I och med senaste generationens spelkonsoler från Microsoft och Sony är det inte uteslutande själva enheterna som är nyheterna. I vanlig ordning har duon släppt nya tillhörande spelkontroller, med stor kontrast sett till nyheter. Medan Microsoft valde att finputsa befintlig design drog Sony ut på svängarna med Dualsense, med signifikant mer påtagliga förändringar mot föregångaren Dualshock 4.

DS5-3.jpg
DS5-1.jpg

I applaud what they did with the controller, not actually for — well, I shouldn’t say not for the specifics of the controller, but more than just the specifics of the controller. I think for all of us in the industry, we should learn from each other and the innovation that we all push on, whether it’s distribution of business model like Game Pass, or controller tech, or the Wii back in the day, which clearly had an impact on us when we went off and did Kinect and Sony did the Move.

I en intervju med The Verge hyllar Microsofts Xbox-chef Phil Spencer Sonys nya spelkontroller, men inte för någon specifik egenskap utan för något "mer" än så. Han väljer istället att i nästa andetag tala om tidigare innovationer som Nintendos rörelsebaserade Wii Remote, Microsofts kamerabestyckade Kinect och Sonys dito Move, men också nya distributionsmodeller och att de alla bör lära av varandra.

Med Dualsense fokuserar Sony på mer ingående fysisk återkoppling i spel med så kallad haptisk återkoppling, där ett mer finmaskigt system för vibrationer ger utvecklare möjligheten att tydligare återge olika sensoriska upplevelser i spel. Därtill är L2- och R2-avtryckarna i toppen anpassningsbara av utvecklare som kan programmera in olika nivåer av motstånd.

The Xbox controller has kind of become a default, even outside of gaming scenarios, which is always bizarre to me. I’ll see somebody controlling a robot and they’re using an Xbox controller somewhere in an enterprise scenario. [...] We can’t turn the controller inside out because there’s so much expectation about the way it should work now. We can innovate on top of that, and we’re going to look at what any other company does and learn from it, and see if it’s something that we want to apply to what we’re doing.

Även om Microsofts egen Series X-kontroller inte är utan nyheter ser den vid första anblick nästintill identisk ut med dess föregångare. Det här motiverar Phil Spencer med att Xbox-kontrollern blivit "standard" inom en mängd områden som helt saknar anknytning till spelande, något han själv tycker är bisarrt.

Vidare berättar han att då Xbox-kontrollern fått ett sådant genomslag finns förväntningar om hur den borde fungera, varför de inte kan "vända den ut och in" och bryta den förväntade funktionaliteten. Istället får Microsoft förnya på den befintliga och förväntade designen, eller släppa alternativa modeller som exklusiva Xbox Elite Controller.