Google, Nvidia och Microsoft storsatsar på lösningar för strömmande speltjänster, där hårdvaran som driver spelen befinner sig i datacenter medan en videoström skickas till användaren. I teorin innebär det att tungdrivna titlar kan avnjutas från valfri uppkopplad enhet och det är en fördel nämnda bolag lyft för sina respektive lösningar: Stadia, Geforce Now och Project Xcloud.

Verkligheten har dock inte riktigt varit med på de teoretiska noterna, där Google haft det motigt med utbudet och Nvidia med utgivare som backat. Microsoft lämnade nyligen beta med Project Xcloud, som inom kort blir en del i prenumerationstjänsten Game Pass Ultimate. Samtliga varianter har också brottats med hinder för att äntra Apples applikationsbutik App Store. Nu omdanar elektronikjätten reglerna för att tillåta sådana tjänster – ändringar ackompanjerade av hakar.

De uppdaterade reglerna

4.9 Streaming games

Streaming games are permitted so long as they adhere to all guidelines — for example, each game update must be submitted for review, developers must provide appropriate metadata for search, games must use in-app purchase to unlock features or functionality, etc. Of course, there is always the open Internet and web browser apps to reach all users outside of the App Store.

4.9.1 Each streaming game must be submitted to the App Store as an individual app so that it has an App Store product page, appears in charts and search, has user ratings and review, can be managed with ScreenTime and other parental control apps, appears on the user’s device, etc.

4.9.2 Streaming game services may offer a catalog app on the App Store to help users sign up for the service and find the games on the App Store, provided that the app adheres to all guidelines, including offering users the option to pay for a subscription with in-app purchase and use Sign in with Apple. All the games included in the catalog app must link to an individual App Store product page.

Visa mer

På Android-bestyckade telefoner och surfplattor har de tre nämnda tjänsterna samma upplägg som musik- och videotjänster, där användaren hämtar en enda applikation för att hantera det tillgängliga spelbiblioteket och strömmandet. Detta vill Apple inte veta av, utan de utgivare som vill ta spelströmning till IOS måste erbjuda varje titel som en separat applikation.

This remains a bad experience for customers. Gamers want to jump directly into a game from their curated catalog within one app just like they do with movies or songs, and not be forced to download over 100 apps to play individual games from the cloud. We’re committed to putting gamers at the center of everything we do, and providing a great experience is core to that mission.

I ett uttalande från Microsoft framgår att företaget inte är imponerat av den begränsande dörr som öppnats av Apple. Microsoft menar att det uppstyckade upplägget medför en dålig upplevelse för kunderna, som inte vill ladda hem de många fristående applikationerna utan nå hela spelbiblioteket direkt. Google och Nvidia har inte kommenterat det nya regelverket.

Värt att nämna är dock att samlingsapplikationer tillåts och kan innehålla de fristående strömmande spelen, men samtliga titlar i en sådan applikation måste alltså vara kopplade till de separat nedladdade varianterna. Varje spel måste därmed godkännas av Apple enligt butikens övriga riktlinjer, samtidigt som all försäljning beläggs med avgiften på 30 procent – den avgift som är grund till Apple och Epic Games pågående konflikt.

Framtiden får utvisa om IOS-specifika varianter av tjänsterna dyker upp, eller om Apple-användare fortsatt blir utan de molnbaserade lösningarna.

Källa: The Verge

Läs mer om App Store: