När Google lanserade den strömmande speltjänsten Stadia i november år 2019 blev företaget tidigt ut med att helt och hållet fokusera på en strömmande spelplattform. Existerande konkurrenter som Playstation Now agerar komplement till Sonys fysiska Playstation-spelkonsoler, ett upplägg som även gäller Microsofts kommande Project Xcloud-tjänst.

Inför lanseringen av Stadia avtäckte Google två abonnemangsformer, där en kostnadsfri grundnivå kompletterades av betalabonnemanget Stadia Pro som bland annat utlovade 4K-upplösning och HDR-stöd. Dessa funktioner är dock inte garanterade och det är upp till utvecklare att bestämma upplösning för de egna speltitlarna. Enligt Strauss Zelnick, VD för spelutgivaren Take Two, har Stadia inte varit den stora spelplattform företaget hoppats på.

Streaming technology is upon us. The launch of Stadia has been slow. I think there was some overpromising on what the technology could deliver and some consumer disappointment as a result

Under ett tal vid tillställningen Bernstein Annual Strategic Decisions Conference förklarar Strauss Zelnick att strömmande speltjänster är här för att stanna men att Google lovat mer än de kunnat leverera med Stadia, rapporterar Gamespot. Take Two har lanserat stortitlar som Red Dead Redemption 2 och Borderlands 3, lanseringar som inte verkar motsvara Take Twos förväntningar.

The belief that streaming was going to be transformative was based on a view that there were loads of people who really had an interest in interactive entertainment, really wanted to pay for it, but just didn't want to have a console. I'm not sure that turned out to be the case

Strauss Zelnick förklarar vidare att Take Two såg strömmande speltjänster likt Stadia som en plattform för kunder som inte vill investera i dedikerad hårdvara i form av PC-datorer eller spelkonsoler, men att så inte verkar vara fallet än så länge. Han menar också att prenumerationsmodeller och strömmande speltjänster inte nödvändigtvis är en kombination som fungerar väl i dagsläget.

Dessa uttalanden målar upp en mindre positiv inställning till Stadia, och det återstår att se hur Take Two satsar på plattformen framöver. Googles konkurrenter som Microsoft Project Xcloud och Nvidias Geforce Now är mindre beroende av satsningar från spelutgivare då de förlitar sig på existerande spelutbud, även om den sistnämnda tjänsten stött på egna problem av annan karaktär.

Använder du någon strömmande speltjänst eller avser att göra det framöver? Om så, hur upplever du att det fungerar?