20 ÅR
Throwback Thursday – ATI Radeon HD 5870 "Cypress" fyller tio år

Throwback Thursday – ATI Radeon HD 5870 "Cypress" fyller tio år

Det har hunnit gå tio år sedan AMD introducerade grafikarkitekturen "Evergreen" ihop med värstingkortet Radeon HD 5870. Häng med SweClockers på en tillbakablick till 2009.

I september år 2009 introducerades en ny grafikkortsfamilj på marknaden som skulle sätta en ny ribba i prestandasegmentet. På menyn stod AMD:s, eller ATI som deras grafikdivision hette på den tiden, färska arkitektur "Evergreen" som tog steget ned till tillverkning på 40 nanometer och dubblerade antalet transistorer mot föregående generations toppkort.

Radeon_5870-2.jpg

Först ut enligt den nya arkitekturen blev flaggskeppet Radeon HD 5870 med kodnamnet "Cypress" som gjorde sjumilakliv gällandes både prestanda och energieffektivitet i jämförelse mot tidigare kort. Den krympta tillverkningstekniken gav företaget möjlighet att klämma in 1 600 streamprocessorer, vilket är dubbelt upp mot de 800 stycken som återfanns hos Radeon HD 4890.

Minnesmässigt fortsatte AMD på spåret med den vid tiden relativt färska tekniken GDDR5 – en teknik som introducerats ett år tidigare med den omåttligt populära modellen Radeon HD 4870. Radeon HD 5870 bestyckades inledningsvis med 1 GB GDDR5-minne på en 256-bitars minnesbuss, vilket ihop med en minneshastighet på 4 800 MHz gav en minnesbandbredd på över 150 GB/s.

Radeon_5870-5.jpg

Radeon HD 5870 och arkitekturen "Evergreen" introducerade även stöd för ett par intressanta tekniker, däribland grafikgränssnittet DirectX 11 som skulle lanseras ihop med Windows 7 en månad senare. Vidare var kortet först med att erbjuda flerskärmstekniken Eyefinity, vilket lät användare koppla in upp till sex skärmar och spela på dessa samtidigt för en riktigt omslutande upplevelse.

Läs SweClockers test av AMD Radeon HD 5870

När Radeon HD 5870 passerade SweClockers testlabb för tio år sedan möttes det av ett övervägande positivt intryck från redaktionens sida. Kortet prisades för sin höga prestanda och goda energieffektivitet, vilket ihop med en konkurrenskraftig prislapp gav AMD en tydlig ledning på grafikmarknaden. Det enda smolket i bägaren var dålig tillgänglighet, vilket även var fallet en bit in på vintern 2009.

Så står sig Radeon HD 5870 prestandamässigt år 2019

Att testa ett tio år gammalt grafikkort i en modern testsvit av spel brukar vanligtvis bli problematiskt då stöd för aktuella versioner av DirectX saknas i hårdvaran. Här sticker Radeon HD 5870 ut genom att, trots sin ålder, erbjuda stöd för DirectX 11 och därför har vi möjlighet att riva av några snabba prestandatester.

Då det rör sig om ett väldigt gammalt grafikkort som inte har fått nya drivrutiner sedan 1 mars 2016 behöver vi avgränsa urvalet av spel rejält, då många av de vi har i testsviten vägrade starta eller trilskades med instabilitet ihop med Radeon HD 5870. I slutändan landade vi med syntetiska 3DMark Fire Strike samt spelen Destiny 2 och Rise of the Tomb Raider.

Inte helt oväntat landar Radeon HD 5870 väldigt långt ned i tabellen när 3DMark står på menyn, men detta är dock föga överraskande sett till kortets ålder. Om man ska dra en parallell mot någon produkt som finns på marknaden idag så lägger sig kortet prestandamässigt någonstans mellan AMD:s integrerade Vega-kretsar i processorerna Ryzen 3 2200G och 3 2400G.

När vi rullar vidare mot de sedvanliga speltesterna är det som väntat Radeon HD 5870 som landar längst ned, med i princip ospelbar prestanda vid dessa inställningar och upplösning. Vi måste dock säga att kortet står sig ganska bra mot konkurrenten Nvidias Geforce GTX 480 som släpptes året därpå.

Även Rise of the Tomb Raider presenterar ospelbar bildfrekvens ihop med Radeon HD 5870, men detsamma kan även sägas om det halvår nyare Geforce GTX 480 som presterar ungefär likvärdigt med AMD-kortet i denna titel.

Destiny 2

Rise of the Tomb Raider

"Ultra"

23/16

15/12

High

27/18

18/13

Medium

34/24

27/23

Low

44/32

33/29

Lowest

-

40/34

Slutligen passar vi även på att skruva lite på detaljinställningarna i de båda spelen samtidigt som upplösningen hålls kvar på 1 920 × 1 080 pixlar. Som synes går det att få upp bildfrekvensen över 30 FPS om detaljerna vrids ned i källaren och troligtvis skulle det gå att uppnå en någorlunda acceptabel bildfrekvens om även upplösningen halverades till 1 280 × 720 pixlar.

Sammanfattande tankar om Radeon HD 5870 tio år senare

När vi minns tillbaka på lanseringen av Radeon HD 5870 är det mest positiva tankar som dyker upp i huvudet. Kortet erbjöd för sin tid riktigt imponerande grafikprestanda och energieffektivitet utan att spränga plånboken, och cementerade AMD:s ledning på grafikkortsmarknaden fram till Nvidia lanserade arkitekturen "Fermi" och Geforce GTX 480 ett halvår senare.

Radeon_5870-6.jpg

Det roligaste med att titta på kortets prestanda idag är egentligen inte att se hur få bildrutor modellen knuffar ur sig, utan snarare hur långt vi kommit de senaste tio åren med grafiktekniken, och inte minst den som integreras i processorer. Som exempel är AMD:s senaste Ryzen-processorer med integrerad Vega-grafik snabbare än företagets absoluta grafikflaggskepp år 2009 – vilket kanske inte är överraskande, men dock intressant.

Sammanfattningsvis var Radeon HD 5870 ett riktigt häftigt grafikkort när det lanserades för tio år sedan. Det håller inte i närheten av måttet med dagens prestandakrav i spel, men det är ändå kul att se kortet rullandes ett decennium senare i testlabbet.

Ägde du ett Radeon HD 5870 när det begav sig för tio år sedan? Dela med dig av dina erfarenheter i kommentarstråden!

swec_20_gubbe_final.png

SweClockers firar 20 år, 1999–2019

Sedan 1999 har SweClockers varit samlingsplatsen för datornördar från hela landet. Det ska givetvis firas! Under året väntar retroosande tester, artiklar och forumsnack – givetvis tillsammans med er!

Häng med när vi blickar bakåt och siar om framtiden!

Följ SweClockers 20 år via vår specialsida

Skicka en rättelse
12

Håll i pengarna inför Red Dead Redemption 2

Systemkraven för Red Dead 2 är här, och många planerar redan uppgraderingar. Det kan dock vara idé att vänta lite. Läs mer

18

Warcraft 3: Reforged i videojämförelse med 17 år gamla originalet

Fler videoklipp på nyutgåvan av Warcraft 3 publiceras. Den här gången får enheter och hjältar en ordentlig genomgång med animationer. Läs mer

25

Sista chansen att rösta på "Årets datorbygge"!

Många är de byggen som läggs upp i galleriet. Nu har det blivit dags att utse Årets datorbygge 2019 i SweClockers Awards! Läs mer

63

SweClockers har bra koll på telefonerna Google Nexus och Pixel

När SweClockers tog tempen på vad medlemmarna kan om Googles renodlade Android-telefoner i slutet av förra veckan blev svaret: ganska mycket. Läs mer

30

Steams höstreor röjs i vanlig ordning

Med start i slutet av oktober får alla Steam-kunder möjligheten att tömma plånboken och bygga på den ständigt växande backloggen. Läs mer

45

Möt Mac Pro-chassit Dune Pro – innan Apples advokater tvingar bort det

PC-fantaster som sneglat suktande efter Apples produktdesign kan snart få sin dröm uppfylld med Kickstarter-finansierade chassit Dune Pro. Läs mer

62

Test: Corsair Virtuoso RGB Wireless SE – stiligt headset med utmärkt ljud

Det börjar bli trångt i premiumsegmentet för headsets. Det avskräcker dock inte Corsair från att växla upp och lansera nya serien Virtuoso RGB Wireless. Läs mer

90

Ryzen 9 3950X med 16 kärnor slår Intels 18 kärnor i 3DMark

AMD:s 16-kärniga Ryzen 9 3950X blir toppmodellen för sockel AM4. Nu talar prestandatester för att den kan tampas mot Intels toppmodell i HEDT-segmentet – Core i9-10980XE. Läs mer

4

Gigabyte TRX40-moderkort för AMD Ryzen Threadripper 3000 på bild

Lanseringen av AMD:s Ryzen Threadripper 3000-processorer närmar sig. Nu avslöjas tillhörande moderkort från Gigabyte. Läs mer

132

Veckans fråga: Importerar du elektronik från utlandet?

Precis som med Googles Pixel-telefoner händer det att teknikprylar aldrig lanseras i Sverige. I veckans fråga undrar vi därför om ni importerar elektronik från utlandet. Läs mer

35

Missa inte Thomas genomgång av FRC och färgdjup på bildskärmar

Färgdjupet är den teoretiska gräns för hur många nyanser skärmen kan alstra, men hur denna gräns nås är något annat i praktiken. Thomas går igenom tekniken FRC och bildskärmars färgdjup. Läs mer

32

Google Stadia stödjer inte mobil uppkoppling

Den strömmade speltjänsten Stadia släpps inom kort, men inledningsvis kan en spelsession inte avnjutas utanför Wifi-nätverk. Läs mer