Spelstudion Bethesda har fler stortitlar i bagaget i serierna The Elder Scrolls och Fallout, där gedigna verktyg för moddningsscenen är ett stort dragplåster för varje ny speltitel. Liknande verktyg används även av spelutvecklaren själv för att skapa de stora öppna världar som erbjuds.

For Fallout 76 we have changed a lot. The game uses a new renderer, a new lighting system and a new system for the landscape generation. For Starfield even more of it changes. And for The Elder Scrolls 6, out there on the horizon even more. We like our editor. It allows us to create worlds really fast and the modders know it really well. There are some elementary ways we create our games and that will continue because that lets us be efficient and we think it works best.

Spelmotorn Creation Engine ligger till grund för The Elder Scrolls V, Fallout 4 samt kommande Fallout 76, och ska även användas för The Elder Scrolls VI och det nya varumärket Starfield. Det berättar Bethesdas Todd Howard i en intervju med den tyska spelsajten Gamestar.

Anledningen till att Bethesda fortsätter nyttja Creation Engine är just de kraftfulla och "effektiva" verktygen för spelutvecklaren själv och i förlängningen moddare. Spelmotorn har dock kritiserats under många år för att vara föråldrad, då den är en fork av Gamebryo / NetImmerse som ursprungligen lanserades år 1997.

En del av kritiken som riktats mot Creation Engine sedan det först såg dagens ljus med The Elder Scrolls V: Skyrim är att dess fysik är knuten till bilduppdateringen, att det saknas officiellt stöd för justering av synfältet (eng. field of view, FOV) och att stödet för flertrådade processorer ligger långt efter andra moderna motorer.

Läs om Fallout 76, The Elder Scrolls VI och Starfield: