Både Microsoft och Sony presenterade nyligen nästa generations spelkonsoler i form av Xbox Series X och Playstation 5. De båda systemens specifikationer delar hårdvara utformad i samarbete med AMD. Spelkonsolerna bestyckas med samma antal Zen 2-kärnor i processordelen och en grafikdel baserad på RDNA 2-arkitekturen. De skiljer sig dock åt på ett par punkter, där Xbox Series X överlag erbjuder mer potent prestanda på pappret.

Fördelarna ligger dels i att Xbox Series X processor arbetar i högre klockfrekvenser med och utan flertrådning (SMT) aktiverat, och dels i att grafikdelen är bestyckad med fler beräkningsenheter (CU) än Sonys spelkonsol. Med Playstation 5 har Sony valt att satsa på variabla klockfrekvenser för både processor- och grafikdel, med högre högsta klockfrekvenser för grafikdelen ställt mot Microsofts spelkonsol.

The developers are saying PS5 is the easiest console they have ever coded on to reach its peak performance. Software-wise, coding for PS5 is extremely simple and has so many abilities that make the [developers] so free. In total, I can say PS5 is a better console

På pappret ger uppläggen fördel Microsoft, men enligt Crytek-utvecklaren Ali Salehi kan det vara svårare att utnyttja potentialen i Xbox Series X fullt ut. I samtal med persiska spelpublikationen Vigiato (via Twitter-användaren @man4dead) menar han att det är betydligt lättare att dra nytta av kraften i Playstation 5-hårdvaran. Det anges som en anledning till att Sonys spelkonsol är bättre för utvecklare.

That's why you can't care much about these numbers.
But if all parts can work efficiently in Xbox Series X alongside its GPU, It can hit that number in practice, which doesn't seem so possible. Beside all these, there's a software part too. Because the the total amount of things we want to put in the fast part is so much that it may cause problems. And if we want to support 4k it will be another whole story. So there will be somethings that will hold the gpu off

Ali Salehi nämner också att det kan vara svårt för utvecklare att utnyttja kraften i Xbox Series X fullt ut. Anledningen anges vara att Microsofts mjukvara och gränssnitt är mer komplicerade att använda. Att spelkonsolens primärminne är segmenterat mellan grafikdelen och systemminne med olika bandbredd för de olika delarna kan också vara en flaskhals för prestanda.

But in XSX, since the other parts of the gpu work slower due to the lower clock speed, it actually works a lot at lower Tflops most often and reaches 12 only at ideal situations

Sett till skillnaden i grafikdelarnas beräkningsenheter menar Ali Salehi att det inte innebär en så stor skillnad i praktiken. Orsaken anges vara att andra delar av grafikdelen i Xbox Series X ofta arbetar vid lägre klockfrekvenser, vilket innebär att spelkonsolen endast når sin maximala beräkningskraft på 12 teraflops i idealsituationer. Det i kombination med de högre klockfrekvenserna för grafikdelen i Playstation 5 ska göra båda spelkonsoler prestandamässigt likvärdiga.

Både Xbox Series X och Playstation 5 lanseras till julhandeln år 2020. Sony och Microsoft har i skrivande stund inte avslöjat prisnivåer för sina respektive spelkonsoler.

Läs mer om Playstation 5 och Xbox Series X: