20 ÅR

Throwback Thursday – sju år sedan Linus Torvalds bad Nvidia att dra åt helvete

Hårdvara från Nvidia och operativsystem baserade på Linux har inte alltid lekt snällt tillsammans, vilket var något som fick Linus Torvalds att gå i taket under en frågestund för sju år sedan.

Medan Windows-användare generellt sett är ganska bortskämda med bra drivrutinsstöd från hårdvarutillverkarna, kan inte detsamma sägas för de som använder någon av de många Linux-distributionerna som finns på marknaden. I det sistnämnda fallet brukar problematiken härledas till tillverkare som vägrar släppa drivrutiner med öppen källkod, och istället används stängda sådana som endast ger fullgott stöd till ett begränsat antal distributioner och konfigurationer.

En specifik hårdvarumakare som ofta pekats ut som bov gällandes stöd för Linux är grafikkortsjätten Nvidia, där de historiskt sett har haft en stängd utveckling gällandes drivrutiner till de olika distributionerna av operativsystemen och visat ovilja att tillhandahålla källkoden till dessa. En stark kritiker till detta har varit Linus Torvalds, upphovsmannen till operativsystemskärnan Linux, och för sju år sedan kunde han inte hålla tillbaka sitt missnöje längre.

Sommaren år 2012 var Linus Torvalds inbjuden till en öppen intervju på Aalto-universitetet i Finland, Helsingfors, vilken följdes av en frågestund från åskådarna. En i publiken lyfte då problematiken med Nvidias Optimus-teknik, vilken vid den tiden var en notoriskt krånglig att få igång på Linux-distributioner. Personen frågade därefter Torvalds varför Nvidia var så motvilliga att tillhandahålla källkod som kunde underlätta arbetet för utvecklarna att implementera fullgott stöd.

torvalds.jpg

I'm very happy to publicly point out that Nvidia has been one of the worse troubles we have had with hardware manufacturers. And that is really sad because Nvidia tries to sell chips, a lot of chips, into the Android market. And Nvidia has been the single worst company we've ever dealt with. So Nvidia: Fuck you!

Torvalds höll inte tillbaka med kritiken mot Nvidia, utan kallade dem för "det värsta hårdvaruföretaget han någonsin haft att göra med" och lyfte samtidigt att det var särskilt oroväckande då de vid den tiden tillverkade kretsar riktade mot det Linux-baserade operativsystemet Android. Han avslutade därefter med att vända sig mot kameran och rent krasst be Nvidia dra åt helvete.

While we understand that some people would prefer us to provide detailed documentation on all of our GPU internals, or be more active in Linux kernel community development discussions, we have made a decision to support Linux on our GPUs by leveraging NVIDIA common code, rather than the Linux common infrastructure.

Ett par dagar senare svarade Nvidia på kritiken, där de meddelade att de hört ropen från Linuxanvändarna att företaget borde tillhandahålla bättre dokumentation kring sin hårdvara och vara mer aktiva i gemenskapen kring utveckling för Linux-kärnan. Nvidia stod dock fast vid sitt beslut att endast tillhandahålla stängda drivrutiner framöver, då detta enligt företaget gav en mer konsekvent upplevelse över olika plattformar.

Problemen med Optimus-tekniken ihop med Linux kunde senare lösas med hjälp av Bumblebee-projektet, vilket knåpats ihop av användare utan hjälp av Nvidia. Nvidia fortsätter än idag på spåret med stängda drivrutiner för Linux, även om det finns vissa försök från användarsidan att skapa sådana med öppen källkod – dock med kraftigt reducerad prestanda i dagsläget.

Hur är dina erfarenheter av drivrutiner i Linux? Dela med dig av dina erfarenheter i kommentarstråden till den här artikeln!

swec_20_gubbe_final.png

SweClockers firar 20 år, 1999–2019

Sedan 1999 har SweClockers varit samlingsplatsen för datornördar från hela landet. Det ska givetvis firas! Under året väntar retroosande tester, artiklar och forumsnack – givetvis tillsammans med er!

Häng med när vi blickar bakåt och siar om framtiden!

Följ SweClockers 20 år via vår specialsida

Skicka en rättelse
14

Från mus till ljus – en teknikstund om input lag och latens

Input lag och latens är fördröjningen hos en spelskärm är en viktig och ständigt diskuterad fråga. Som handlar om mer än skärmen. Läs mer

16

Huawei Kunpeng 920 3211K uppges vara snabbare än Core i9-9900K

Den 24-kärniga kinesiska processorn ryktas ge självaste Intel på nöten i flertrådade laster. Läs mer

16

Samsung-anställda gripna efter att ha sålt OLED-information till Kina

Koreansk teknik gällande utskrift av OLED-paneler kan på ett olagligt vis ha hamnat i Kina, enligt koreanska rapporter. Läs mer

29

Apple döms för monopolmissbruk i Ryssland

Landets antimonopoltjänst hävdar att Apple missbrukar sin dominanta marknadsposition. Läs mer

21

Nytt tillskott i shoppen – retrodoftande poster

Om dina väggar suktar efter sockel 775-nostalgi har vi botemedlet i vår shop. Även en ny bärkasse debuterar. Läs mer

79

Apple inleder rättslig process mot päronlogotyp

Recept- och måltidsapplikationen Prepear i skottgluggen när Apple anser att dess logotyp kan förknippas med Iphonemakaren. Läs mer

12

AMD:s "Renoir"-uppföljare "Cezanne" läcker ut i databas

En bärbar medlem i Ryzen 5000-uppställningen med Zen 3-kärnor och snabbare Vega-grafik skymtas hos Sisoftware. Läs mer

3

Dreamhack Winter skjuts till nästa år

Vinterns stora spelfest får samma behandling som sommarens Dreamhack, det vill säga ett nytt och ännu obestämt datum år 2021. Läs mer

51

Snabbtest: Grafikprestanda i Horizon Zero Dawn

Horizon Zero Dawn har lanserats till PC och redaktionen står redo med testriggen för ett snabbtest med femton grafikkort. Läs mer

22

Samsung inleder expansion av världens största halvledarfabrik

Tillbyggnationen av Pyongtaek-fabriken inleds under september månad och beräknas kosta 220 miljarder kronor. Läs mer

45

Nvidia räknar ned till Geforce-nyheter

Bolagets konsumentdivison tar till Twitter och räknar ned till den 31 augusti. Läs mer

38

Apple A14 Bionic kan prestera 40 procent bättre än A13

Den kommande Iphone 12-processorn ryktas dessutom erbjuda upp till 50 procent bättre grafikprestanda. Läs mer