20 ÅR
Throwback Thursday – Geforce GTX 680 med arkitekturen Kepler fyller sju år

Throwback Thursday – Geforce GTX 680 med arkitekturen Kepler fyller sju år

Nvidias första konsumentkort med arkitekturen Kepler fyller sju år. SweClockers laddar upp testriggen med Geforce GTX 680 för ett prestandatest i några av dagens speltitlar.

För sju år sedan hade AMD ett övertag i det översta segmentet av grafikkortsmarknaden. Företaget hade vid årsskiftet lanserat värstingen Radeon HD 7970, vilket ihop med den nya arkitekturen Graphics Core Next tillverkad på 28 nanometer räckte till för att ta prestandakronan med besked från konkurrenten Nvidias dåvarande toppkort Geforce GTX 580.

kepler_0008_Layer 1.jpg

Ledningen blev dock inte långvarig, då det gröna laget satt och ruvade på nästa generations grafikkort. Den 22 mars år 2012 sjösatte Nvidia Geforce GTX 680, vilket blev det första konsumentkortet från företaget tillverkat på 28 nanometer med den nya arkitekturen Kepler under huven.

Medan Geforce GTX 680 under utvecklingstiden egentligen var tänkt som ett mellanklasskort upptäckte företaget att den förhållandevis nedskalade grafikkretsen GK104 stod sig stark mot AMD:s dåvarande flaggskepp. Det ledde till att Nvidia flyttade upp modellen till det översta segmentet.

Läs SweClockers recension av Geforce GTX 680

Resultatet blev ett grafikkort som presterade upp emot 40 procent bättre än sin föregångare Geforce GTX 580 samt mellan 5 och 10 procent högre siffror än AMD:s Radeon HD 7970. Därtill resulterade nodkrympningen ihop med arkitektoniska optimeringar i en kraftigt förbättrad energieffektivitet, där denna i många fall dubblerades ställt mot föregångaren Fermi.

Arkitekturen Kepler blev en förhållandevis långlivad historia och användes förutom i resten av Geforce GTX 600-serien även till nästkommande generation grafikkort från Nvidia. Då handlade det dock om den betydligt mastigare kretsen GK110 som såg dagens ljus ihop med Geforce GTX Titan året efter.

Så står sig Geforce GTX 680 prestandamässigt år 2019

Då vi i vanlig ordning är nyfikna på hur äldre grafikhårdvara står sig i dagens spel passar vi på att slänga in vårt exemplar av Geforce GTX 680 i SweClockers testsystem för grafikkort. Det blir ett par snabba mätrundor i Battlefield 1, Destiny 2 och Rise of the Tomb Raider i upplösningen 1 920 × 1 080 pixlar.

För att göra det hela lite mer spännande kryddar vi dessutom kortuppställningen med rivalen AMD:s Radeon HD 7970, vilken var den närmaste konkurrerande modellen när det begav sig. Drivrutinerna som används för korten är Nvidia Geforce Driver 419.35 samt AMD Radeon Software 19.3.3.

Med detaljreglaget uppvridet till taket i Battlefield 1 håller prestandan hos Geforce GTX 680 inte riktigt måttet prestandamässigt, även om det inte är katastrofdåliga siffror som presenteras. Ställt mot sin föregångare Geforce GTX 580 känns prestandagapet igen, där Geforce GTX 680 presenterar 40 procent bättre siffror.

Desto mer intressant blir det när vi blandar in AMD:s Radeon HD 7970 i leken, som vid lanseringen av Geforce GTX 680 låg generellt något på efterkälken. Detta är verkligen inte fallet i Battlefield 1, där AMD:s gamla trotjänare krossar det konkurrerande kortet från Nvidia med över 25 procent bättre prestanda.

När vi rör oss mot Destiny 2 presterar faktiskt Geforce GTX 680 fullt godkänt sett till detaljnivån och puttar ut sig ett genomsnitt på 50 FPS – 42 procent bättre resultat än Geforce GTX 580. I detta spel kan inte längre Radeon HD 7970 visa framfötterna, utan hamnar istället längre ned i tabellen.

Sista anhalten vid Rise of the Tomb Raider och det står snabbt klart att den högsta detaljinställningen "Very High" inte är ett särskilt hållbart alternativ ihop med Geforce GTX 680. Modellen presterar dock betydligt bättre än sin föregångare Geforce GTX 580, där det sistnämnda kortet tycks slå i gränsen för sitt grafikminne.

Även om det inte är samma jordskredsseger som i Battlefield 1 kan AMD:s Radeon HD 7970 återigen ta ut en vinst mot det konkurrerande kortet från Nvidia. Det röda lagets kort klämmer ur sig ungefär 5 procent högre bildfrekvens och betydligt bättre siffror sett till lägstanivån.

Geforce GTX 680 med olika kvalitetsnivåer

Förutom att sänka upplösningen är en nedvriden detaljnivå ett säkert sätt att få en högre bildfrekvens i spel. Vi passar därför på att köra igenom de testade spelens samtliga detaljlägen för att se hur pass lågt man behöver gå för att uppnå en acceptabel prestandanivån ihop med Geforce GTX 680.

Battlefield 1

Destiny 2

Tomb Raider

"Ultra"

42/37

50/40

36/24

High

47/41

58/45

49/41

Medium

58/51

69/56

56/47

Low

92/79

86/68

67/56

Lowest

-

-

81/67

Som synes finns det ändå god potential att spela dagens titlar med ett Geforce GTX 680 om man kan tänka sig att skruva lite på detaljreglaget. Är man lite mindre känslig och kan tänka sig att ligga och sväva strax under 60 FPS-strecket är förinställda "Medium" fullt gångbart i det testade spelen.

Sammanfattande tankar kring Geforce GTX 680 sju år senare

Geforce GTX 680 var ett riktigt snabbt grafikkort när det lanserades 2012 och efter dagens tester står det klart att det faktiskt finns lite kraft kvar i gamlingen även i dagens spel. För att uppnå en acceptabel bildfrekvens behöver vi dock hålla oss till 1080p och vara beredda att vrida ner detaljinställningarna ett par snäpp.

TBT_680-5.jpg

Något som är särskilt intressant i denna tillbakablick är konkurrenten AMD:s Radeon HD 7970, som vid testtillfället för sju år sedan generellt sett låg något sämre till än Geforce GTX 680 prestandamässigt. Detta är i många fall inte längre sant, där Radeon HD 7970 nu istället kan ta vinsten i många moderna spel.

Scenariot känns igen från SweClockers återbesök av Radeon R9 290X och Geforce GTX 780 Ti, i vilket det visade sig att AMD:s kort stod sig bättre prestandamässigt genom åren som gått. Påståendet "fine wine" tycks alltså stämma ganska bra, åtminstone när vi tittar på generationen Kepler mot GCN.

Ägde du ett Geforce GTX 680 när det begav sig, eller sitter du rentav på ett än idag? Dela med dig av dina erfarenheter i kommentarstråden till denna artikel!

swec_20_gubbe_final.png

SweClockers firar 20 år, 1999–2019

Sedan 1999 har SweClockers varit samlingsplatsen för datornördar från hela landet. Det ska givetvis firas! Under året väntar retroosande tester, artiklar och forumsnack – givetvis tillsammans med er!

Häng med när vi blickar bakåt och siar om framtiden!

Följ SweClockers 20 år via vår specialsida

Kommentarer till artikeln

53 debattinlägg

Skicka en rättelse
22

Erfarenheter från att spela på Linux

Hur svårt är det att fimpa det för många välbekanta Windows och gå över till Linux? I forumet dokumenterar en nybörjare sina erfarenheter, hinder och lösningar när det kommer till att spela på Linux. Läs mer

29

Intel lanserar Core 9000-serien för bärbara datorer – toppmodell i upp till 5,0 GHz

Processorjätten Intel lanserar en ny serie processorer för bärbara datorer i prestandasegmentet. Toppmodellen har 8 kärnor, 16 trådar och en maximal turbofrekvens på 5,0 GHz. Läs mer

19

Oneplus 7 lanseras den 14 maj – kan släppas i flera modeller

Efter en tids rapporter bjuder Oneplus nu in till lanseringsevent för Oneplus 7, som går av stapeln den 14 maj. Informationen anger modeller, vilket styrker rapporter om en Pro-modell. Läs mer

41

Nvidia lanserar Geforce GTX 1650 med riktpriset 1 749 kronor

Nvidias lanserar nu nya grafikkort i mellanklassen. Geforce GTX 1650 bygger på Turing-arkitekturen och och får ett svenskt rekommenderat pris på 1 749 kronor. Läs mer

45

Fråga om spelmotorer svårast i SweClockers Star Wars-quiz

Trots att science fiction-sagan Star Wars är populärt i nördiga kretsar visade sig förra veckans quiz om Star Wars i spelform vara svårt. Läs mer

19

Microsoft slopar Sets – funktion för gruppering av flikar i Windows

Sets var tänkt att ge Windows 10 en systemöverskridande funktion för flikar i appar och gruppering av dessa. Nu meddelar Microsoft att funktionen slopas helt. Läs mer

0

AMD släpper drivrutin med optimeringar för Mortal Kombat XI

Hand i hand med nya spel är drivrutiner med särskilda optimeringar. Nu senast från AMD vars Radeon Software Adrenalin 2019 Edition 19.4.3 är ämnat Mortal Kombat XI. Läs mer

47

Samsung försenar Galaxy Fold på obestämd tid

Efter bekymmer med defekta skärmar i händerna hos recensenter väljer Samsung nu att försena Galaxy Fold utan att ange ett nytt lanseringsdatum. Läs mer

563

FiskClockers – Allt om fiske!

På SweClockers samlas nördar för att diskutera datorer, men vem vänsterprasslar inte med andra särintressen och tidsfördriv? Som fiske, till exempel. Läs mer

1

Nvidia Geforce GTX 1650 Ti från Asus listas på webben

Nvidia Geforce GTX 1650 Ti tros lanseras efter GTX 1650, och kan bli det avslutande kortet i grafikkortsserien. Nu hittar modellen ut på nätet i en listning ifrån Asus. Läs mer

17

Samsung senarelägger lanseringsevent för Galaxy Fold i Kina

Samsung har haft problem med skärmarna på Galaxy Fold, och nu skjuter bolaget upp de planerade lanseringseventen i Kina. Orsaken är dock oklar, likaså om det påverkar lanseringen globalt. Läs mer

2

Tre snackisar från CES 2019 – AMD Radeon, AMD Ryzen och Geforce med Freesync

CES må ligga i backspegeln, men är trots det alltid aktuell. Vi blickar tillbaka mot årets mässa och plockar ut tre godbitar som fick kommentarsfälten att explodera. Läs mer