Igår avtäckte AMD den efterlängtade nya generationen grafikkort och arkitektur i form av Radeon RX 6000 och RDNA 2. Utöver utlovad konkurrenskraftig prestanda och väl tilltagen minnesmängd i samtliga modeller introducerade företaget också nya funktioner, som exempelvis Smart Access Memory. I en ny video förklarar AMD:s Frank Azor hur tekniken fungerar, och ger en inblick i kortens kylarlösning.

AMD_RX6000-14.jpg
AMD_RX6000-11.jpg
AMD_RX6000-13.jpg
AMD_RX6000-9.jpg

Smart Access Memory är en del i vad företaget kallar "the AMD Advantage", där tekniken Smartshift också ingår. Smartshift avtäcktes under CES i år och låter bärbara datorer dynamiskt växla strömbudget mellan processor- och grafikdel beroende på var prestanda behövs mest. Tekniken används även i spelkonsolen Playstation 5, där klockfrekvenser för processor och grafikdel kan växla med belastningen.

Med Smart Access Memory utvecklar AMD fördelarna med att använda företagets komponenter, då Ryzen 5000-processorer får möjlighet att fullt utnyttja minnet på Radeon RX 6000-grafikkort. Det har tidigare varit möjligt för processorn att få tillgång till grafikminnet i sektioner om 256 MB. Frank Azor lyfter fram att detta inte var ett problem för några år sedan när vanlig minnesmängd mätte in på 2 till 4 GB, men att det begränsar spelutvecklare idag.

AMD_RX6000-10.jpg
AMD_RX6000-4.jpg

Med Radeon RX 6000 kan utvecklare istället nå grafikkortens fullständiga minnesmängd. Att processorn inte behöver nå och lämna mindre sektioner av grafikminnet innebär också att den inte behöver nå primärminnet lika ofta, vilket reducerar latens och förbättrar generell prestanda. Företagets prestandaexempel kombinerar en Ryzen 5000-processor med Radeon RX 6900 XT, där vinsten med Smart Access Memory går från 5 till 11 procent.

AMD meddelar att Smart Access Memory fungerar i bakgrunden och kräver en Ryzen 5000-processor, ett grafikkort i Radeon RX 6000-serien och ett moderkort med 500-seriens styrkretsar. Genomgången lyfter också bolagets existerande tekniker Radeon Anti-Lag och Radeon Boost, vilka sänker latenser respektive ökar prestanda utan krav på specifika gränssnitt eller handpåläggning från spelutvecklare.

AMD_RX6000-6.jpg
AMD_RX6000-3.jpg
AMD_RX6000-2.jpg
AMD_RX6000-1.jpg

Härnäst avhandlas kylarna som används i Radeon RX 6000-serien. Här jämförs toppmodellen RX 6900 XT med Nvidias toppkort Geforce RTX 3090, där den sistnämnda har en större effektnivå om 350 watt mot RX 6900 XT på 300 watt. AMD lyfter också att RX 6800 XT är mindre energikrävande på 300 watt kontra 320 watt hos rivalen Geforce RTX 3080.

Jämförelsen sträcker sig också till den fysiska storleken, där RTX 3090 upptar tre kortplatser medan RX 6900 XT håller sig inom 2,5 kortplatser. AMD lyfter också att både RX 6900 XT och RX 6800 XT håller sig inom 10,5-tumslängden (27 cm) som länge varit en måttstock i komponentled. Det innebär att korten ryms i fler befintliga chassin av mer kompakt modell ställt mot Nvidias större motsvarigheter.

Sett till kylarnas fysiska konstruktion tillämpas som tidigare avtäckt en design med tre axialfläktar. Korten stöder ett ljudlöst läge där fläktarna stannar av helt vid låg belastning, och vid belastning uppges ljudnivån hålla sig till 37 dBA. Företaget lyfter också att strömkontakterna placerats vid kortens nedre ända med kontakterna riktade ut mot chassits sidopanel, vilket ska underlätta kabeldragning.

Läs mer om AMD Radeon RX 6000: