX, 3 000 MHz |
Grafikkort |
|
Lagring | Samsung 850 Evo 500 GB |
Nätaggregat | Corsair RM650x 650 W |
Skärm | Dell P2415Q |
Operativsystem | Windows 10 SCU Professional 64-bit |
Som bas används återigen SweClockers Vinterdatorer 2017 med system från både Intel och AMD. Till datorerna hör Asus Geforce GTX 1070 ROG Strix OC som får gå igenom alla förinställda detaljnivåer i alla upplösningar. Slutligen slängs även flera kort in för att se hur dessa ställer sig mot varandra i detaljnivån "Very High".
Systemen körs med minnesprofilerna XMP respektive D.O.C.P. aktiverade, vilket innebär att den Intel-baserade datorn även kör samtliga kärnor i högsta möjliga turboläge. Drivrutinerna som används är senaste från båda parterna vid testtillfället och handlar om 416.16 WHQL för Nvidia, och 18.9.3 för AMD. Bildfrekvensen fångas med mjukvaran OCAT.
Testresultat, Intel Core i5-8600K och Asus Geforce GTX 1070 Strix
Intel | 1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 |
---|---|---|---|
Low | 100/78 | 82/64 | 50/43 |
Medium | 92/64 | 70/52 | 41/35 |
High | 79/55 | 59/47 | 34/30 |
Very High | 70/48 | 54/43 | 30/26 |
Ultra High | 54/45 | 47/38 | 26/21 |
Kombinationen Intel och Nvidia rullar på relativt bra, åtminstone vid upplösningar upp till 1440p med detaljreglaget en liten bit från toppen. Däremot går kortet ned på knä med detaljnivån och upplösningen i toppen med dryga 26 FPS i medelvärde, som förvisso ser väldigt bra ut men är inte värt den låga bildfrekvensen.
Oavsett detaljnivå så är upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar inget bekvämt val för Asus Geforce GTX 1070 ROG Strix OC. Annars kan siktet ställas in mot förinställda "High" med förvarning om att bildfrekvensen kan dippa under 60 FPS under vissa tillfällen.
Testresultat, AMD Ryzen 5 1600X och Asus Geforce GTX 1070 Strix
AMD | 1 920 x 1 080 | 2 560 x 1 440 | 3 840 x 2 160 |
---|---|---|---|
Low | 90/53 | 73/45 | 47/36 |
Medium | 81/49 | 64/43 | 39/32 |
High | 68/42 | 54/35 | 33/27 |
Very High | 63/40 | 49/35 | 28/24 |
Ultra High | 53/32 | 41/30 | 25/21 |
Med AMD under huven så ser prestandasiffrorna inte lika bra ut som med Intel-systemet, med varierande prestandatapp beroende på detaljnivå och upplösning. För en trevlig spelupplevelse är förinställda Medium ett bra val så länge 4K-upplösning inte är ett måste.
Med flera kort med i leken är inte helt oväntat nya RTX-serien snabbast, däremot är det lite oväntat att korten hamnar på samma nivå. Detta tyder på att processorn säger stopp tidigare än nya Geforce RTX 2080 FE och RTX 2080 Ti FE. Trots att Assassin's Creed Odyssey är en AMD-sponsrad titel så kan båda Vega-korten inte riktigt utmana sina respektive rivaler och hamnar en bit på efterkälken.
Med upplösningen ett steg högre tar Geforce RTX 2080 Ti FE ett litet kliv ifrån lillebror RTX 2080 FE, vilket tyder på att processorn till en viss del fortfarande agerar flaskhals. Längre ned i listan så är Radeon RX Vega 64 fortfarande bakom både Geforce GTX 1070 Ti och GTX 1080, men närmar sig dock sakta men säkert.
Slutligen vänds blickarna mot tungdrivna upplösningen 3 840 × 2 160 pixlar är det enbart Geforce RTX 2080 Ti FE som knappt klarar att hålla en bildfrekvens ovanför 60 FPS. Bättre nyheter finns längre ned när Radeon RX Vega 64 lägger sig på samma nivå som Geforce 1070 Ti och bara några fåtal bildrutor under GTX 1080.
Sammanfattade tankar
Assassin's Creed Odyssey använder som tidigare nämnt samma motor som föregående Origins, men har den här vändan dragit upp detaljnivån något mer, vilket pressar hårdvaran ytterligare. Däremot är det något som inte känns helt rätt i dagsläget gällandes prestandan, där processorbelastningen nästan är absurt hög – något som till en viss del var fallet med föregångaren vid lansering.
Förhoppningsvis är detta något Ubisoft kan polera bort med en framtida uppdatering, då det inte känns rimligt att processorn ska agera stenhård flaskhals i 1 920 × 1 080 pixlar ihop med höga grafikinställningar och senaste generationens grafikhårdvara samtidigt som flaskhalsen fortfarande gör avtryck i högre upplösningar.
Lyckligtvis är det ingen större förlust att dra ned detaljnivån för att uppnå en behaglig bildfrekvens. Senaste dagarna för undertecknad har bara handlat om Assassin's Creed Odyssey med test på kontoret, men även faktiskt på hemmaplan från soffposition med ett Asus Geforce GTX 1070 ROG Strix OC i HTPC-burken.
Där landade det i förinställda High med upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar, och det uppstår lite tearing vissa stunder men inte på en nivå att det förstör spelupplevelsen. Hemma fanns även möjligheten att använda HDR-läget som mest av allt gav ljus i annars helt svarta grottor, vid en upplevd liknande bildfrekvens.
Förhoppningsvis blir det förbättringar i processorbelastningen framöver som kan ge en ökning i bildfrekvens överlag. Under tiden befinner sig undertecknad på båten Adrestia och kryssar mellan Grekiska öarna i medelhavet, och träffar på historiska namn från antika världen.