Att nyttja datorspel som hobby eller tidsfördriv är något de flesta SweClockers-medlemmar kan relatera till, trots att spelande av diverse politiker och organisationer genom åren spåtts leda till ökat våld och andra oönskade effekter. Mer sentida studier har sedan 80-talets videovåldsdebatt gång på gång visat att spelande bidrar positivt till inlärning såväl som koordination.

Nu avfyras nästa tunga salva till fördel av gaming – Oxford University publicerar för första gången en studie som korrelerar faktisk speltid med undersökningar om välmående, rapporterar The Guardian. Studien fokuserade på spelen Animal Crossing samt Plants vs. Zombies: Battle for Neighborville, där individer som lade mer tid på spelen rapporterade en högre grad av välmående.

This is about bringing games into the fold of psychology research that’s not a dumpster fire. – Andrew Przybylski, Oxford University

Tidigare studier där parametern välbefinnande korrelerats med speltid har byggt på speltid som rapporterats av användaren, något forskningsledaren Andrew Przybylski menar har lett till slutsatser som dragits på lösa grunder. Med moderna, ständigt uppkopplade, titlar tilläts för första gången en studie med exakt information om speltid.

If you play four hours a day of Animal Crossing, you’re a much happier human being, but that’s only interesting because all of the other research before this is done so badly.

Vidare uttrycker Przybylski en förvåning över dels hur lite data spelutgivare faktiskt har gällande sina kunder, men även hur lite av denna fakta som nyttjats vid tidigare spelrelaterade studier. Studien i nuvarande form påvisar att den som lägger mer tid på Animal Crossing är en lyckligare individ – men endast för att all tidigare forskning är av tveksam kvalitet.

I’m very confident that if the research goes on, we will learn about the things that we think of as toxic in games, and we will have evidence for those things as well.

Forskningen hittills är baserad på två spel för alla åldrar – Przybylski varnar dock för att mindre positiva resultat kan komma att hittas i framtiden när studien börjar avhandla titlar med lägre feel good-faktor.

Får gaming dig att må bättre? Om ja, hur länge håller effekten i sig? Diskutera i forumet!