Tidigare i år lade Nvidia till stöd för ray tracing i den gamla PC-klassikern Quake II . Det visar sig att detta inte var ett isolerat fall då företaget nu rekryterar kompetens till ett mer omfattande projekt som ska ge gamla PC-klassiker stöd för tekniken.

Projektet avslöjas i en jobbannons där Nvidia beskriver att företaget letar efter kompetens som ska jobba på att föra handplockade PC-titlar "in i ray tracing-eran". Jobbannonsen beskriver vidare att spelen ska uppgraderas med grafik av senaste snitt samtidigt som spelmekaniken hålls intakt.

HL2-NVIDIA-SHIELD-header.jpg

Nvidias Lightspeed Studios har tidigare portat PC-klassiker som Half-Life 2 till operativsystemet Android.

Det framkommer inte om "grafik av senaste snitt" innebär en allmän uppgradering av presentationen, utöver stödet för ray tracing. Quake II RTX bygger exempelvis på en modern version av Quake II med RTX-stöd adderat, men någon större renovering av spelmotorn har inte utförts.

NVIDIA is kicking off an exciting new game remastering program. We’re cherry-picking some of the greatest titles from the past decades and bringing them into the ray-tracing age, giving them state-of-the-art visuals while keeping the gameplay that made them great.

The NVIDIA Lightspeed Studios team is picking up the challenge starting with a title that you know and love but we can’t talk about here! We’re building a team of talented, dedicated game developers who are ready to get going quickly.

Arbetet kommer utföras av Nvidias interna utvecklingsstudio Lightspeed Studios. Studion formades under 2015 för att porta PC-titlar till Android, för att kunna köras på Nvidias bärbara spelenheter i Shield-familjen. De titlar som portats till Android innefattar bland annat Half-Life 2, Resident Evil 5 och Tomb Raider (2013).

Jobbannonsen anger inga detaljer om vilka titlar som planeras få stöd för ray tracing, eller när dessa är planerade för lansering.

Vilka klassiska PC-spel skulle du vilja se få stöd för ray tracing? Dela med dig i kommentarerna!